PITANJE SIGURNOSTI

Velika pobjeda pilota u Europskom parlamentu

03.10.2013 u 11:24

Bionic
Reading

Europski piloti i kabinsko osoblje ostvarili su veliku pobjedu. Vijeće za promet Europskog parlamenta odbilo je prijedlog novog Pravilnika o radnom vremenu članova posada zrakoplova. Prijedlog je kako ističu imao nekoliko značajnih sigurnosnih propusta. Taj rezultat šalje jasnu poruku Europskoj komisiji da novi pravilnik mora značiti povećanje standarda sigurnosti i biti temeljen na znanstvenim spoznajama, čime se jedino može jamčiti sigurnost putnika, priopćio je Hrvatski sindikat prometnih pilota (HSPP)

'Danas je EU parlament izglasao da sigurnost putnika ostane europski prioritet', rekao je Nico Voorbach, predsjednik Europske udruge pilota (ECA), i sam pilot. 'Zadovoljni smo ovom odlukom i čestitamo parlamentarcima na njihovom čvrstom stavu o sigurnosti letenja. To je ono što građani Europe očekuju od EU i odbiti ovakav prijedlog bio je jedini razumni korak. Letjeti 11 do 12 i pol sati noću – što je prijedlog Komisije – dok znanstvenici postavljaju limit na 10 sati, nije prihvatljivo.'

Elisabeta Chicca, članica odbora za kabinske posade unutar Europske federacije radnika u prometu (ETF), dodaje: 'Dopustiti da posade zrakoplova budu dežurne 22 sata jednostavno nije sigurno. Ako Komisija ozbiljno želi zadržati sadašnju razinu sigurnosti, ovo pravilo se mora promijeniti.'

Nedavni incident u Zürichu još jednom je potvrdio koliko je od vitalne važnosti imati vrhunski obučene, ali i odmorne pilote. Hrvatski piloti se, zajedno sa svojim europskim kolegama, već godinama bore za očuvanje teško stečene razine sigurnosti, a protiv nastojanja da se ishitrenim mjerama štednje naruše stečeni standardi, stoji u priopćenju HSPP-a.

U prosincu 2011. godine piloti su prosvjedovali ispred Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo kada je podržala odluku uprave Croatia Airlinesa da piloti nakon samo nekoliko sati sna rade još dva leta. Naposljetku su ishodili povlačenje problematične odluke, na temelju medicinske ekspertize koja je potvrdila da 'pilot koji je spavao manje od četiri sata ne može letjeti idući dan'.

U sklopu borbe za sigurna pravila o radnom vremenu početkom godine je održan prosvjed pilota diljem Europe.

U lipnju su predstavnici pilota sudjelovali i u raspravi u Europskom parlamentu. Prije dva tjedna su sve nacionalne pilotske udruge poslale apel svojim nadležnim ministrima prometa, upozoravajući na degradaciju sigurnosti letenja i tražeći da se sadašnji prijedlog pravilnika odbije, kako bi u novi pravilnik ušle sigurnosne mjere koje zahtijevaju. Tako su i predstavnici hrvatskih pilota uputili pismo ministru pomorstva, prometa i infrastrukture Siniši Hajdašu Dončiću. U pismu se navodi: 'Apeliramo da sigurnost putnika stavite ispred komercijalnih interesa.' Odgovora još nema. Samo tri dana prije incidenta u Zürichu, u Zagrebu je održan skup predsjednika nacionalnih pilotskih udruga s kojeg je poručeno da 'nikakve mjere štednje ne mogu opravdati ugrožavanje sigurnosti putnika'.

Hrvatski sindikat prometnih pilota, poštujući međunarodne propise i profesionalnu etiku, do ishoda službene istrage neće iznositi preliminarne procjene uzroka incidenta na letu OU 464, ali koristimo ovu priliku podsjetiti na samo dio nedavnih događaja koji pokazuju koliko se teško borimo za očuvanje sigurnosti naših putnika.