skup sport

Prijevoznici zbog skupog goriva u brigama, hoće li se gasiti linije i kasniti dostave: 'Više ne vidim ni kako bi nam država pomogla...'

28.10.2022 u 20:49

Bionic
Reading

Cijene goriva u Hrvatskoj su porasle - benzin ćemo plaćati 11,10 kuna po litri dok ćemo za dizel izdvojiti 13,44 kune po litri. Rast cijena naftnih derivata stvara probleme u cijelom svijetu, a najteže pogađa prijevoznike koji imaju flote kamiona i autobusa. S porastom troškova suočeni su još od početka pandemije koronavirusa, kad su mnogi prijevoznici i distributeri obustavili svoje linije

Hrvatski prijevoznici već osjećaju posljedice nove krize na svojem poslovanju. Među njima je i tvrtka Ricardo iz Darde pokraj Osijeka, koja slovi za vodećeg cestovnog prijevoznika u Hrvatskoj. Njezin direktor i suvlasnik Milan Vrdoljak kaže da je rast cijena goriva velik uteg za njihovo poslovanje te da će neminovno dovesti do rasta cijena njihovih usluga.

'Gorivo je najveća troškovna sastavnica u našoj djelatnosti. Koliko je god moguće, prilagođavamo se novonastaloj situaciji, pratimo kretanja na tržištu i tražimo nove načine za održivost. Logistika se nalazi u specifičnoj situaciji posljednje tri godine; prvo je značajan utjecaj na poslovanje donijela pandemija, a početkom ove godine i energetska kriza izazvana ratom u Ukrajini. Zasigurno možemo reći da transport, kao i cijela logistika, živi u vrlo izazovnim vremenima. Cijena goriva se u travnju 2020. kretala ispod osam kuna, a danas je preko 13 kuna. Osobno ne vidim način na koji bi nam država mogla pomoći u ovom trenutku', kaže Vrdoljak.

'S 1000 eura pali smo na 250 eura zarade mjesečno'

Porast cijena goriva nije jedini problem, već i poskupljenje repromaterijala za 100 posto, kaže direktor jednog prijevoznika koji je želio ostati anoniman. Pritom je ustvrdio da je kompletna prijevoznička grana niskoprofitabilna.

'Nije tajna to da jedan kamion koji mjesečno napravi 12.000 kilometara košta 14.500 eura. Kasnije moramo platiti državi poreze, naše zaposlenike – od računovodstva i logistike do servisa, osiguranja itd. Od tog kamiona po starim cijenama dizela ostalo bi mi mjesečno 800-1000 eura zarade nakon što sve platim. Povećanjem cijena dizela od kune i 14 lipa ostaje mi zarada od 250 eura mjesečno u odnosu na prijašnjih 800-1000 eura. Logičan je slijed da ćemo prebaciti troškove na konačne kupce, no ni oni nas ne mogu beskonačno plaćati, jer i naši kupci bilježe povećanje troškova u proizvodnji te sve teže plasiraju proizvode na tržišta EU-a. Teško se nosimo s porastom cijena goriva i povećanjem ostalih troškova. Imamo preko 60 zaposlenika i svima smo dizali plaće da bismo ih zadržali, a što se poslovanja tiče, bit ćemo sretni ako završimo godinu na nuli, što znači da više nismo konkurentni', kaže naš izvor.

Autobusni kolodvor Zagreb - ilustracija
  • Autobusni kolodvor Zagreb - ilustracija
  • Autobusni kolodvor Zagreb - ilustracija
  • Autobusni kolodvor Zagreb - ilustracija
  • Autobusni kolodvor Zagreb - ilustracija
  • Autobusni kolodvor Zagreb - ilustracija
    +2
Autobusni kolodvor Zagreb - ilustracija Izvor: Profimedia / Autor: DENIS LOVROVIC / AFP / Profimedia

Dodaje pritom da ako njegovi kamioni odu na benzinsku postaju u Austriji, dobije kvalitetnije gorivo zbog kojeg vozila manje troše: 'I bez obzira na povrat trošarine, kad se uzme u obzir kvaliteta nafte, jeftinije nam je tankiranje u Austriji nego u Hrvatskoj.'

Naš izvor otvara i pitanje selidbe prijevozničkih tvrtki iz Hrvatske u druge zemlje ako im Vlada ne pomogne, barem u dijelu trošarina i olakšica za zaposlenike. 'Još nedavno se tražio kamion više, a sad odjednom imamo višak vrlo skupih kamiona na tržištu; tržište se utišava zbog krize energenata i usporava se proizvodnja. Deset posto uprihodimo u Hrvatskoj, a 90 posto u Austriji i Njemačkoj, no i dalje zarada ide državi koja nam ne ide na ruku. Dakle naš novac se objeručke preusmjerava u obliku poticaja u neke druge privredne grane koje već godinama ne daju nikakve rezultate', kaže nam sugovornik.

U Hrvatskoj pošti zbog skupog goriva počeli su se više oslanjati električna vozila, alternativne dostavne kanale poput paketomata te energetski učinkovite objekte. ‘Kompenziramo troškove intenzivnom transformacijom našeg poslovanja u održivo i zeleno, a upravo je štednja energije jedan od glavnih aspekata održivog poslovanja’, kažu iz HP-a.

Njihova električna dostavna vozila pune se u večernjim i noćnim satima, u periodu manjeg opterećenja sustava i niže tarife za električnu energiju.

U DPD-u Croatia podsjećaju da su uveli dodatak za gorivo na dio cijene prijevoza te da su svi njihovi klijenti od početka upoznati s politikom cijena, u koju je uključen taj dodatak za gorivo.

'Zbog nestabilnog svjetskog tržišta naftnih derivata i rasta cijena goriva DPD Croatia zadržava pravo naplate dodatka za gorivo na mjesečnoj bazi, što se primjenjuje na osnovnu cijenu usluge u unutarnjem i međunarodnom prometu. Dodatak za gorivo obračunava se mjesečno prema cijenama goriva', navode.

'DPD-u Croatia troškovi su porasli četiri puta. Što se tiče električne energije, porast je još značajniji. Usporedbom troškova iz rujna ove godine s troškovima s početka godine, zabilježen je porast od čak 80 posto. Nadalje, usporedbom troškova iz rujna 2022. godine s rujnom 2021. godine, vidi se porast troškova od nevjerojatnih oko 220 posto', dodaju nam.

Smatraju da država, ako želi ublažiti rast cijena, može pomoći smanjivanjem trošarina na dizelsko i benzinsko gorivo. 'Također, država bi trebala iskoristiti kapacitete rafinerija u Rijeci i Sisku te se pokušati fokusirati na domaću proizvodnju kako bismo bili što manje ovisni o skupom uvozu', zaključuju.