Dok je tržište rabljenih automobila u Njemačkoj u usponu, električnih vozila je previše, a potražnja za njima ostaje niska. Posljedica toga je vraćanje auta nakon isteka leasinga i pad vrijednosti, što zabrinjava proizvođače i trgovce
Prije tri godine Audi e-tron Sportback 55 S line Quattro koštao je više od 86.700 eura. Danas se, uz oko 45.000 prijeđenih kilometara i prvu registraciju iz 2021., taj SUV na popularnim portalima za prodaju automobila može pronaći za manje od 38.000 eura.
Dok tržište polovnih automobila u Njemačkoj cvjeta i bilježi preko 6,5 milijuna prepisanih vlasništava, što je gotovo dva i pol puta više od novih registracija u 2024., tržište rabljenih električnih vozila ide znatno sporije. Iako je broj prepisanih vlasništava za potpuno električne automobile (BEV) u prvom kvartalu porastao za gotovo 61 posto u odnosu na prošlu godinu, oni trenutno čine tek oko tri posto ponude svih polovnih vozila, piše WiWo.
Razlog je u tome što je prva generacija električnih automobila, koja je većinom kupljena putem leasinga s trajanjem od tri do četiri godine, vraćena na tržište. To su modeli iz 2021. i 2022., u to vrijeme često potpomognuti državnim ekološkim poticajima. Međutim vrijednost polovnih električnih vozila od 2023. konstantno pada, što zabrinjava proizvođače i financijske kuće.
Leasing – dvostruki mač u ruci proizvođača
Električni automobili u leasingu uglavnom se vraćaju nakon tri do četiri godine, no njihova vrijednost znatno je niža od one za vozila na benzin ili dizel. Prema analizi konzultantske kuće Berylls, prosječni pad vrijednosti električnog automobila je oko 6400 eura u odnosu na model koji ide na benzin. To znači da su polovnjaci na struju sada otprilike jednako skupi kao i oni s klasičnim motorima, iako su kad su bili novi bili znatno skuplji.
Za 'lovce na povoljno' to je dobra vijest, no za proizvođače i njihove financijske partnere riječ je o katastrofi. Većina financijskih gubitaka leži upravo na leasing kućama jer preuzimaju rizik pada vrijednosti vozila.
Situacija je izazovna i za trgovce. Burkhard Weller, poznati njemački trgovac automobilima, ističe da su se njegove tvrtke od početka fokusirale na leasing električnih vozila jer tako rizik pada vrijednosti ne snose ni kupac ni trgovac, već banka proizvođača.
'Ako kupac preko noći izgubi 5000 eura, više neće biti naš kupac', kaže Weller. No sada se problem vraća proizvođačima, a financijski pritisak će, prema procjenama stručnjaka, postati još veći.
U Europskoj uniji proizvođači moraju do 2027. smanjiti ukupnu emisiju CO2 svojih vozila, zbog čega su mnogi fokusirani na prodaju električnih automobila. Međutim niske preostale vrijednosti rabljenih električnih vozila nisu iznenađenje, ali su gubici veći nego što se očekivalo.
Christopher Ley iz Beryllsa upozorava da većina povrata električnih automobila nakon isteka leasinga još nije došla na tržište, stoga se predviđa 'ogromna valna pojava' polovnih električnih vozila. To je posebno bolno za velike proizvođače poput Volkswagena, čiji su modeli Škoda Enyaq, ID.3, ID.4 i ID.5 među najprodavanijima.
Kako stoje stvari na tržištu?
Potražnja privatnih kupaca za polovnim električnim automobilima je niska, a ni rent-a-car kompanije nisu zainteresirane za njih pa mjesecima stoje na parkiralištima trgovaca, dok troškovi skladištenja samo rastu.
Ley smatra da je odustajanje od velikih gubitaka i njihovo prihvaćanje kao 'troška u bilanci' loša strategija. Preporučuje da proizvođači, trgovci i leasing kuće promijene svoj model poslovanja i, umjesto prodaje, zadrže vozila u vlasništvu. Tako bi mogli ponovno nuditi iste automobile kroz leasing za rabljene aute ili kroz pretplatničke modele, što bi smanjilo gubitke i omogućilo višestruku eksploataciju istog vozila.
Ovakav pristup, nazvan multiciklus model, također bi proizvođačima omogućio povrat vrijednih sirovina ugrađenih u vozilo na kraju njegova životnog ciklusa.