U svijetu u kojem je tzv. attention span sve manji, a serije, filmovi i drugi sadržaji natječu se za tek nekoliko prolaznih sekundi naše pažnje, jedno se pitanje stalno iznova pojavljuje u TV industriji: 'Nitko više nema strpljenja - kako sadržaji danas uopće mogu doći do izražaja?'
Uoči NEM Dubrovnika 2025, najvećeg TV marketa u CEE regiji, zamolili smo vodeće stručnjake iz televizijske industrije da podijele svoja razmišljanja. Ključni decision-makeri okupit će se od 9. do 12. lipnja na još jednom izdanju NEM-a koji ove godine obara rekorde – s više od 300 kompanija, 70 govornika i oko 1.000 očekivanih posjetitelja.
Njihovi uvidi rasvjetljuju kako pripovijedanje, autentičnost i strateško promišljanje i dalje mogu nadvladati ogromnu količinu sadržaja koja svakog mjeseca stiže na razne platforme.
Denis Oštir
Editor-In-Chief, VIDAA
Postoje četiri područja na koja se kreatori sadržaja trebaju usredotočiti.
Prvo, fokus na kvaliteti, a ne kvantiteti. Nalazimo se na prekretnici na kojoj publika više nije impresionirana brojem naslova ili kanala. Kako to znamo? Iako imamo više aplikacija, sadržaja i kanala nego ikad prije, navike gledatelja se nisu promijenile. I dalje gledaju iste emisije i iste kanale.
Drugo, fokus na otkrivanju sadržaja (discoverability). Ostavite koncept zatvorenih sustava i usredotočite se na integraciju sadržaja u objedinjena korisnička sučelja koja sadržaj personalizirano prikazuju isključivo zainteresiranoj publici.
Treće, redefinirajmo prioritete monetizacije. Licenciranje je stvar prošlosti. Danas svi moraju preuzeti rizik. Moramo shvatiti da model 'jedan za sve' nije dobar. Gledatelji žele slobodu. Neki žele pakete raznih usluga, neki nemaju ništa protiv oglasa dok gledaju sadržaje, neki žele platiti po prikazu. I svi su važni.
I naposljetku, zaboravite na SAD. Tražiti inspiraciju u SAD-u nema smisla. To je potpuno drugačije tržište koje se ne može preslikati nigdje drugdje u svijetu. No jedno je sigurno - i dalje smo u zlatnom dobu (kvalitetnog) sadržaja.
Denis Oštir sudjeluje na panelu TV Ads vs. TV Digital Ads, 10:00 – 10:45, 10. lipnja.
Christian Grece European Television and On-demand Audiovisual Markets Analyst, European Audiovisual Observatory
Čak i u ovom dobu izobilja, privući pažnju gledatelja ostaje najteži zadatak za bilo koji oblik zabave.
U svijetu beskonačnog izbora i neprekidnog skrolanja društvenim mrežama, naš raspon pažnje postao je iznimno kratak, pa sadržaj mora biti trenutačno privlačan. Prve sekunde su važnije nego ikad - priče moraju iznenaditi, odmah stvoriti napetost ili uvući gledatelje u novi svijet kako bi ih potaknule da nastave gledati.
Gledatelji se moraju emocionalno povezati sa sadržajima. Najučinkovitiji način da filmovi ili TV serije zadovolje ukuse, humor i osjećaje gledatelja je da budu autentični i pričaju priče s kojima se možemo povezati.
No, kao i u analognom dobu, serije i filmovi i dalje moraju zabaviti, educirati ili informirati kako bi ostali relevantni u svijetu gdje se načini storytellinga stalno nanovo transformiraju i kreativniji su nego ikad prije.
Christian Grece sudjeluje na panelu Do We Have the Necessary Conditions to Succeed?, 10:00 – 10:50, 11. lipnja.
Maria Rua Aguete Executive Director, Technology Fellow, Omdia
U današnjem prezasićenom ekosustavu sadržaja, otkrivanje (discoverability) je nova borba. Izazov nije samo stvoriti odličan sadržaj – već osigurati da on dođe do prave publike u pravo vrijeme. Uspjeh ovisi o strateškom pozicioniranju i distribuciji sadržaja.
U svijetu u kojem se svi bore za pažnju, učiniti sadržaj vidljivim slično je kao organizirati savršenu zabavu – potreban je pravi miks sastojaka kako biste privukli ljude i zadržali ih! Svi smo preplavljeni beskonačnim mogućnostima skrolanja. Tajni sastojak? Stvaranje onih trenutaka koje se jednostavno ne može "preletjeti".
