KONTROVERZNI BIZNISMEN

Lekcija Donalda Trumpa protivnicima: Najpopularniji, a troši kikiriki na kampanju

06.01.2016 u 07:00

Bionic
Reading

Točno godinu dana nakon hrvatskih parlamentarnih izbora na glasačka mjesta uputit će se u Sjedinjenim Američkim Državama deseci milijuna tamošnjih birača kako bi izabrali predsjednika za razdoblje od 2017. do 2021. godine. Baš kao što je to bilo i kod nas, kampanja i političke igre u tijeku su već mjesecima, puno vremena prije samog datuma izbora

U toj kampanji, od samog trenutka u kojem je najavio svoj interes za nominacijom, dominira jedna osoba – Donald Trump. Poznati američki poduzetnik, čije se ime često koristi kao sinonim za raskošni životni stil bogataša, iznenađujuća je zvijezda američke predsjedničke kampanje. Teoretski, u utrci za predsjedničkom funkcijom u ovom se trenutku nalazi barem dvadesetak osoba. No u konačnici se stvar obično svodi na izbor između kandidata republikanske i kandidata demokratske stranke. Svaka od te dvije najpopularnije političke opcije u SAD-u će na izborima 8. studenog ponuditi jednu osobu koja će se, među sada zainteresiranim kandidatima, u međuvremenu izboriti za tu nominaciju.

Trumpa, sklonog bombastičnim izjavama, od njegovih se početnih najava kako namjerava biti idući predsjednik SAD-a tretiralo tek kao ekscentričnog bogataša kojih ni ranije nije manjkalo u početnim fazama predsjedničkih kampanja. Ozbiljniji analitičari dugo su uglavnom bili ujedinjeni u stavu da će se galama oko Trumpa stišati jednom kad stvari postanu ozbiljnije i kako se budu polako primicali izbori.

Populističko ulagivanje konzervativnim biračima

No do izbora je sad već tek nešto više od 11 mjeseci, a Trumpova popularnost ne jenjava. Naprotiv, među kandidatima republikanske stranke on čvrsto drži poziciju najpopularnijeg. I koliko god se takva pozicija još može objasniti podrškom koju Trump dobiva zahvaljujući populističkim stavovima bliskim konzervativnim američkim glasačima (najviše oko imigracije i terorizma), ono što je stvarno iznenađujuće jest to da je Trump za dosezanje te pozicije dosad potrošio relativno malu svotu novca.

Trumpovo bogatstvo je izvor znatnih spekulacija. Dok je on sam u pojedinim trenucima izjavljivao da ima više od deset milijardi dolara, američki izborni regulatori, zaduženi i za tamošnju verziju imovinskih kartica, objavili su u srpnju prošle godine da njegova imovina vrijedi više od 1,4 milijarde dolara. Američki Forbes ga pak procjenjuje na 4,5 milijarde dolara. Nesumnjivo je, svakako, da među svim kandidatima svih političkih opcija koji se nadaju nominaciji za idućeg predsjednika SAD-a Trump ima daleko najviše novca i mogućnosti da taj novac potroši na samoreklamu.

Tek deveti na listi potrošnje za kampanju

Pa koliko je on to do sada potrošio? Kikiriki. Ni šest milijuna dolara. Posljednji dostupni kvartalni izvještaji koje objavljuje američka Savezna komisija za izbore pokazuju da je Trump do sada na svoju kampanju potrošio nešto manje od 5,6 milijuna dolara. Taj ga iznos stavlja na tek sedmu poziciju među republikanskim kandidatima. Ukupno, ako se uključe i kandidati demokratske stranke, Trump je po potrošnji na kampanju tek na devetom mjestu.

Pa, ipak, čini se da u toj kampanji nema eksponiranijeg kandidata od Trumpa. Njegove izjave prenose mediji, pojavljuje se u svim mogućim televizijskim i radijskim emisijama, vrlo je aktivan i na društvenim mrežama na internetu. Da su Amerikanci skloniji paštetama, vjerojatno bi im se njegov lik smješkao i s njihovih poklopaca. Takva medijska prisutnost ima i vrlo opipljivog efekta.

Među kandidatima koji se nadaju da će ih republikanska stranka u konačnici nominirati kao svojeg predstavnika na izborima Trump ima najveću podršku. U ovom trenutku oko 35 posto republikanskih glasača bi svoje povjerenje poklonilo Trumpu. Nakon njega, podršku petine glasača ima Ted Cruz, senator američke savezne države Teksas, a Marco Rubio, njegov kolega s Floride, ima podršku nešto više od 11 posto glasača. Obojica su u kampanji zasad potrošila više novca od Trumpa iako imaju bitno manju podršku. Cruz je spiskao dvostruko više od Trumpa, 12,8 milijuna, a Rubio 7,7 milijuna dolara.

