Novi Model Y je značajno poboljšan u pogledu elegancije, premium osjećaja i ergonomije u svim segmentima i to bez odstupanja od onoga što ga je učinilo najprodavanijim vozilom na svijetu
Tesla je početkom ove godine temeljito ažurirala svoj globalno najprodavaniji automobil Model Y. Ovaj je crossover svoju premijeru u izvornom obliku imao u siječnju 2020. godine, pa je lagano došlo vrijeme da se osvježi. Ne zaboravimo da se danas američki proizvođač isključivo potpuno električnih vozila nalazi u surovom okruženju konkurencije, ne samo europskih proizvođača, već prije svega kineskih poput BYD-a.
Ne ulazeći u poslovnu politiku Tesle i njezinog osnivača i vlasnika Elona Muska, ove godine se Tesla suočava se s ozbiljnom krizom na europskom tržištu. U travnju ove godine je tako broj njihovih novoregistriranih vozila u Europskoj uniji pao za više od polovice. Prema podacima udruženja proizvođača ACEA, registrirano je tek 5475 novih vozila – što je pad od čak 52,6 posto u odnosu na isti mjesec prošle godine.
Podsjetimo, Tesla je u Hrvatskoj prošle godine uspjela prodati čak 601 automobil zauzevši 21. mjesto među svim markama, a u prvih pet mjeseci ove godine tek 61 primjerak zauzevši 33. mjesto među svim markama kod nas. Je li to odraz posustalog entuzijazma kupaca za potpuno električnim automobilima, izostanak državnih poticaja ili nešto treće - pokazati će vrijeme.
Bez obzira na sve, do početka ove godine u Tesla Gigafactory tvornicama na tri kontinenta proizvedeno je više 3,5 milijuna primjeraka Modela Y. A od 2022. godine Model Y se proizvodi u Europi za Europljane u Teslinoj tvornici Gigafactory Berlin-Brandenburg, i već je značajno utjecao na prelazak lokalne flote na održivi prijevoz, što je u skladu s Teslinom misijom.
Novi Model Y, koji ima puno novih tehničkih značajki, nastao je uzimajući u obzir povratne informacije vlasnika, pa je Teslin inženjerski i dizajnerski tim značajno poboljšao Y u pogledu elegancije, premium osjećaja i ergonomije u svim segmentima i to bez odstupanja od onoga što ga je učinilo najprodavanijim vozilom na svijetu.
Novi Model Y tako jamči maksimalnu učinkovitost, udobnost, povezivost i sigurnost, a ima u potpunosti redizajniranu unutrašnjost i vanjštinu. Dizajniran je s posebnim naglaskom na udobnost pri vožnji, dok su istovremeno zadržane agilnost i povezivost po kojima je Tesla poznata. Neprekidnim uvođenjem poboljšanja u konačnici je nastao novi proizvod, nadograđeno vozilo Model Y, s novim postavkama i značajkama šasije koje pružaju visoku razinu udobnosti svim putnicima, bez negativnog utjecaja na razinu upravljivosti.
Vanjski dizajn, struktura i dimenzije
Novi Model Y, prema Tesli, ima potpuno redizajniranu vanjštinu koja pruža iznimnu učinkovitost u pogledu aerodinamičnosti, jamči stabilnosti pri velikim brzinama, sigurnost u slučaju sudara i kvalitetnu izradu. Različite nego na Modelu 3, prednja i stražnja svjetlosna traka podsjećaju na one s modela Cybertruck i Cybercab. Prednja svjetlosna traka ima nov prepoznatljiv izgled i savršeno se uklapa s prilagodljivim prednjim svjetlima.
Stražnja svjetlosna traka proteže se po širini čitavog vozila i nije samo jedna od najvećih svjetlosnih traka u industriji, već je i prvo rasvjetno tijelo na svijetu koje pruža neizravni, izvana reflektirani sustav osvjetljenja koji projicira svjetlost straga na posebno prilagođen ukrasni dio.
