Rent the Runway

Iznajmljuju dizajnerske haljine za bagatelu i na tome okreću stotine milijuna

02.07.2018 u 21:02

Bionic
Reading

Koncept unajmljivanja odjeće mnogima se neće svidjeti, no najveća kompanija koja se time bavi ima godišnje prihode veće od sto milijuna dolara, vrijednost joj se procjenjuje na osam puta viši iznos i hvali se brojkom od devet milijuna klijenata

U moru raznih inovativnih tehnoloških kompanija, poduzetničkih projekata, ovakvih ili onakvih internetskih ideja i pokušaja već devetu godinu za redom, nekako u prikrajku, ali uporno i postepeno raste američka tvrtka koja zaslužuje malo više pažnje. Prema dostupnim procjenama, vrijednost kompanije je od osnivanja do danas narasla na više od 800 milijuna dolara, a godišnji joj prihodi premašuju sto milijuna dolara i, kako stvari izgledaju, nastavit će rasti. Ime kompanije je Rent the Runway, a bavi se iznajmljivanjem - odjeće.

Djelatnost iznajmljivanja odjeće i nije prevelika novost. No sve donedavno bila je usko ograničena tek na vjenčanice i muška odijela za najsvečanije prilike. Vjenčanice se vrlo rijetko koriste više puta, a ako su životne prilike takve da se muško svečano odijelo koristi možda jednom godišnje, onda u takvim slučajevima nema previše smisla odvajati značajan iznos za odijelo koje nakon nekoliko nošenja možda više neće ni biti po mjeri vlasnika. U oba slučaja novčano je sigurno isplativije iznajmiti taj komad odjeće za posebnu priliku, nego ga kupovati za iznose koji lako premašuju dvostruke ili trostruke mjesečne prihode i onda spremiti u ormar.

Prije devet godina Njujorčanke Jennifer Hyman i Jennifer Fleiss odlučile su malo proširiti taj koncept te ponuditi iznajmljivanje skupe dizajnerske odjeće. Hyman i Fleiss su diplomirale na poznatoj poslovnoj školi na Harvardu i krenule s jednostavnim konceptom: klijentice mogu odabrati haljinu, iznajmiti je na nekoliko dana i paketom poslati nazad u sjedište. Kad neka haljina nosi brend poznatog dizajnera i stoji više od tisuću ili dvije dolara, a za posebnu priliku ju se može unajmiti za stotinjak ili dvjestotinjak dolara, jasno je da postoji računica koja je mnogima dovoljna da zanemare čak i osjećaj nelagode koji mogu imati zbog činjenice da je netko tu istu haljinu već nosio.

Dapače, otprilike dvije petine Amerikanki koje su čule za ovakvu uslugu izjavljuju da bi je imale volju isprobati. Klijenata očito ima. U Rent the Runway tvrde da imaju više od devet milijuna mušterija kojima se nudi nekoliko načina korištenja usluge. Korisnice mogu iznajmljivati i plaćati pojedinačno, a cijene se u takvim slučajevima kreću od trideset dolara na više ili mogu izabrati neku od mjesečnih članarina koje im omogućuju određeni broj iznajmljivanja ili, za najskuplju članarinu od 159 dolara mjesečno, neograničeni broj iznajmljivanja.

  • +36
Rent the Runway omogućio je najam dizajnerske odjeće po pristupačnim cijenama Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

U devet godina od početka poslovanja tvrtka je prošla impresivan razvojni put. Potražnja je tolika da danas, uz iznajmljivanje preko interneta i slanje odjeće poštanskom dostavom, Rent the Runway ima i fizičke lokacije u pet velikih američkih gradova, u kojima korisnice mogu osobno preuzeti odjeću. Također, od striktno visoke mode u međuvremenu se u ponudi našla i redovna poslovna odjeća, kao i brojni modni dodaci. Dio korisnica objašnjava da ponekad ujutro dođu podići odjeću koju uzmu sa sobom u ured te se presvuku i iznajmljenu poslovnu garderobu taj dan nose u uredu.

