Zamislite tri nebodera visoka po 200 metara, svaki nagnut prema drugome kao da će se svakog trenutka srušiti – i 340 metara dugačku platformu koja ih spaja na samom vrhu. Na toj platformi nalaze se park, luksuzni restorani i bazen koji izgleda kao da se prelijeva u beskrajno nebo. To nije scena iz znanstvenofantastičnog filma, već stvarnost – Marina Bay Sands u Singapuru, jedan od najprepoznatljivijih objekata na svijetu i istinsko čudo moderne arhitekture
Početkom 2000-ih Singapur je već bio financijsko središte Azije, ali vlada je željela više. Željela je stvoriti simbol – nešto što bi gradu dalo globalni identitet i privuklo milijune turista. Tako je pokrenut ambiciozan plan preobrazbe obale Marina Baya u središte zabave, kulture i luksuza.
Godine 2006. natječaj je dobila tvrtka Las Vegas Sands Corporation, a projekt je povjeren slavnom arhitektu Mosheu Safdieju, poznatom po neobičnim, gotovo nemogućim konstrukcijama. Njegova ideja bila je smjela: tri nagnute kule koje se uzdižu iznad mora i povezuje ih golemi SkyPark, svojevrstan most u oblacima.
Arhitektura na rubu mogućeg
Safdie je inspiraciju pronašao u špilu karata, simbolu sreće i rizika, savršeno prikladnom za resort koji ima i jedan od najvećih kasina na svijetu. No taj elegantni koncept izazvao je noćne more inženjerima. Kako podići tri nagnute kule na zemljištu koje je, doslovno, do prije pola stoljeća bilo – more?
Područje Marina Baya nastalo je nasipavanjem pa su temelji morali biti izuzetno čvrsti. Inženjeri su u tlo ugradili 5000 betonskih pilota, dubokih i do 50 metara, kako bi konstrukciju oslonili na čvršće slojeve stijene, jer bez njih bi se tornjevi mogli nagnuti, potonuti ili srušiti.
Kule se nagnu i do 26 stupnjeva, a u njihovim bazama nalaze se betonski zidovi debeli 71 centimetar te nose težinu od stotina tisuća tona. Unatoč monumentalnim proporcijama, konstrukcija je morala ostati elastična – dovoljno čvrsta da odoli vjetru, ali i dovoljno 'živa' da izdrži prirodna pomicanja tla i toplinsko širenje betona.
Kako podići park u oblacima
Najveći izazov bio je SkyPark, dugačak 340 metara i težak 7000 tona čelika. To je golema platforma koja se proteže preko sva tri tornja, a na krajnjem dijelu izlazi u konzolu dugu 67 metara, najveću te vrste na svijetu.
Kako bi se ta struktura uopće mogla podići, podijeljena je u 14 čeličnih segmenata izgrađenih izvan grada, dopremljenih baržama i potom – komad po komad – dizanih pomoću hidrauličnih dizalica na visinu od 200 metara. Svaki element morao je biti postavljen s milimetarskom preciznošću jer bi i najmanje odstupanje značilo da se platforma neće moći spojiti. Inženjeri su ugradili više od 500 hidrauličnih točaka koje omogućuju prilagođavanje i fine korekcije jer se tornjevi tijekom dana pomiču do 20 milimetara pod utjecajem vjetra i topline.
Konstrukcija SkyParka podsjeća na most: ispod površine skriva se čelični kostur s golemim gredama i V-potpornjima koji raspoređuju težinu između tornjeva. Taj sustav čini da se cijela platforma blago 'njiše' iznad grada, a posjetitelji hodaju 200 metara iznad zemlje, potpuno nesvjesni inženjerskog čuda pod svojim nogama.
Najpoznatiji bazen na svijetu
Na vrhu SkyParka nalazi se infinity bazen dug 150 metara, najveći te vrste na svijetu, a djeluje kao da voda teče u prazninu, prelijevajući se u horizont grada. U stvarnosti, ispod ruba bazena nalazi se sustav skrivenih pumpi i spremnika koji neprestano balansiraju njezinu razinu, stvarajući savršenu iluziju beskraja.
Zbog stalnog pomicanja tornjeva bazen je podijeljen u tri dijela – svaki na svojoj kuli – i između njih su umetnuti ekspanzijski spojevi koji sprječavaju pucanje betona. To omogućuje da on 'diše' s konstrukcijom.
Grad unutar zgrade
Marina Bay Sands nije samo hotel. U svojih 845.000 kvadrata smjestio je 2500 soba i apartmana, najveći kasino na svijetu, trgovački centar s kanalima i gondolama, muzej u obliku lotusa, dva kazališta, restorane svjetskih chefova te brojne vrtove i šetnice.
Koordinacija svih tih funkcija bila je ogroman logistički izazov: trebalo je osigurati optimalan protok ljudi, evakuacijske rute i povezanost s gradskim prometom, a da se pritom zadrži elegantan i futuristički izgled zgrade.
Od sanjivog crteža do simbola nacije
Projekt je koštao 5,5 milijardi dolara, a otvoren je u travnju 2010. godine. Tijekom globalne financijske krize 2008. godine bilo je sumnji hoće li ga uopće završiti, ali Singapur i investitori nisu odustali. Ubrzo nakon otvorenja Marina Bay Sands postao je jedan od najprofitabilnijih resorta na svijetu.
SkyPark i bazen privlače milijune posjetitelja godišnje, a cijeli kompleks postao je jednako prepoznatljiv simbol grada kao Eiffelov toranj u Parizu ili Opera House u Sydneyju. U samo nekoliko godina Singapur je od financijskog centra tako postao globalno turističko središte s Marina Bay Sandsom kao glavnom atrakcijom.
Sljedeće poglavlje: Četvrta kula
Danas, petnaest godina kasnije, projekt ulazi u novu fazu. Gradi se četvrti toranj, visok također 55 katova, nagnut pod kutom od 45 stupnjeva, s dvokatnim SkyParkom i arenom za 15.000 ljudi koju dizajniraju arhitekti poznati po Las Vegas Sphereu.
Troškovi su već narasli na osam milijardi dolara, što dovoljno govori o veličini ambicije. Arhitekt Safdie ponovno vodi projekt, ovaj put nadograđujući svoje remek-djelo.