Zahvaljujući redizajnu vanjštine smanjen je ukupni otpor, a u kombinaciji s novim kotačima poboljšana je aerodinamičnost i gume imaju manji otpor, što omogućuje veći doseg. Model Y je već i ranije bio najučinkovitiji crossover/SUV u svojoj klasi. Pažljivom preradom svakog podsustava koji troši energiju, Tesla je osigurala značajna poboljšanja u pogledu energetske učinkovitosti, što je rezultiralo dobitkom za vlasnike u stvarnim uvjetima bez dodatnih troškova.
Sada je dostupna nova prednja kamera koja se nalazi na prednjoj masci. Vozačima pruža prošireni prikaz okoline na središnjem zaslonu, a opremljena je sustavom za pranje i ima ugrađen sustav grijanja pa ne dolazi do zamagljivanja i odmrzavanja pri niskim temperaturama.
Kao i prethodni Model Y, novi Y je nastao na istoj platformi kao i 'trojka', pa čak i činjenica da dijeli, prema proizvođaču, njegovih 75 posto dijelova (uključujući sličan dizajn interijera i električni pogon) govori da je Y u neku ruku njegov upgrade.
Novi Model Y je ovih vanjskih dimenzija: duljina 4790 mm (prethodni 4751 mm), širina 1982 mm (prethodni 1920 mm), 2129 mm s otvorenim retrovizorima (identično), visina 1624 mm (identično), međuosovinski razmak 2890 mm (identično), visina od podloge 167 mm (identično). Inače, proizvođač navodi podatak da je krug okretanja Modela Y točno 12,13 m. Sama težina našeg testnog vozila je 1997 kg.
Što se mogućnosti vuče prikolice tiče, kuka se ugrađuje naknadno nakon isporuke, a radi se o čeličnoj kuki visoke čvrstoće klase II koja može vući do 1600 kg.
Vanjske dimenzije su mu dakle kao srednje velikog SUV-a, a osim toga novi Y osim standardnih pet sjedala ima i verziju sa sedam sjedala, pa je time i mogućnost prijevoza za dva mjesta povećana u odnosu na 'limuzinu' Model 3. Dakle Y popunjava manji i po cijeni povoljniji segment od nešto većeg SUV-a Modela X.
Sva se sjedala u drugom redu električno preklapaju (omjer 40/20/40) pojedinačno do kraja, čime se dobiva fleksibilan prostor za spremanje skija, namještaja, prtljage i još mnogo toga. Vrata prtljažnika otkrivaju niski pod prtljažnika što utovar i istovar čini jednostavnim i brzim.
Maksimalna zapremnina prtljažnika 2138 l, uključujući 117 l volumena prednjeg 'frunk' spremnika. Otvaranje vrat prtljažnika je sada omogućeno bez upotrebe ruku kada se priđe vozilu,.
Što se kotača tiče naš model Long Range All-Wheel Drive ima standardne aerodinamične 19-colne Crossflow naplatke, sa zimskim gumama Pirelli Sottozero 3 dimenzija 255/45R19 104W M+S.
Boja karoserije je Quicksilver siva, dok je unutrašnjost u potpunosti crne boje.
Unutrašnjost
Prilikom dizajniranja novog modela vozila Model Y fokus je bio na elegantnoj unutrašnjosti i ambijentu u putničkom prostoru. Putnički prostor je izrađen od izdržljivih materijala premium kvalitete, uključujući aluminij i tekstil, dok je prilagodljiva ambijentalna rasvjeta dinamički integrirana kako za dan tako i za noć. Uz to, novi proizvodni procesi pružaju višu razinu kvalitete izrade.
Uvođenjem akustičnog stakla na svim površinama, u kombinaciji s novim materijalima koji prigušuju buku, novi Model Y omogućuje tišu vožnju. Kako navodi američki proizvođač, buka s ceste je smanjena za 22 posto, buka udarca za 20 posto, a buka vjetra za 20 posto.
Novo staklo niske razine emisivnosti također reflektira 26 posto više solarne energije, potpomažući tako održavanju savršene temperature putem tišeg i učinkovitijeg sustava klimatizacije. Na cijelom krovu su zatamnjena sigurnosna stakla s metalik infracrvenim reflektirajućim premazom.
