PRIJAVLJENA MIZOGINIJA

Zašto nema vulve u udžbeniku iz prirode? Pogledajte odgovor nadležnih

20.02.2024 u 21:33

Bionic
Reading

Pravobraniteljica za ravnopravnost spolova Višnja Ljubičić pokrenula je ispitni postupak, pravobraniteljica za djecu Helenca Pirnat Dragičević zatražit će očitovanje Ministarstva znanosti i obrazovanja, a pučka pravobraniteljica Tena Šimonović Einwalter upozorava da odgoj i obrazovanje u školama trebaju razbijati predrasude, a ne ih perpetuirati, piše Jutarnji list nakon što je dr. Zlata Đurđević sa zagrebačkog Pravnog fakulteta prijavila mizoginiju i diskriminaciju u lekciji o reproduktivnim organima školskog udžbenika Priroda 6 u izdanju Školske knjige

Dok je u tekstu i na crtežima prikazan cjelovit jednostavan crtež muških spolnih organa, uključujući penis, vulva je prešućena. 'Razlog je jasan. Ženski spolni organ je sramota, ne treba ga spominjati ni crtati. Djevojčice moramo naučiti da se stide svoje vulve, da su podčinjene i podređene, naučiti ih nesigurnosti i neslobodi, a dječake da su slobodni, dominantni te spolno, a onda i ljudski superiorni te da ‘žene imaju samo unutarnje spolne organe‘, kako je odgovorio moj sin', stoji u prijavi, piše Jutarnji list.

Na slici 5.13 na stranici 79. udžbenika kojem su autori jedan muškarac i šest žena, piše prof. Đurđević, tamo gdje su nacrtani ženski spolni organi, na mjestu vulve je praznina. 'Vulva je izbrisana iz gradiva i negira se ne samo da je dio ženskog spolnog sustava i vanjski ženski spolni organ, već je i vizualno izbrisana', navodi.

Jutarnji list neslužbeno je od nakladnika saznao da je udžbenik napravljen sukladno kurikulumu MZO-a te da se vanjski spolni organi žene i u drugim udžbenicima spominju tek u osmom razredu - i to ne kao vulva, već kao stidnica.

'Tako učimo djecu da - iako je sramna i trebaju je se stidjeti - ipak postoji. Seksistička edukacija se nastavlja i tad se već internalizirani osjećaj stida djevojčica zato što imaju vulvu utjelovljuje i eksternalizira kroz učenje i crtanje ‘stidnice‘. Da, stidnice! Nema drugog objašnjenja za negiranje postojanja vanjskog ženskog spolnog organa vulve ili njezino nazivanje sramotnim, patrijarhalnim i mizoginim izrazom u 21. stoljeću', navodi prof. Đurđević te konstatira kako je riječ o teškom napadu na ljudsko dostojanstvo koje se provodi sustavno i institucionalizirano.

Ovim povodom na N1 gostovala je Antonija Petričušić, također profesorica na Pravnom fakultetu. 'Kao građanka sam bila žalosna jer su odobreni takvi nastavni materijali. Preplašena sam jer ovakav jedan propust ukazuje na sustavno propuštanje činjeničnih provjera u cjelokupnom sustavu obrazovanja i udžbeničkom dijelu. Kada su ovakvi propusti raskrinkani legitimno stavljaju sumnju roditelja imaju li uopće osnovanost povjerenja prema obrazovnim materijalima kojima su izložena naša djeca', rekla je.

Petričušić je istaknula da nije iznenađena takvim postupkom.

'Područje spolnosti ili seksualnosti u Hrvatskoj se sustavno pokušava marginalizirati i izgurati iz obrazovnih sadržaja. Nisam primijetila ispriku izdavača i autora koji bi se trebali posuti pepelom i reći da je to propust i taj dio gradiva trebaju obraditi ravnopravno i nediskriminatorno prema biološkim karakteristikama muškarca i žene', objasnila je.

'Nisam iznenađena da postoji pristup gdje se određene biološke i faktičke činjenice nastoje protjerati od pažnje djece s obrazloženjem da ih tako čuvamo od zla i izopačenosti', dodala je.