Intrigantno trošenje Hillary Clinton

Još veće iznenađenje od Trumpove popularnosti jest činjenica da je Hillary Clinton u svojoj kampanji za nominaciju demokratske stranke dosad potrošila daleko najviše novca među svim kandidatima. Čak 44,5 milijuna dolara, sedam puta više od milijardera Trumpa. Ako se uzme u obzir da se republikanci tradicionalno već desetljećima vežu uz bogataški i korporativni sektor, dok se demokrate veže uz skromniju radničku klasu, podatak o tome koliko supruga bivšeg američkog predsjednika troši na svoju promociju stvarno je intrigantan.


Nakon Clinton, u samoreklamu najviše je uložio kandidat republikanske stranke Ben Carson koji je na svoju kandidaturu potrošio više od 20 milijuna dolara, ali mu je učinak prilično mizeran. Tek oko devet posto birača republikanca bi mu dalo podršku za nominaciju. Nakon Carsona slijedi slijedi brat i sin bivših predsjednika, Jeb Bush, koji je spiskao 14,5 milijuna dolara, ali ga podržava manje od pet posto republikanaca.

Usprkos tome što Trumpova popularnost ne jenjava i što je sve realnija mogućnost da ga republikanci nominiraju na izborima, njegov konačni izbor za predsjednika SAD-a zasad je još pod velikim upitnikom. Omjeri na kladionicama u ovom trenutku pokazuju da je i dalje daleko najveća šansa da će Amerikanci na izborima 8. studenog konačno dobiti predsjednicu. Omjer za pobjedu Hillary Clinton jest 8:11, dakle na uloženih 11 kuna, dobili biste osam i realno biste bili u gubitku jer su kladioničari toliko sigurni u njezinu pobjedu.

Redikuli i podsmijeh

Čak i kad Clinton ne bi pobijedila, u Ovalnom uredu američkog predsjednika vjerojatno bi se vijorila lepršava frizura. Jer po procjenama kladioničara nakon Hillary Clinton najveće šanse za pobjedu na izborima ima upravo Trump. Omjer na njegovu pobjedu jest 9:2, a nakon njega slijede već spomenuti Marco Rubio (s omjerom 5:1), Ted Cruz (7:1), Jeb Bush (18:1), kao i još jedan kandidat demokratske stranke, Bernie Sanders, također s omjerom 18:1.

Donalda Trumpa gledaju s podsmijehom. Svaka se njegova izjava secira, nerijetko ismijava, ističu mu se nedosljednosti. Usprkos tome, on s lakoćom, i minimalnim financijskim ulaganjem, dominira nad puno ozbiljnijim kandidatima i uživa podršku znatnog broja američkih glasača. Do izbora za predsjednika SAD-a ima još dovoljno vremena, a politika je već dugo igra u kojoj glavne poteze vuku oni koji ne moraju razmišljati o tome koliko imaju novca na računu; novca koji Trump ima i više nego dovoljno i čini se da ga je spreman potrošiti. Dosad objavljeni podaci ukazuju na to da se Trump tek zagrijava. I ma koliko god si birači voljeli laskati da su razumni i pametni, redikula u politici usprkos tome nikad nije nedostajalo.

Ipak krenuo sa spotovima u kojima će 'otkinuti glavu ISIL-u i uzeti im naftu'

Inače, Trump je početkom ovog tjedna objavio svoj prvi predizborni televizijski spot u kojem je pozvao na privremenu zabrana ulaska muslimana u SAD i izgradnju zida na američkoj južnoj granici s Meksikom kako bi se zaustavila ilegalna imigracija. Spot nešto dulji od 30 sekundi bilježi napadače iz San Bernardina, militanate Islamske države, američki ratni brod s kojeg se ispaljuju krstareće rakete, migranate na američko-meksičkoj granici…

'On će smjesta otkinuti glavu Islamskoj državi i uzeti njihovu naftu. Zaustavit će ilegalnu imigraciju izgradnjom zida na našoj južnoj granici kojeg će platiti Meksiko', govori se o Trumpu u spotu.

Trump bi objavom ovog spota mogao krenuti u intenzivnije trošenje novaca za kampanju: obećao je naime da će svaki tjedan, kako se predizborna bitka zagrijava, potrošiti najmanje dva milijuna dolara.