EKOLOŠKI MARATON

2735 kilometara s jednom litrom goriva! Da, i to je moguće, a pogledajte s kojim vozilima

25.07.2019 u 12:52

Bionic
Reading

Ovaj koncept nastao je 1939., kada su zaposlenici tvrtke Shell Oil Company u SAD-u dogovorili prijateljsku okladu o tome tko bi mogao prevaliti veću udaljenost s istom količinom goriva

Shell, jedna od vodećih svjetskih kompanija u proizvodnji goriva, organizirala je Eco-maraton Europa. To je natjecanje koje se održava svake godine za Europu i Afriku, a ovogodišnje je održano u Mercedes-Benz Worldu u Weybridgeu u Velikoj Britaniji od 2. do 5. srpnja. Više od 1500 studenata inženjerstva sa 140 vozila iz 28 zemalja Europe i izvan nje sudjelovalo je na tom natjecanju, vozeći se na energente koji koriste tradicionalno fosilno dizelsko i benzinsko gorivo, pa sve do tehnologija s nultom emisijom ugljičnog dioksida, poput električnih i vodikovih gorivih ćelija.

Green Team Twente iz Nizozemske okrunjeni su ukupnim pobjednicima. Shell Eco-maraton je vodeći svjetski program energetske učinkovitosti za studente, s ciljem da potaknu STEM karijere (science, technology, engineering and mathematics) koje predstavljaju budućnost. To zahtijeva od srednjoškolskih i sveučilišnih ekipa da istraže svaki aspekt dizajna, tehnologije i inženjeringa kako bi izgradili vlastite ultraenergetski učinkovite automobile, a zatim ih izvedu na stazu i bore se s konkurencijom.

Shell Eco-Marathon Izvor: Promo fotografije / Autor: Shell

Koncept traje od 1939., kada su zaposlenici tvrtke Shell Oil Company u Sjedinjenim Državama dogovorili prijateljsku okladu o tome tko bi mogao prevaliti veću udaljenost s istom količinom goriva. To je bio početak onoga što je sada poznato kao Shell Eco-Marathon Mileage Challenge. Prvi službeni Shell Eco-marathon Mileage Challenge održan je 1985. u Francuskoj i te je godine na natjecanju bilo 25 drvenih vozila! U 34 godine od tada prisustvovale su tisuće ljudi u više od 50 zemalja širom svijeta na devet lokacija.

Danas se maratonski programi Shell Eco održavaju svake godine u Aziji, Americi i Europi i sastoje se od dva ključna tipa natjecanja: Shell Eco-marathon Mileage Challenge, gdje se učenici natječu u dizajnu automobila koji može voziti s najmanjom količinom goriva, te Shell Eco-maraton Svjetsko prvenstvo vozača, gdje se najbolje svjetske ekipe UrbanConcepta natječu u uzbudljivoj globalnoj utrci kako bi pronašle najbržeg energetski učinkovitog vozača na svijetu.

Najbolja momčad na natjecanju u Velikoj Britaniji je ThaiGer-H2-Racing iz Stralsunda u Njemačkoj, koja je svojim vozilom osvojila prvo mjesto u klasi prototipa s pogonom na vodik. Postavili su i rekord jer je njihovo vozilo s jednim kubičnim metrom vodika odvozilo čak 1083 kilometra (prošle godine su odvozili 779 km). Nijedno drugo vozilo na gorive ćelije nikada nije bilo tako učinkovito u Shell Eko-maratonu.

  • +10
Shell Eco-Marathon Europe 2019. Izvor: Promo fotografije / Autor: Shell

U vozilima s motorima s unutarnjim izgaranjem francuska momčad Microjoule-La Joliverie postigla je najbolji rezultat. Njihovo vozilo (kategorija motora s unutarnjim izgaranjem, prototip) odvozilo je nevjerojatnih 2735 kilometara s jednom litrom goriva, što je također novi rekord. Evi Neuruppin dosegao je 186,4 kilometara po kilovat-satu (Category battery electric, Urban Concept), a njegovo je vozilo odvozilo s jednom litrom goriva 270,4 kilometara (motori s unutarnjim izgaranjem, Urban Concept).

Ove brojke su ekstrapolirane, matematički izračunate na temelju potrošnje goriva vozila u jedanaest krugova (16 kilometara) na Mercedes-Benzovom ispitnom poligonu u Weybridgeu. Udaljenost od 16 kilometara vozila su morala prijeći u najviše 39 minuta.

U bodovanju su se vozila razlikovala s jedne strane prema pogonu i tipu goriva s motorom s unutarnjim izgaranjem, električnom pogonu i pogonu na vodikove gorive ćelije, a s druge prema kategorijama prototipova i urbanom konceptu. Dok je gotovo sve dopušteno u prototipovima, vozila u klasi Urban Concept moraju biti mnogo bliže uporabi u stvarnom cestovnom prometu.

I da, hrvatskih predstavnika nije bilo ni u jednoj od kategorija. Možda sljedeće godine?