TRI KORAKA DO ZDRAVOG MOTORA

Imate automobil s turbopunjačem? Ovako ćete izbjeći skupe popravke

18.01.2018 u 12:24

Bionic
Reading

Početkom desetljeća na izmaku, postrožene ekološke norme kao i rast cijene naftnih derivata natjerao je proizvođače automobila na proces takozvanog downsizinga, odnosno smanjenja zapremine motora uz istovremeno povećanje performansa zahvaljujući korištenju turbopunjača

Tako su naprimjer dvolitreni motori zamijenjeni jedinicama čak i upola manjeg obujma, pa smo imali neobične situacije u kojima je, primjerice golemi Ford Mondeo, obiteljsku limuzinu od gotovo 1.500 kg, pokretao maleni jednolitreni trocilindrični motor od 125 KS.

Da stvar bude gora, proizvođači su otišli i korak dalje u namjeri da zadovolje ekološke norme i dodatno smanje potrošnju, te su standardno počeli opremati automobile start-stop tehnologijom koja, u osnovi, automatski gasi motor svaki put kad se zaustavite i mjenjač izbacite iz brzine.

Malo je reći da su mnogi mehaničari najavljivali pad pouzdanosti motora, te su djelomično bili i u pravu što je pokazala i studija J.D. Powera iz 2013. Naime, motori modelske godine 2011 po prvi put su nakon 15 godina rasta pouzdanosti pokazali veće stope kvarova. Proizvođači automobila su u međuvremenu značajno ispeglali tehnologiju, te su katastrofalni učinci izostali, no zakoni termodinamike su neumoljivi te im je bolje ići niz dlaku.

Ako ste kupili automobil u posljednjih desetak godina velike su šanse da pod poklopcem imate motor s turbopunjačem. Želite li produžiti njegov vijek, kao i onaj motora i prijenosa preporučljivo je držati se sljedećih koraka.

1. Dajte automobilu još koju minutu nakon što dosegne radnu temperaturu

I ptičice na grani znaju da je stiskanje hladnog motora najbrži put do skupih popravaka. To ne znači da je vaš automobil spreman za ‘gaženje’ čim indikator temperature motora dođe u radno područje. Ovaj pokazivač mjeri temperaturu rashladne tekućine, no to ne znači i da je temperatura motornog ulja, kojeg ima mnogo više te je ključno za dugovječnost komponenata, na radnoj razini, pa nije loše pričekati još koju minutu prije nego što zabijete obrtomjer u crveno ili počnete značajnije opterećivati motor.

2. Nemojte naglo isključiti motor. Dopustite mu da se malo ohladi

Jedan od glavnih uzročnika stradavanja turbopunjača je upravo gašenje automobila neposredno nakon dugotrajnog opterećenja. Turbine se vrte brzinom i do 280.000 okretaja u minuti te pritom postižu temperature i do 1.000 stupnjeva Celzija. Kad naglo prekinete rad motora, efektivno zaustavljate određenu količinu ulja na ovako visokoj temperaturi. Premda novi motori imaju sustav recirkulacije ulja, preporučljivo je voziti automobil koju minutu na niskim okretajima kako bi se sustav dovoljno ohladio prije nego što ugasite motor.

3. Ne ubrzavajte naglo pri niskim okretajima u krivoj brzini

Svima nam se dogodilo da katkad trebamo naglo ubrzati, no mjenjač nam je u previsokom stupnju prijenosa. Umjesto izmjene u nižu brzinu, lakše je stisnuti gas do poda i čekati da motor odradi svoje. Ovime opterećujemo gotovo svaku komponentu motora, posebice turbopunjač koji najednom dolazi pod veliki pritisak ispušnih plinova, te ujedno tjeramo motor da smjesu obogaćuje većom količinom goriva što može uzrokovati mnogo veće temperature sagorijevanja i posredno štetu na katalizatoru i ispušnom sustavu.

Iz svih navedenih razloga jasno je zašto automobili s većom kilometražom, no voženi na dužim relacijama često imaju bolju krvnu sliku od gradskih automobila s malom kilometražom, voženih po načelu ‘kreni stani’.

Valja priznati da su proizvođači značajno unaprijedili sustave za prevenciju mehaničkih kvarova, te da novi automobili u prototipnim fazama prolaze stotine tisuća iznimno teških kilometara s ciljem testiranja pouzdanosti. Međutim, malo prevencije i promjena vozačkih navika može dodatno smanjiti rizik od kvara, posebice ako upravljate automobilom starijeg godišta.