U kompaniji objašnjavaju da se u prvim godinama poslovanja znalo redovito dešavati da sve modele haljina nemaju u potrebnoj veličini ili boji, ali da su te probleme riješili s godinama. Britanski Economist opisuje impresivnu logistiku u skladištu tvrtke smještenom u američkoj saveznoj državi New Jersey, u blizini New Yorka. Tisuće i tisuće komada odjeće u ogromno skladište pristiže od samog jutra te ih zaposlenici pregledavaju i prema potrebi šalju na pranje ili popravak. Prema nekim izjavama, to je skladište najveća kemijska čistionica odjeće u svijetu s kapacitetom obrade od dvije tisuće odjevnih predmeta na sat. Većina tih predmeta već je idućeg dana spremna za ponovno slanje klijentima.

  • +16
I osnivač Alibabe Jack Ma prepoznao je potencijal tvrtke te je u nju uložio 20 milijuna dolara Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

Naravno, poslovanje nije bez problema. U ogromnom broju odjeće i paketa ponekad se desi da neka haljina korisnicima ode neopeglana, prljava ili u pogrešnoj veličini, no takvi se nesporazumi uglavnom brzo rješavaju. Nešto ozbiljniji su problemi u slučajevima kad zbog nepouzdane dostave haljine ili ne dođu na vrijeme natrag u skladište ili se u potpunosti izgube. Zakasnina kreće već od oštrih 50 dolara po danu, a u slučaju gubitka haljine Rent the Runway je sve donedavno naplaćivao punu dvostruku maloprodajnu cijenu, što je znalo završavati vrlo paprenim troškovima. U cijenu iznajmljivanja je, inače, uključeno malo osiguranje koje pokriva trošak čišćenja i manjih popravaka.

Iako se iznajmljivanje odjeće sigurno neće svidjeti dijelu potrošača, investitori su uvjereni da postoji potencijal za daljnji rast. Poznate tvrtke poduzetničkog kapitala kao što su Bain Capital, Highland Capital, Fidelity Management i druge već su investirale 210 milijuna dolara u Rent the Runway. Ove godine se s 20 milijuna dolara među investitore uvrstila i tvrtka Blue Pool Capital, iza koje stoji Jack Ma, osnivač i glavni izvršni direktor najveće kineske internetske trgovine Alibabe. Analitička kuća Future Market Insights je u svojem izvještaju koje obuhvaća razdoblje od 2016. do 2026. predvidjela prosječni godišnji rast tržišta za iznajmljivanje odjeće od desetak posto. Oni kažu da korisnici preferiraju iznajmljivanje zbog 'velikog izbora uz diskontne cijene'.

  • +6
Jennifer Hyman, glavna izvršna direktorica Rent the Runwaya, svojevremeno je izjavila da joj je želja maknuti Zaru i H&M s tržišta Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

Da je poslovni koncept uspješan, pokazuje i niz konkurentskih kompanija koji se pojavio tijekom godina. Tvrtka Gwynnie Bee, koja se specijalizirala za iznajmljivanje odjeće u većim veličinama, uskoro će svoju uslugu ponuditi i u suradnji s klasičnim maloprodajnim lancima. Sličnoj klijenteli posvetio se i Glam Corner, a uz njih tu su još Le Tote te Style Land. Još jedna slična tvrtka je Bag Romance te klijentima nudi iznajmljivanje skupih modnih dodataka, najčešće torbica. Čak i neki postojeći američki maloprodajni lanci, kao što su Ann Taylor ili NY&Co., navodno namjeravaju eksperimentalno uvesti uslugu.

Jennifer Fleiss, jedna od dvije osnivačice, lani je napustila kompaniju i u suradnji s američkim trgovačkim divom Walmartom pokrenula novu internetsku tvrtku koja pruža usluge kupovine i dostave robe na kućnu adresu u najkraćem mogućem roku. No njen odlazak izgleda nije poremetio ambiciozne planove za budućnost koje imaju u Rent the Runwayu. Jennifer Hyman, glavna izvršna direktorica tvrtke, svojevremeno je izjavila da joj je želja maknuti Zaru i H&M s tržišta. Iako je ideja i više nego ambiciozna, dosadašnji uspjeh pokazuje da barem na mali dio tržišta može računati. Ako ga u konačnici i neće moći u potpunosti preuzeti, može ga barem na neko vrijeme iznajmiti.