KRITIČAR THE GUARDIANA U PULI

Boli me briga za nacionalnost, bitna je kvaliteta filma

25.07.2009 u 19:50

Bionic
Reading

Kritičar britanskog The Guardiana Ronald Bergan isprovocirao je žestok pljesak publike na Hrvatskom filmskom forumu u Puli kad je na hvalospjeve svojih filmskih kolega upućene brojnosti i kvaliteti hrvatskih filmova na ovogodišnjoj Puli eksplicitno zaključio da ga boli briga za nacionalnost filma te da su tek dva filma iz konkurencije u stanju zaživjeti na platnima izvan Hrvatske

Hrvatski filmski forum prvi put održan je ove godine u okviru Festivala igranog filma u Puli. Okupio je zaista značajna imena filmskog miljea Europe, selektore, ravnatelje i predselektore filmskih festivala poput onog u Karlovym Varyma, Sočiju, Sarajevu, Berlinu, Tarkovski filmskog festivala te novinare i kritičare Varietyja, The Guardiana, L'Humanita, beogradske Politike, ukupno njih dvadesetak. Na Pulu su došli u ulozi skauta za inozemno tržište i festivale. Okrugli stol na kojem su sudjelovali bio je uvod u proglašenje dobitnika ovogodišnjih Arena, ali i svojevrsni test domaćeg žirija. Njihovi favoriti uglavnom su se poklopili s izborom žirija – najviše ih je kao najbolje filmove iz nacionalne konkurencije odabralo pobjedničke 'Metastaze' Branka Schmidta, 'Crnce' za čiju režiju su nagrađeni Zvonimir Jurić i Goran Dević te 'Kenjca' Antonija Nuića nagrađenog za scenarij.

Zaključak većine njih je bio da su dva od deset hrvatskih filmova dovoljno dobri da uđu u selekciju nekog inozemnog festivala. Taođer, mnogi koji su već bili na Festivalu ranijih godina, nisu krili zadovoljstvo razvojem Festivala. No, kao dobri gosti oduševljeni hospitalityjem Festivala, mahom su hvalili uspon i kvantitetu domaćeg filma, koprodukcije sa zemljama bivše Jugoslavije kao dobru tržišnu odluku, što je jednosatnom nastupu tih ljudi i filmskog svijeta oduzelo bilo kakav oblik najavljene rasprave i polemičnosti u izlaganju.

Velikim dijelom za netalasanje zaslužan je bio moderator foruma, umjetnički ravnatelj Festivala Zlatko Vidačković koji u razgovor nije unio nijedno iole polemično pitanje. Kao da je činjenica o rekordnih deset filmova u nacionalnoj konkurenciji sama po sebi dovoljno snažan dokaz uzleta hrvatskog filma. Kvantitativno i jest, no kvalitativno, kao što je na kraju pokazao i izbor hrvatskog žirija, sve se opet svodi na par dobrih umjetničkih ostvarenja i filmove koji će teško naći put domaće, kamoli inozemne publike. Stoga je energični zaključni govor Guardianova Ronalda Bergana došao kao otrežnjenje zanesenjacima koji vjeruju da smo u Puli ove godine vidjeli sama remek-djela. Bergan je rezolutno izrekao ono što je domaća publika na Forumu itekako željela čuti – da je gledanje filmova kroz raster nacionalnog suludo i da kvantiteta aktualne hrvatske filmske produkcije ne znači ništa, ma koliko se mi hvalili rekordnim brojem prikazanih filmova.

Na koncu, dvoje predstavnika najjačih europskih filmskih festivala – predselktorica Venecije za Istočnu Europu Aliona Shumakova i programski savjetnik Berlinalea Stephen Locke rekli su da ništa od viđenog neće biti u njihovoj selekciji. Shumakova je kazala da nema favorita, a Locke se diplomatski izvukao rekavši da prihvaćaju međunarodne premijere. Spomenimo još da je Veliku zlatnu arenu za najbolji film ove godine odnio jedini nepremijerni naslov Pule – 'Metastaze' režisera Branka Schmidta.