Dva prednja sjedala su redizajnirana kako bi se postigla veća udobnost i sada imaju ventilaciju. Sjedala u drugom redu također pružaju veću udobnost i praktičnost zahvaljujući lakše dostupnim kopčama, duljim jastucima sjedala, dubljim naslonima, sustavu za namještanje naslona sjedala i funkciji preklapanja sjedala u potpuno ravni položaj. Sjedala u prvom i drugom redu grijana su i sva skladno i besprijekorno rade s integriranim komandama za sustav klimatizacije.
Nova središnja konzola sada je opremljena kliznim vratašcima s preciznim i glatkim pomicanjem, a obložena je pravim aluminijom te sadrži držač čaša i dodatni pretinac za odlaganje. Diskretni dodatni aluminijski elementi krase kolo upravljača, obloge vrata i instrumentne ploče.
Vjeran izvornom iskustvu pri vožnji bez suvišnih dodataka, novi Model Y ima dodirne prekidače i fizičke gumbe. Ergonomija i upotrebljivost poboljšani su zahvaljujući prilagodljivim prekidačima na kolu upravljača za brzi pristup često rabljenim funkcijama vozila. Nova, precizno projektirana ručica pokazivača smjera jamči upravljanje tijekom vožnje bez puno napora.
Bolja povezivost i zabava za sve putnike
Osvježeni Model Y ima i dalje prepoznatljivi dodirni zaslon od 15,4” u prednjem redu sjedala, dok vozač ispred sebe nema nikakav zaslon.
Putnici u drugom redu sjedala u novosvježenom Modelu Y sada mogu uživati u vlastitom dodirnom zaslonu od 8 inča s integriranim komandama za sustav klimatizacije i opcijama za zabavu, uključujući igranje igara, streaming zvuka i videozapisa.
Brzo punjenje prijenosnih računala i ostalih prijenosnih uređaja praktično je, s jednim prednjim i dva stražnja USB-C priključka za punjenje snage do 65 W.
Audiosustav je redizajniran kako bi pružio još bolje iskustvo slušanja glazbe. Neki zvučnici su nevidljivi zahvaljujući akustički prozirnom tekstilnom materijalu koji je razvijen unutar tvrtke, a dodatno naglašava elegantnu estetiku unutrašnjosti i poboljšava performanse zvuka. Poboljšani su i mikrofoni kako bi bila bolja kvaliteta zvuka tijekom poziva. Naš testni model Long Range AWD raspolaže s 15 zvučnika i subwooferom.
Povezivost je podignuta na višu razinu s redizajniranim hardverom, čime se postižu značajno bolje performanse mobilnih podataka: brzina preuzimanja podataka je 50 posto veća, a domet je povećan za 30 posto. Wi-Fi povezivost također je značajno poboljšana: brzine preuzimanja podataka veće su za do 300 posto, što omogućuje jednostavniji streaming videozapisa i brža ažuriranja softvera, a domet je povećan za do 200 posto, što jamči stabilnu vezu na područjima kao što su garaže i prilazi. Performanse i pouzdanost telefonskog ključa deset su puta bolje zahvaljujući dodatnom ultra široko pojasnom sustavu i drugim poboljšanjima, između ostalog i funkcijom automatskog otvaranja prtljažnika kad je vozilo upareno s aplikacijom Tesla.
Kao i kod svih Teslinih vozila, ova hardverska poboljšanja u budućnosti će omogućiti besplatno preuzimanje dodatnih značajki putem bežičnih ažuriranja softvera, što je za vlasnike biti besplatno.
Sigurnost i sustavi pomoći vozaču
Tesla, prema njihovim riječima, svoje automobile dizajnira tako da budu najsigurniji na svijetu. Značajke za aktivnu sigurnost mogu pomoći smanjiti jačinu udara ili spriječiti da se nesreća uopće dogodi. Značajke kao što su upozorenje na udar sprijeda, aktivno kočenje u nuždi i upozorenje za napuštanje vozne trake dio su osnovne opreme vozila. Čvrsta konstrukcija karoserije bolje apsorbira energiju tijekom sudara, a zračni jastuci pomažu zaštititi putnike.