Iz MZO-a su na pitanje Jutarnjeg lista kako je procijenjeno da su djeca u šestom razredu dovoljna zrela za učenje o penisu, ali ne i o vulvi, citirali kurikulum prema kojemu 'nije potrebno detaljno ulaziti u fiziologiju reprodukcije, već naglasak valja staviti na promjene koje se događaju u pubertetu povezujući ih sa spolnim sazrijevanjem'. Iz toga se ne da iščitati da bi vulvu trebalo izostaviti, a penis spomenuti. Također, MZO kaže da 'nigdje u kurikulumu nije propisano da spolni organi moraju biti nacrtani'.

Odgovor Školske knjige

U međuvremenu, portal Srednja.hr dobio je odgovor Školske knjige. Pojasnili su kako se udžbenici izrađuju u skladu s kurikulumom nastavnog predmeta, gdje pritom autori udžbenika ne određuju sadržaje i ne kreiraju samostalno ishode. Oni, napominju, prate smjernice kurikuluma kako bi osigurali da se edukativni materijali usklađuju s obrazovnim ciljevima i standardima koji su propisani. Kurikulum Prirode i Biologije dizajniran je tako da podržava spiralnu nadogradnju znanja, omogućavajući učenicima da postupno, kroz različite obrazovne etape, izgrade čvrste temelje i razumijevanje bioloških koncepata, uključujući reprodukciju i anatomiju čovjeka, dok se u 6. razredu učenici upoznaju s osnovama reprodukcije što postavlja temelje za detaljnije istraživanje u kasnijim godinama.

'Budući da su autorice spomenutog udžbenika većinski žene, da ga je uredila urednica žena, da su glavna urednica kao i direktorica školskog programa također žene, oštro demantiramo navod da je ‘razlog’ zbog kojeg u udžbeniku nisu navedeni svi dijelovi ženskog spolnog organa ‘jasan’ i da je, kako navodi prof. Đurđević – ‘Ženski spolni organ je sramota, ne treba ga spominjati niti crtati. Djevojčice moramo naučiti da se stide svoje vulve, da su podčinjene i podređene, nesigurnosti i neslobodi, a dječake da su slobodni, dominantni te spolno, a onda i ljudski superiorni (…)’. Na prikazu koji gospođa Đurđević smatra spornim nisu označeni svi dijelovi ženskog spolnog organa naprosto zato što usvajanje ishoda propisanog u kurikulumu 6. razreda ne zahtijeva tako detaljan prikaz', rekla je izvršna direktorica Školske knjige, Matilda Bulić.

Nastavila je kako razumiju da je reakcija možda proizašla iz legitimne zabrinutosti za obrazovanje djece i mladih kao i činjenicu da bi takav prikaz možda mogao dovesti u zabludu neke učenike 6. razreda pa su spremni u sljedećem izdanju udžbenika dodati detaljniji prikaz koji neće opteretiti razumijevanje sadržaja propisanog kurikulumom Prirode u 6. razredu osnovne škole. Posebno su naglasili kako im je svaka povratna informacija važna za kontinuirano poboljšanje obrazovnih materijala.

'Ističemo kako se u 8. razredu detaljnije obrađuje spolni sustav, uvodeći pojmove poput stidnice, zajedničkog naziva za vanjske ženske spolne organe, (s naglaskom na razumijevanju funkcija tih organa umjesto na njihovom detaljnom imenovanju) kao što je vidljivo i na poveznicama na materijale nakladnika Profil Klett koje je gospođa Đurđević također priložila svom osvrtu. Isti se pojam koristi i u udžbenicima nakladničke kuće Alfa. Dakle, pojam stidnica koristi se u svim udžbenicima hrvatskih nakladnika jer se u udžbenicima prednost daje hrvatskim, a ne latinskim nazivima. U srednjoškolskom se obrazovanju (u 2. razredu), kurikulum nadograđuje detaljnijim proučavanjem građe vanjskih i unutarnjih spolnih organa pa se na prikazima vide i svi ostali dijelovi ženskog spolnog organa kao i njegov smještaj', rekla je, između ostalog, Bulić za portal Srednja.hr.