U 2024. godini u Hrvatskoj je prodano 24,2 milijuna komada dnevnika i oko 1,6 milijuna komada tjednika, pri čemu je najprodavaniji dnevnik bio 24 sata, a među tjednicima Hrvatski tjednik, pokazuje istraživanje tržišta tiska za prošlu godinu Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN)
Istraživanje je pokazalo kako se u 2024. u odnosu na 2023. bilježi pad prodane naklade dnevnika za 14 posto, dok je u 2023. u odnosu na 2022. bio 15 posto. "Ujedno je to nastavak višegodišnjeg trenda pada prodane naklade", istaknuli su iz Agencije.
Prodana naklada tjednika, kako se navodu, u 2024. bilježi pad od pet posto u odnosu na 2023., dok je godinu dana prije (2023. godina u odnosu na 2022.) pad iznosio osam posto te je bio slabije izražen.
Najprodavaniji dnevnik 24 sata
"Većina općeinformativnih dnevnika bilježi pad prodane naklade u 2024. godini u odnosu na 2023. godinu", istaknuli su iz Agencije, čija je analiza pokazala i da se ne bilježe promjene na pojedinoj poziciji pojedinih općeinformativnih dnevnika prema ostvarenom tržišnom udjelu.
Tako je najveću prodanu nakladu u 2024. godini, kao i prethodnih godina, ostvario dnevnik 24sata (Styria Grupa), s ostvarenim tržišnim udjelom od 30 do 40 posto, uz nastavak trenda pada prodaje. Istovremeno se bilježi blagi rast tržišnog udjela 24 sata u 2024. godini.
Slijedi Večernji list (također Styria Grupa), s ostvarenim tržišnim udjelom od 20 do 30 posto koji ujedno bilježi blagi pad tržišnog udjela, ali i neznatno izraženiji pad prodane naklade u 2024. godini u usporedbi s 2023. godinom.
Treći po prodanoj nakladi je Jutarnji list (Hanza Media Grupa) s tržišnim udjelom od 10 do 20 posto i blagim rastom tržišnog udjela, uz slabije izražen pad prodane naklade u odnosu na prethodnu 2023. godinu, pokazala je analiza AZTN-a.
Značajan iznos prodane naklade u 2024. ostvarili su još nakladnici dnevnika Slobodna Dalmacija (Hanza Media) s tržišnim udjelom od 10 do 20 posto i koji, kao i Jutarnji list bilježi blagi rast tržišnog udjela te Novi list (Glas Istre Grupacija) s tržišnim udjelom od 5 do 10] posto, čiji tržišni udjel također bilježi blagi rast u odnosu na 2023. godinu. Oba dnevnika u bitnome su regionalnog karaktera i bilježe pad prodaje u promatranoj 2024. godini u odnosu na 2023. iskazano brojem prodanih primjeraka.
Istraživanje po vlasničkim grupama pokazuje da na tržištu dnevnika u 2024. godini najveći udio od 50 do 60 posto ima Styria Grupa (24 sata i Večernji list), uz blagi pad tržišnog udjela u odnosu na 2023. godinu.
Na drugom je mjestu Hanza Media Grupa (Jutarnji list i Slobodna Dalmacija) s udjelom od 30 do 40 posto koja je prekinula trend pada tržišnog udjela te u 2024. bilježi blagi rast tržišnog udjela.
Treća je Grupacija Glas Istre (Novi list, Glas Istre i Zadarski list), koja je ostvarila zbirni tržišni udio od 10 do 20 posto u 2024. godini i bilježi blagi pad tržišnog udjela, navodi se u analizi.
Prodaja tjednika pala za jedan posto
Prodana naklada tjednika također je smanjena, u prošloj godini za jedan posto u odnosu na 2023. godinu. Ukupno je, naime, prodano oko 1,6 milijuna primjeraka općeinformativnih tjednika u 2024. u odnosu na 1,7 milijuna primjeraka u 2023., navode iz AZTN-a.
Ističu pritom kako većina tjednika bilježi pad prodane naklade u 2024. u odnosu na 2023. uz iznimku četiri tjednika koji bilježe trend rasta prodane naklade, a to su Hrvatski tjednik, Nacional, Međimurske novine i Zadarski tjednik.
Najprodavaniji općeinformativni tjednik i u 2024. godini je Hrvatski tjednik, novinskog nakladnika Tempus 22.
Drugi po prodanoj nakladi je općeinformativni tjednik 7Dnevno, novinskog nakladnika Singar, a treći Međimurje, u nakladi poduzetnika List Međimurje.
Prema istraživanju, prihod nakladnika ostvaren od oglašavanja u općeinformativnim dnevnicima u 2024. godini iznosio nešto manje od 14,8 milijuna eura. Prihod nakladnika od oglašavanja u općeinformativnim tjednicima iznosio je 4,6 milijuna eura. Na tržištu oglašavanja u općeinformativnim dnevnicima bilježi se relativno stabilan iznos prihoda u usporedbi s 2023., a na tržištu općeinformativnih tjednika bilježi se rast prihoda od 12 posto.
Istraživanjem tržišta tiska AZTN-a bilo je obuhvaćeno 28 poduzetnika, novinskih nakladnika i distributera tiska, iz Upisnika o izdavanju i distribuciji tiska koji vodi Hrvatska gospodarska komora prema propisima o medijima.
Iz AZTN-a napominju kako je u razdoblju provođenja istraživanja tržišta tiska za 2024., u 2025. godini došlo do određenih promjena na tržištu. Naime, od 1. veljače 2025., umjesto poduzetnika Tisak plus, novi distributer tiskovina postao je poduzetnik Distribucija tiskanih medija.
Također, nova okolnost na tržištu je određivanje usluge distribucije tiska na području RH uslugom od općeg gospodarskog interesa. Nadalje, 30. lipnja ove godine potpisan je Ugovor o pružanju usluge distribucije tiskanih medija kao usluge od općeg gospodarskog interesa između Ministarstva kulture i medija i Hrvatske pošte.