U svijetu u kojem su krize postale pravilo, a stabilnost iznimka, liderstvo više nije upravljanje rutinskim poslovanjem, već sposobnost donošenja jasnih odluka usred neizvjesnosti. Laurentiu-Florin Dimitriu, generalni direktor Nestléa za Hrvatsku, Sloveniju i BiH, u svom CEO blogu za tportal piše o tome kako kompas vrijednosti, dugoročna vizija i odgovornost prema zajednici postaju ključni alati modernog vođenja – od klimatskih ciljeva i održivih praksi do izgradnje povjerenja i autentičnih brendova
Živimo u razdoblju u kojem je jedina konstanta – promjena. Posljednjih godina suočili smo se s globalnim krizama, inflacijom, klimatskim izazovima i poremećajima u lancima opskrbe. Čini se da je svijet postao manje predvidiv nego ikad prije. I upravo u takvim okolnostima postaje jasno da liderstvo nije vještina za upravljanje stabilnim vremenima, već sposobnost navigacije kroz neizvjesnost. To je kao brod na olujnom moru!
Voditi kompaniju na više tržišta znači svakodnevno brzo donositi odluke dok nove informacije dolaze. Ono što sam naučio jest da lider mora imati kompas – vrijednosti i viziju – i da upravo taj kompas vodi tim kroz promjene.
Nestléov Net Zero Roadmap kao primjer dugoročnog kompasa
Jedan od tih kompasa za nas put je koji smo nazvali Net Zero Roadmap. Kada kažemo da želimo smanjiti utjecaj na okoliš na svim razinama – od polja, na kojem nastaju sirovine, preko tvornica i distribucije, pa sve do pakiranja – to nije samo strategija, već i jasan signal našim timovima i partnerima. Oni znaju da svaki korak koji činimo, svaka inovacija, svaka prilagodba treba biti u skladu s tim ciljem. A ono što je možda još važnije: ljudi u zajednicama u kojima poslujemo prepoznaju da takve odluke proizlaze iz odgovornosti, a ne samo iz poslovne logike.
U praksi to znači ulaganja u obnovljive izvore energije, odgovorno raspolaganje resursima, smanjivanje gubitaka u, primjerice, proizvodnom procesu, promjene u pakiranju kako bismo povećali reciklabilnost ili podršku poljoprivrednicima da prelaze na regenerativne poljoprivredne prakse. Ali to također znači nešto vrlo lokalno i jednostavno: projekte edukacije mladih o važnosti odgovornog te održivog ponašanja i poslovanja. Primjer takve inicijative je Biraj zeleno, kroz koju nastojimo educirati sve – od velikih do malih – da i naše osobne odluke, poput smanjenja bacanja hrane i planirane kupovine, mogu imati utjecaj i doprinijeti promjenama.
Balans globalnog i lokalnog
Iskustvo me naučilo da globalni ciljevi sami po sebi ne znače mnogo ako ne pronađu put do lokalne zajednice. U jednoj zemlji to može značiti projekte očuvanja okoliša, u drugoj suradnju s lokalnim proizvođačima, a u trećoj razvoj novih proizvoda prilagođenih navikama potrošača. Upravo ta raznolikost čini vođenje više tržišta izazovnim, ali i bogatim iskustvom. Lider mora imati sposobnost prepoznati specifične potrebe svake zajednice i omogućiti timovima da pronađu rješenja koja odgovaraju baš tom kontekstu.
Povjerenje kao valuta liderstva
U vremenu neizvjesnosti ljudi traže oslonac. Povjerenje – zaposlenika, partnera, potrošača – postaje možda i najvrjednija valuta. A ono se ne gradi riječima, već djelima. Kada odlučimo smanjiti udio šećera ili soli u nekom proizvodu, kada podupiremo obiteljska gospodarstva koja uzgajaju kakao ili kavu ili kada ulažemo u edukaciju djece u lokalnoj zajednici – to su primjeri koji pokazuju da činimo ono što i govorimo. A ljudi prepoznaju dosljednost i nagrađuju je povjerenjem.
Brendovi koji imaju svrhu i autentičnost lidera
Brendovi su danas mnogo više od proizvoda. Oni su nositelji poruka, vrijednosti i povjerenja. Potrošači žele znati što se nalazi iza brenda, odakle dolaze sirovine i kakav je utjecaj proizvoda na njihovo zdravlje i okoliš. Kada brendovi imaju svrhu – a to je ono što često zovemo brands with purpose – tada oni postaju alat izgradnje autentičnog odnosa. Isto vrijedi za lidere: autentičnost je nužna. Ako odluke nisu u skladu s vrijednostima koje zagovarate, povjerenje nestaje.
Paradoks vođenja u nesigurnim vremenima
Vođenje u ovakvom svijetu podrazumijeva paradoks: morate biti fleksibilni, a istodobno dosljedni. Fleksibilni u načinima – jer se okolnosti neprestano mijenjaju – ali dosljedni u vrijednostima i viziji. Liderstvo nije imati sve odgovore, već imati hrabrosti priznati da ih nemate, ali i odlučnosti da nastavite tražiti rješenja.
Kada se osvrnem na posljednje godine, najvažnija mi je lekcija to da liderstvo nije pozicija, već proces stalnog učenja. U svijetu u kojem nema gotovih rješenja ono što razlikuje uspješnog lidera jest spremnost da sluša, prilagođava se i ostaje vjeran vrijednostima čak i kada je najteže.
Jer, na kraju, voditi u vremenu neizvjesnosti ne znači znati kamo svijet ide, već znati kako voditi ljude dok zajedno tražimo put.