Bilo da je riječ o neodoljivom thumbnailu koji zaustavlja skrolanje ili naslovu koji savršeno budi znatiželju. Prava čarolija počinje tek kad privučete pažnju – tada morate ponuditi nešto zbog čega će gledatelji poželjeti ostati. Stvorite sadržaj koji se doživljava kao skriveno blago – neočekivan, zabavan i vrijedan dijeljenja s prijateljima. Radi se o stvaranju onih “jesi vidio/vidjela ovo?” trenutaka koje gledatelji žele podijeliti u svoje grupe u chatovima. U današnjem TV krajoliku, najbolji sadržaj nije samo za gledanje – on se otkriva, dijeli i o njemu se priča. Zato su društvene mreže poput YouTubea i TikToka ključne za promociju sadržaja i dosezanje mlađe publike.
Ivan Ljubičić Managing Director, Mediavision, NEM Dubrovnik, NEM Zagreb, Pickbox NOW & Pickbox TV
Da bi se istaknuo u svijetu bez strpljenja, sadržaj mora biti isporučen pravoj publici na pravi način – brzo, jasno i s namjerom. Kada su svi timovi usklađeni, sadržaj prestaje biti buka i postaje značajna poveznica među ljudima. Također, kopiranje tuđih strategija vjerojatno neće uspjeti – možda gurate krivi sadržaj, možda nemate pravi, možda plasirate previše poruka ili nemate dovoljan budžet.
Jan Frelek CCO, Backscreen
S pažnjom je isto kao s novcem – tko ga prvi osigura, njegovo je. Postavite si pitanje: kako prvi privući pogled?
Ne postoji jednoznačan odgovor jer navike gledanja ovise o generacijama. No fokusirajmo se na Generaciju Z i njihov stil života koji je orijentiran mobitelima. Njihova pažnja je na TikToku i Instagramu. Koliko god sadržaj na vašoj platformi bio dobar, njihovi pogledi su drugdje. Dakle, postavite si pitanje: kako ih preusmjeriti na vašu platformu?
Da biste imali šanse, vaša platforma mora odgovarati njihovim navikama konzumacije – TikTok stil, kratki formati, vertikalni prikaz, brzo listanje. Tek tada možete ponuditi duže forme. Potrebni su vam pravi formati i prava platforma koja se sviđa Gen Z. Samo tako imate šansu da se vaš sadržaj istakne u odnosu na ono što nude TikTok i Instagram. Pobrinite se da ne uđete u ovu utakmicu prekasno.
Jan Frelek sudjeluje na panelu Streamers are Becoming Operators and Operators are Becoming Streamers, 16:25 – 17:15, 11. lipnja.
Frank Spotnitz CEO, Executive Producer, Big Light Productions
Ovo pitanje me pogađa jer i sam priznajem da sam izgubio strpljenje i imam sve manje pažnje. Kad sjednem i želim nešto pogledati, već nakon par minuta odlučujem – ako me ne „kupilo“, idem dalje. Što tražim?
Prvo i najvažnije, emocionalnu povezanost – da me pripovjedač natjera da mi je stalo do onoga što gledam. Teško je to postići u par minuta, ali nakon toga je izazov još veći. Odličan pripovjedač je poput čarobnjaka – baca čaroliju na publiku. Nakon što me „upeca“, želim da me iznenadi. Želim osjećaj iščekivanja. Želim da me priča odnese u imaginarni svijet u kojem gubim pojam o vremenu.
Biti vrhunski nije jednostavan zadatak. Vrhunski sadržaj nije lako stvoriti. Ali vjerujem da je upravo vrhunska televizija ono što je mnoge od nas inspiriralo da se bavimo ovim poslom. I to nas i dalje motivira. Trebamo prigrliti izazov.
Frank Spotnitz sudjeluje na panelu How Inflation Affects Already Expensive Content, 12:25 – 13:10, 10. lipnja.
Peter Wassong Head of TV Content Europe, Deutsche Telekom AG
Ovo pitanje dotiče različite aspekte TV ekosustava. Kad govorimo o otkrivanju sadržaja, moramo priznati da je TV i streaming tržište 2025. prezasićeno. S jedne strane, publika ima pregršt izbora, ali s druge strane gubi pregled.
Svi znamo da subotom navečer potraga za sadržajem zna potrajati dulje od samog gledanja. Zbog toga su preporuke sadržaja i jednostavno pretraživanje ključni i moraju biti intuitivni.
Umjetna inteligencija u tome donosi veliki pomak – preporuke će postati hiperpersonalizirane i temeljene na tisućama metapodataka, interakcijama korisnika i kontekstu. To može rezultirati boljim zadržavanjem korisnika, lojalnošću i višim prihodima, ovisno o poslovnom modelu.
Peter Wassong sudjeluje na panelu Streamers are Becoming Operators and Operators are Becoming Streamers, 16:25 – 17:15, 11. lipnja.
