Dvodnevni štrajk francuskih kontrolora leta poremetio je više od tisuću letova, a zrakoplovne tvrtke su bijesne zbog milijuna eura koje su izgubile.
'Bilo bi mi bolje da ne otkazujem 400 letova i 70.000 putnika samo zato što hrpa francuskih kontrolora leta želi rekreativne štrajkove', rekao je za Politico glavni izvršni direktor Ryanaira Michael O'Leary.
'Štrajk je za nas iznimno skup. Košta nas milijune eura', rekao je Benjamin Smith, izvršni direktor Air France-KLM grupe, tijekom konferencije za novinare.
Štrajk, koji se održao u četvrtak i petak, posljedica je sporova između dva sindikata i francuske glavne uprave za civilno zrakoplovstvo, a sindikati su se žalili na nedostatak osoblja i uvođenje novog biometrijskog sustava evidencije radnog vremena za praćenje prisutnosti kontrolora leta na poslu.
Zrakoplovne tvrtke sve su više ljute zbog čestih štrajkova u Francuskoj koji im redovito remete rasporede.
'U Francuskoj ne nedostaje kontrolora leta. Pravi je problem što ih ne raspoređuju baš dobro', rekao je O'Leary, dodajući da su francuski kontrolori 'jednostavno loše vođeni'.
'Štrajk je strašna slika za Francusku, za putnike koji na početku ljetne sezone dolaze u ovu divnu zemlju, suočeni su s odgođenim ili otkazanim letovima', dodao je Smith. 'To nije nešto što vidite u ostatku Europe.'
Sindikati se dugo žale na strukturni nedostatak osoblja kontrolora leta. Prema francuskim istražiteljima, nedostatak osoblja odigrao je ulogu u, srećom izbjegnutom, sudaru zrakoplova easyJeta i privatnog mlažnjaka na aerodromu Bordeaux u prosincu 2022. Otkrili su da su u vrijeme incidenta u tornju radila tri kontrolora umjesto šest koliko je propisano rasporedom dužnosti.
Na ovotjedni štrajk pozvao je drugi najveći sindikat kontrolora leta u Francuskoj, UNSA-ICNA ; pridružio mu se i USAC-CGT , treći najveći sindikat. Prema AFP-u, u štrajku je u četvrtak sudjelovalo oko 270 kontrolora od 1400.
Zrakoplovne tvrtke također su optužile Francusku da nije zaštitila zrakoplove koji lete iznad zemlje tijekom ovih akcija, koje uzrokuju poremećaje diljem Europe.
'Neopravdano je da danas otkazujem letove iz Irske u Italiju, iz Njemačke u Španjolsku, iz Portugala u Poljsku', rekao je O'Leary.
'Ursula von der Leyen je beskorisna političarka'
Šef niskotarifne aviokompanije okrivio je Europsku uniju, a posebno predsjednicu Europske komisije Ursulu von der Leyen, za situaciju. O'Leary je rekao da bi od 400 otkazanih letova Ryanaira uzrokovanih štrajkom, '360, ili 90 posto tih letova, bilo uspješno obavljeno da je Komisija zaštitila prelete kao što to čine Španjolska, Italija i Grčka tijekom štrajkova kontrole zračnog prometa.'
'Von der Leyen i Komisija su tijekom Brexita digli veliku buku oko toga: 'Moramo zaštititi jedinstveno tržište, jedinstveno tržište je sveto, ništa ne bi smjelo poremetiti jedinstveno tržište'', rekao je. 'Osim ako niste francuski kontrolor leta i ne možete zatvoriti nebo iznad Francuske.'
'Ursula von der Leyen, kao beskorisna političarka kakva jest, radije bi sjedila u svom uredu u Bruxellesu i mudrovala o Palestini ili američkim trgovinskim sporazumima ili bilo čemu drugom. Bilo što, samo ne poduzimanje učinkovitih mjera za zaštitu letova punih turista', rekao je O'Leary nakon što je pozvao von der Leyen da podnese ostavku osim ako ne uspije reformirati europsku kontrolu zračnog prometa.
Europska komisija nije odgovorila na Ryanairovu izjavu, ali je glasnogovornica za promet Anna-Kaisa Itkonen inzistirala da su pitanja kontrole zračnog prometa „na radaru Komisije“.
Ali 'kontrola zračnog prometa, prema međunarodnom i europskom zakonodavstvu, odgovornost je država članica i zemalja općenito', dodala je tijekom brifinga za novinare .
'U potpunosti priznajemo legitimno pravo na štrajk u državama članicama, ali to je pitanje koje treba riješiti šire', rekla je Itkonen odgovarajući na pitanje o zahtjevima zrakoplovnih kompanija za preletanje zemalja tijekom štrajkova.