Paket naprednih značajki za pomoć pri vožnji posebno je dizajniran za aktivnije navođenje i veću pomoć tijekom vožnje pod vašim aktivnim nadzorom. Ovime se ide prema potpuno autonomnoj vožnji. Osvježeni Model Y ima sada 8 vanjskih kamera, što uključuje novu prednju kameru. Stari model je imao 7 vanjskih kamera.
Prednjim kamerama je poboljšana vidljivost značajke Autopilota i značajke Actually Smart Summon.
Što se tiče nadzora mrtvog kuta uključena svjetla upozorenja i vizualizacije na zaslonu pomažu vam da sigurno provjerite svoje okruženje.
Napomenimo da je Tesla Model Y na Euro NCAP testiranjima 2022. zaradila pet zvjezdica za sigurnost, pa se pretpostavlja da je ova razina sigurnosti zadržana i na osvježenom Y. Uz neke dodatne funkcije, poput 8 vanjskih kamera, novi je Y čak nešto i napredovao kad je riječ o općoj sigurnosti.
Pogonski sklop Modela Y Long Range All-Wheel Drive
Kod Tesle smo već naviknuli da je teško dobiti eksplicitne tehničke informacije o njihovim modelima, pa tako i o osvježenom Modelu Y. Tako naš testni Model Y Long Range All-Wheel Drive ima dva neovisna elektromotora, po jedan na svakoj osovini. Asinkroni elektromotor je sprijeda, dok je sinkroni s permanentnim magnetima straga. Prema nekim informacijama, ukupna snaga je 378 kW (514 KS), a najveći okretni moment 493 Nm. Naravno, njegov je pogon stalan na sva četiri kotača. U vožnji, naš je testni model uz poboljšani ovjes, kotače i gume, bio ugodniji i tiši. Onima koji su već vozili Tesline modele, a posebno vrlo praktični i dobro prihvaćeni Model Y, osvježena verzija će svakako zadovoljiti. Opći je zaključak da je novi Model Y korak naprijed.
Njegova je maksimalna brzina 201 km/h, a ubrzanje od 0 do 100 km/h je izvrsnih 4,8 s.
Što se baterije u Modelu Y tiče, njezin kapacitet je iskoristivih 78,4 kWh/400 V. Naš testni Model Y Long Range All-Wheel Drive ima deklarirani domet s jednim punjenjem od čak 586 km (WLTP). Potrošnja na 100 km (WLTP) prema proizvođaču je 15,3 kWh.
Kad je riječ o punjenju, Model Y Long Range All-Wheel Drive je moguće puniti i s novim V3 Superchargerima (do 250 kW snage) koji mogu puniti brzinom do 1600 km na sat. Upotreba Superchargera je jednostavna, samo priključite automobil i punjenje će započeti automatski. Uz pomoć aplikacije Tesla možete provjeriti dostupnost stanice Superchargera, pratiti status napunjenosti ili primiti obavijest kad ste spremni za pokret.
Mi smo otišli na novouređeni Tesla punkt za punjenje vozila u Jastrebarsko. Ovaj Supercharger dostupan je za vozila marke Tesla i električna vozila (EV) drugih marki, koja su kompatibilna sa sustavom CCS.
Treba reći da smo u trenutku punjenja imali razinu napunjenosti baterije od 77 posto, pa je Supercharger pustio struju snage 59 kW, a na 88 posto napunjenosti baterije snagu 45 kW.
Što se cijene tiče, osvježena Tesla Y u verziji Rear-Wheel Drive kreće od 44.990 eura, verzija Long Range Rear-Wheel Drive kreće od 49.990 eura, a naša testna verzija Long Range All-Wheel Drive kreće od 52.990 eura. Ove cijene su za gotovinsku uplatu, a Tesla kod nas nudi i mogućnost kupnje svojih vozila i putem leasinga.