Bob McCourt Chief Operating Officer of Commercial and International, Fremantle
U današnjoj ekonomiji pažnje, sadržaj mora biti više od privlačnog – mora biti nezaboravan. Naš odgovor na pitanje 'kako se sadržaj može istaknuti?' je jedna riječ: brend.
Kad publika dnevno proskrola tisuće videa, u masi se ističu oni kultni naslovi koji rezoniraju na emocionalnoj i kulturološkoj razini. Fremantleov uspjeh s emisijama poput American Idol ili Jamie Oliver rezultat je ulaganja u snažne zabavne brendove s dugovječnošću.
Got Talent, na primjer, nije samo zabava – taj je show izgradio globalnu zajednicu kroz 75 lokalnih verzija i i dalje uspješno djeluje i na linearnim televizijama i na digitalnim platformama. Naš sadržaj nije stvoren za trenutak – stvoren je da traje. Kultni TV brendovi postoje i u scripted programima – primjerice naš hit Homicide: Life on the Street, jedna od najhvaljenijih policijskih drama u povijesti televizije, poznata po svojoj sposobnosti da pruži savršen bijeg od stvarnosti. Interes za ovu seriju i dalje je prisutan, a nedavno smo surađivali s NBCUniversalom kako bismo remasterirali seriju za gledatelje Skyja u Ujedinjenom Kraljevstvu, Bella u Kanadi i SBS-a u Australiji. Kultni scripted sadržaji također nastaju na temelju snažne intelektualne svojine – kao što smo vidjeli s međunarodnim hitom My Brilliant Friend. Zahvaljujući snažnom književnom predlošku, serija je prodana globalno. Izgradnja brenda nije jednostavna, ali uz prave elemente, isplativost je golema.
Bob McCourt sudjeluje na keynote Q&A: The Power of Global TV brands, 11:30 – 11:50, 11. lipnja.
Müge Akar Head of Global Sales, ATV
Današnja publika ima kraću pažnju i beskonačan izbor, pa sadržaj mora odmah privući gledatelje kako bi se istaknuo. Kao prodavatelj turskih drama s korijenima u besplatnoj televiziji, vidim da dugačke forme i dalje ima veliku snagu, ali moraju biti uparene s brzim, emocionalnim "udicama" već od samog početka.
Gledatelji žele odmah osjetiti povezanost. Turske drame briljiraju u autentičnim likovima i snažnim emocijama, što stvara duboku lojalnost publike. Kako bismo zadovoljili suvremena očekivanja, sadržaj moramo pametno zapakirati za promociju – nudeći trailere i kratke isječke prilagođene različitim platformama i navikama gledatelja. Izvan ekrana, uključivanje publike putem društvenih mreža, prezentiranje prizora iza kulisa i interakcija s fanovima gradi dugotrajan interes.
Na kraju, korištenje podataka kako bismo razumjeli što rezonira s publikom omogućuje kreatorima da precizno oblikuju priče i marketinške strategije, čineći da svaki trenutak vrijedi. U današnjem konkurentskom okruženju, sadržaj mora kombinirati emocionalnu dubinu s brzim angažmanom i prisutnošću na više platformi kako bi se zaista istaknuo.
Adrian Ježina President of the Management Board, Telemach Croatia
U današnjem ubrzanom svijetu privući i zadržati pažnju teže je nego ikad prije. U Telemachu Hrvatska vjerujemo da se sadržaj ističe kada je relevantan, angažiran i trenutno dostupan. Zato smo izgradili EON TV kao premium platformu koja upravo to i nudi – vrhunski zabavni, sportski i kulturni sadržaj, sve na jednom mjestu i dostupno na svim ekranima.
Naši korisnici ne žele beskrajno pretraživati – žele najbolji sadržaj odmah.
EON TV to omogućuje kroz personalizirane preporuke, intuitivno korisničko sučelje i funkcionalnosti poput 7-dnevnog vraćanja sadržaja te interaktivnog sport-modea s prikazom statistika uživo, osiguravajući da nikada ne propuste ono najvažnije.
No, izvan same tehnologije, ključ je u kvaliteti. Ulažemo u ekskluzivan i vrhunski TV sadržaj koji odgovara različitim ukusima jer upravo relevantnost potiče lojalnost.
Kao brzo rastući telekom i pravi tržišni izazivač, neprestano inoviramo kako bismo odgovorili na promjenjive potrebe suvremenih gledatelja. S EON TV-om ne pratimo samo trendove – predviđamo ih, osiguravajući da naši korisnici dobiju više od samog sadržaja. Dobiju iskustvo koje opravdava njihovo vrijeme.
Adrian Ježina sudjeluje na panelu Piracy and Profit Loss: Effective Antipiracy Strategies in TV Industry, 15:00 – 15:50, 11. lipnja.