ZAKONSKE DILEME

Trgovci će cigarete morati držati ispod pulta

Bionic
Reading

U odgovorima koje Ministarstvo zdravstva šalje na upite o primjeni Zakona stoji da cigarete ne smiju biti ni ispred ni iza trgovaca

Kako prodati potrošačima robu, a da je pritom ne smiješ izložiti? Tim pitanjem zadnjih tjedana razbijaju glavu proizvođači i trgovci cigaretama.

Naime, posljednjim izmjenama Zakona o ograničavanju uporabe duhanskih proizvoda 'zabranjuje se svako isticanje naziva i logotipa duhanskog proizvoda' kroz promidžbene materijale na svim prodajnim mjestima. Točnije rečeno, 'zabranjena je svaka izravna i neizravna promidžba'.

Premda je na prvi pogled sve jasno, praksa pokazuje da ni zakonodavac nije sasvim siguran što misli pod tim terminima. Primjerice, u odgovorima koje je Ministarstvo zdravstva i socijalne skrbi poslalo na pitanja trgovaca o provedbi Zakona, stoji da se 'isticanje samih duhanskih proizvoda unutar maloprodajnog prostora smatra izravnom promidžbom duhanskih proizvoda'.

S druge strane, u odgovoru istog Ministarstva jednom proizvođaču cigareta, koji je također dostupan Poslovnom dnevniku, izravnom promidžbom se smatra i 'prikazivanje duhanskog proizvoda ispred trgovca na mjestu prodaje'. Dakle, prema tumačenju zakonodavca, cigarete ne smiju biti ni ispred ni iza trgovca. Zapravo, ne smiju biti nigdje gdje ih potencijalni kupac može vidjeti, iako tako nešto nije navedeno u Zakonu, budući da se sami proizvodi, odnosno cigarete, tamo ne spominju. S alkoholnim pićima, koja se također ne smiju reklamirati, situacija je drukčija, s obzirom da se ti proizvodi normalno nalaze na policama.

Što o tome misle oni koji žive od prodaje cigareta? Renato Perica, predstavnik Smokinga jednog od većih lanaca kioska i trafika, kaže da mu još uvijek nije jasno gdje mora držati cigarete u svojim trgovinama, za razliku od promidžbenih materijala koje je prije uklonio. Također smatra da će u vrijeme krize najveći udar ovakve pravne nesigurnosti osjetiti baš mali trgovci. Ovakvo tumačenje Zakona naročito otežava poslovanje tvrtkama iz duhanske industrije s manjim tržišnim udjelom te onima koje tek misle doći na hrvatsko tržište s novim proizvodom.