Poreznim izmjenama poduzetnicima koji pomažu financiranje sportskih, kulturnih i drugih društveno korisnih aktivnosti omogućuje se znatno povećanje poreznih olakšica
Izmjenama Zakona o porezu na dobit poduzetnicima su proširene mogućnosti sponzoriranja iznad postojeće granice od dva posto ukupno ostvarenih prihoda.
Kada je riječ o donacijama, zakon je i dosad u iznimnim slučajevima omogućavao odstupanje od postojećih ograničenja. Pored osnovne olakšice, od 2024. godine uvedena je dodatna porezna pogodnost za donacije iznad dva posto prihoda u slučaju onih danih za svrhe utvrđene strateškim projektima prema posebnim propisima ili strategijom nadležnih ministarstava, dakle na osnovi njihove odluke. Poduzetnici su u takvim slučajevima mogli značajno povećati iznose svojih donacija, a da pritom zadrže poreznu olakšicu.
Primjerice, trgovcima se donacija hrane mogla priznati kao porezno priznat rashod i iznad dva posto ako je zadovoljen uvjet da se to obavlja sa svrhom sprječavanja uništavanja velikih količina hrane, zaštite okoliša i pomoći krajnjim primateljima.
Veći porezni poticaji za sponzorstva
Po novome se povećane porezne olakšice pod određenim uvjetima omogućuju i za sponzorstva. Dosad su sponzori imali pravo na priznavanje troška promidžbe neovisno o veličini donacije, a ubuduće će poduzetnici koji sklapaju sponzorske ugovore moći smanjiti poreznu osnovicu za ukupne iznose sponzorstva ugovorene za kulturne, znanstvene, odgojno-obrazovne, zdravstvene, humanitarne, sportske, vjerske, ekološke i druge općekorisne svrhe sa subjektima kao što su udruge, zaklade, ustanove, samostalni umjetnici, pravne i fizičke osobe u sustavu sporta, tijela državne uprave te jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave koje provode programe i aktivnosti od interesa za Republiku Hrvatsku.
Razlika između donacije i sponzorstva
Donacija je dobrovoljni prilog (novac, roba ili usluga) koji se daje bez očekivanja protuusluge. To je čin pomaganja, često iz humanitarnih, društvenih ili moralnih razloga. Za razliku od donacije, sponzorstvo je poslovni odnos u kojem se davanje (novca, opreme ili usluga) obavlja u zamjenu za protuuslugu, najčešće reklamu ili promociju.
Iako sponzorstvo predstavlja određeni poslovni dogovor između sponzora i neprofitne organizacije koja ga promovira na način predviđen ugovorom, dosadašnja praksa pokazala je njihov mali interes za financiranje društvenih djelatnosti, osobito onih koje nisu u fokusu javnosti.
Primjerice, u sportu su sponzori uglavnom pokazivali interes za financiranje nogometnih klubova, a manje atraktivni sportovi teško su mogli doći do sponzorskih ugovora.
Sponzori će unaprijed znati tko ispunjava uvjete za financiranje
Kako bi se potaknulo sponzoriranje društvenih aktivnosti od posebnog interesa, zakonom je predviđeno da će ministar nadležan za pojedine društveno korisne aktivnosti, uz suglasnost ministra financija, odlukom utvrditi subjekte koji ispunjavaju uvjete za primjenu smanjenja porezne osnovice.
Na taj način potencijalni sponzori imat će motiv i pravnu sigurnost vezanu uz priznavanje dodatnog smanjenja porezne osnovice i prije nego što ugovore sponzorstvo.
Također, porezni obveznici slijedom donesenih odluka moći će pronaći i nove subjekte koji obavljaju određenu društveno korisnu aktivnost, a s druge strane onemogućiti zloupotrebe, tj. iskorištavanje poreznih pogodnosti.
Nova pravila su poticajna za sponzoriranje manje atraktivnih sportova
Porezne izmjene potaknulo je Ministarstvo sporta s namjerom poticanja poduzetnika da više sudjeluju u financiranju sportskih organizacija, a cilja na povećanje prihoda sportskih klubova sponzorstvima i donacijama.
Kada je riječ o sponzorstvima, zakonske izmjene omogućuju da se rashodi pod određenim uvjetima mogu u cijelosti priznati kao porezna olakšica.
Što se tiče donacija, u pripremi je odluka kojom će se uz suglasnost Vlade omogućiti da se porezno priznatim rashodima smatraju darovanja u naravi i novcu u iznosu od 10 posto prihoda ostvarenog u prethodnom ili tekućem poreznom razdoblju za svrhe utvrđene Nacionalnim programom sporta kao strateškim dokumentom.
Nova pravila s višim poreznim olakšicama u primjeni će biti od 1. siječnja 2026. godine.
Fiskalni i drugi učinci
Prema podacima Ministarstva financija i Europske zaklade Philea (2023.), ukupna vrijednost prijavljenih donacija pravnih osoba u Hrvatskoj kreće se oko 40 milijuna eura godišnje, što čini manje od 0,07 posto BDP-a. Povećanjem porezne olakšice s dva na 10 posto očekuje se:
● porast transparentnosti korporativnog doniranja, kao i ukupnog volumena donacija iz poslovnog sektora koje su registrirane u sustavu
● rast broja poduzeća koja redovito prijavljuju društveno korisne donacije (trenutno manje od šest posto svih obveznika)
● jačanje suradnje poduzeća i civilnog društva u pružanju socijalnih, obrazovnih i humanitarnih usluga
● povećanje ukupnih ulaganja u društveni razvoj – svaki euro izgubljenog poreznog prihoda bit će višestruko nadoknađen smanjenjem socijalnih troškova, jačanjem zajednica i većim povjerenjem građana.