Hoće li se u novom sustavu elektroničke naplate cestarine uređaji ENC moći dijeliti ili će svako vozilo morati imati svoj? Pitali smo to Ministarstvo prometa, a odgovor je dobar za vozače – jedan ENC moći će se koristiti za tri registarske oznake
'U nacrtu prijedloga Zakona o naplati cestarine nije određeno da svako lako vozilo, ako se korisnik odluči za model uključenja ENC, mora imati svoj uređaj ENC. Projektom sustava predviđeno je da se jedan uređaj ENC može prijaviti uz tri različite registarske oznake lakih vozila. To će biti uređeno pravilnikom o tehničkoj funkcionalnosti sustava i općim uvjetima poslovanja upravitelja autoceste', poručuju iz Ministarstva.
Dodaju da će registarske oznake prijavljene uz uređaj ENC biti moguće mijenjati, no tijekom vožnje autocestom uređaj mora biti u vozilu. Dakle u praksi će ga u određenom trenutku koristiti samo jedan automobil.
Novi sustav od 2026.
Prema nacrtu prijedloga Zakona o naplati cestarina, koji je prošao javno savjetovanje, novi sustav trebao bi zaživjeti 1. studenog 2026. godine. Tada će svi korisnici autocesta morati biti uključeni u Elektronički sustav naplate cestarine (ESNC).
Vozači motocikala, osobnih automobila i lakih teretnih vozila moći će birati hoće li plaćati cestarinu očitanjem registarskih oznaka ili uređajem ENC, a vozači teških vozila morat će koristiti isključivo ENC.
Internet, mobilna aplikacija, prodajno mjesto ili staza za brzo uključenje
Registracija u sustav bit će omogućena putem internetskog prodajnog mjesta, mobilne aplikacije, na prodajnim mjestima koncesionara ili njihovih partnera, ali i na stazama za brzo uključenje, odnosno posebnim prometnim trakama na ulazima na autocestu.
Nadzor i kazne
U sustavu više neće biti naplatnih kućica, a naplata će se kontrolirati elektronički. Za nadzor će biti zaduženi posebni službenici u 74 vozila, ali i policija te carina. Onaj tko bude zatečen bez registracije u sustavu morat će platiti cestarinu za prijeđenu dionicu i kaznu od 120 eura. Pravnim osobama prijete još veće kazne, i do 1300 eura, ako ne registriraju vozila ili ako im registarske oznake nisu čitljive.
Zašto ne vinjete?
Unatoč brojnim prijedlozima javnosti, vinjete se nisu razmatrale. Ministarstvo inzistira na naplati po prijeđenom kilometru, a koja bi trebala biti pravednija od vremenske naplate. No kritičari upozoravaju da je riječ o jednom od najskupljih sustava u Europi te da zemlje poput Slovenije, Austrije ili Mađarske već godinama uspješno koriste vinjete.
Iz Ministarstva naglašavaju da takve usporedbe treba šire sagledati. U Austriji i Sloveniji, primjerice, teška vozila već plaćaju cestarinu prema prijeđenim kilometrima, a u nizu drugih država, poput Italije, Francuske, Norveške, Danske i Španjolske, naplata po kilometru primjenjuje se i za laka vozila.
Također podsjećaju da se u Hrvatskoj cestarina naplaćuje isključivo na autocestama, a besplatne su brze državne ceste, visoke razine uslužnosti i sigurnosti.
Registracija stranih vozača
I strani vozači bit će dužni registrirati se u ESNC. Vozači autobusa i kamiona iz inozemstva moraju to napraviti odmah po ulasku u Hrvatsku dok vozači automobila i motocikala trebaju to učiniti prije ulaska na autocestu. Oni koji koriste europski sustav elektroničke naplate (EENC) moći će, pod određenim uvjetima, isti sustav koristiti i u Hrvatskoj.
Veća protočnost prometa
'Sve zemlje koje imaju vinjete za laka vozila, uz vremensko korištenje autocesta, naplaćuju korištenje dijela mreže ostalih cesta, a uz to se korištenje objekata (mostovi i tuneli) naplaćuje dodatno. U Hrvatskoj je korištenje brzih državnih cesta, visoke razine uslužnosti i sigurnosti, besplatno, tako da korisnik od polazišta do odredišta može izabrati koju će cestu koristiti', ističu iz Ministarstva.
Kao prednost novog modela navodi se veća protočnost prometa, no stručnjaci upozoravaju da će gužve i dalje postojati jer su najčešće uzrokovane prometnim nesrećama i nedostatkom treće trake na ključnim dionicama, npr. između Zagreba i Karlovca na A1.