PROŠIRENJE VOJNE POMOĆI

Ukrajini stižu helikopteri s drugog kraja svijeta: Evo koji prvi zapadni saveznik će ih donirati

11.12.2025 u 07:36

Bionic
Reading

Nakon što je Ukrajina za potrebe obrane nabavila avione zapadne proizvodnje tipa Mirage 2000 i F-16, čini se da bi Kijev uskoro mogao dobiti i prve zapadne borbene helikoptere, i to iz Australije

Službena Canberra najavila je da razmatra prebacivanje umirovljenih naoružanih izviđačkih helikoptera Tiger (ARH) u Ukrajinu kao dio mogućeg proširenja vojne pomoći, a istovremeno finalizira novi paket podrške od 95 milijuna dolara i uvodi dodatne sankcije Rusiji. Donosimo više o tim letjelicama koje Australija namjerava donirati Ukrajini

Australska televizija ABC objavila je ovih dana da Canberra preispituje potencijalni transfer helikoptera Tiger ARH u Ukrajinu u sklopu povećanja svog doprinosa pomoći Kijevu, a on uključuje proširenje sankcija Moskvi. Pitanje treba li ih poslati u Ukrajinu došlo je u fokus u Canberri dok dužnosnici ispituju kako se oni uklapaju u širu kombinaciju vojne pomoći, financijskih obaveza i pritiska na ruske tokove prihoda.

Analitičari podsjećaju da na moguću potvrdnu odluku utječu detalji formalnog zahtjeva Ukrajine za njima, javno ogorčenje nakon rashodovanja flote višenamjenskih helikoptera MRH-90 Taipan i kontinuiran australski prelazak s Tigera europske proizvodnje na flotu američkih AH-64E Apache. Stručnjaci pritom ističu da vremenski okvir bilo kakvog potencijalnog transfera sada ovisi o tome koliko brzo Australija odluči ubrzati raspored povlačenja ARH-ova te koliko brzo i što efikasnije bi ih Ukrajina mogla primiti.

Australski ARH u zračnoj bazi Avalon
  • Australski Tiger u niskom preletu
  • Francuski Tiger tijekom misije u Afganistanu
  • Eurocopterov Tiger sprijeda
  • Helikopter Tiger u sastavu njemačke vojske
  • Njemački Tiger na jednoj od zrakoplovnih izložbi
    +5
Australski helikopteri za Ukrajinu Izvor: Wikimedia Commons / Autor: Gsl

Australci ih povlače iz upotrebe

Flota naoružanih izviđačkih helikoptera Tiger ARH, što se sastoji od 22 primjerka koji su ušli u australsku službu 2004. godine, trebala bi biti u potpunosti povučena iz upotrebe do 2028. godine, iako bi se taj datum mogao pomaknuti ako vlasti odluče donirati ih Ukrajini. Letjelice ARH, koje je proizveo koncern Eurocopter – danas u vlasništvu Airbusa – zamijenit će 29 helikoptera AH-64E Apache, a oni će ući u upotrebu do 2029. godine, pri čemu su prva dva stigla u bazu RAAF-a Townsville u listopadu ove godine, a preostale isporuke planirane su u fazama.

Tiger ARH naručen je 2001. godine kako bi zamijenio jurišne helikoptere OH-58 Kiowa i UH-1 Bushranger, s djelomičnom montažom obavljenom u Australiji. Varijanta ARH temelji se na francuskom Tiger HAP-u i uključuje nadograđene motore MTR390, Strix ciljnik s mogućnošću laserskog označavanja za ispaljivanje raketa AGM-114 Hellfire II, rakete kalibra 70 milimetara belgijskog proizvođača Thales FZ-a i top kalibra 30 milimetara. ARH također može nositi rakete zrak-zrak kratkog dometa poput Mistrala za samoobranu ili za misije koje zahtijevaju angažman na ciljevima u zraku na malim visinama.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Monitor Pertahanan

Nagomilani logistički i tehnički izazovi

Belgijski obrambeni portal Army Recognition podsjeća da se flota Tiger ARH-a dosad suočavala s ponavljajućim problemima, uključujući incidente s isparavanjem iz kokpita, kašnjenja u lancu opskrbe povezana s udaljenošću od europskih centara za održavanje i stoga veće troškove od očekivanih, što je doprinijelo nižim stopama spremnosti. Ove poteškoće bile su dio obrazloženja odluke da se ne krene dugoročnim putem modernizacije, već da se umjesto toga nabavi AH-64E Apache po procijenjenoj cijeni od oko 3,5 milijardi dolara. Nagomilani tehnički i logistički izazovi sada čine bitan dio procjene mogu li se Tigrovi učinkovito integrirati u ukrajinsku službu i mogu li se njihovi zahtjevi za održavanjem zadovoljiti na održivoj razini.

S duljinom od približno 15,3 metra, promjerom glavnog rotora od 13 metara i visinom od oko 3,8 metara, Tiger ARH ima kompozitni okvir dizajniran za smanjenje strukturne težine uz istovremeno poboljšanje otpornosti na koroziju i habanje na bojnom polju, s maksimalnom težinom pri polijetanju od približno šest tona i tipičnom brzinom krstarenja od blizu 230 kilometara na sat. Njegova dva turbovratilasta motora MTR390 generiraju 2570 konjskih snaga, što mu daje plafon lebdenja iznad 3000 metara i omogućuje visoku agilnost na malim visinama.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Techno Thunder

ARH je opremljen digitalnim avioničkim paketom koji integrira navigaciju, ciljanje i komunikaciju putem multipleks sabirnice podataka, a ona upravlja ugrađenim podsustavima za let i upotrebu oružja. Njegove IFF antene postavljene na jarbolu, prijemnici za lasersko upozorenje, prijemnici za radarsko upozorenje i senzori za upozorenje na približavanje rakete tvore obrambeni podsustav koji automatski raspoređuje protumjere putem ugrađenog dozatora. Kokpit ARH-a koristi višenamjenske zaslone kompatibilne sa sustavima za noćno gledanje i nišan montiran na kacigu koji pilotima omogućuje upravljanje oružjem pokretom glave umjesto ručnim poravnavanjem instrumenata.

Mobilni sloj ukrajinske protuzračne obrane

Oni dobro upoznati s problemima australske obrane ukazuju na to da domaće reakcije na prethodna povlačenja helikoptera iz upotrebe utječu na način na koji se pristupa odluci o ARH-ovima, posebno nakon ranog povlačenja flote MRH 90 Taipan nakon kobne nesreće u srpnju 2023. godine, u kojoj su poginula četiri vojnika tijekom vježbe. Nakon što je flota povučena iz upotrebe, trupovi tih letjelica su rastavljeni radi rezervnih dijelova i zakopani, unatoč tome što je Ukrajina pokazala interes za njihovo nabavljanje ako bi restauracija bila izvediva. Odluka o odlaganju izazvala je ljutnju među članovima ukrajinske zajednice u Australiji i pokrenula šire kritike u zemlji zbog takvog postupanja s viškom obrambene opreme.

Australske obrambene vlasti izjavile su da Taipani nisu u stanju za povratak u službu bez opsežnih sanacijskih radova, što su smatrale nepraktičnim. Ukrajinski veleposlanik u Australiji kasnije je naglasio da je Kijev prihvatio odluku o Taipanu, ali je ostao zainteresiran za buduće sposobnosti, posebno misleći na ARH-ove kako se približavaju kraju svog vijeka trajanja. Odbor Senata potom je preporučio da Australija uspostavi proces za povlačenje helikoptera i drugih glavnih sustava te njihovo stavljanje na raspolaganje Ukrajini kada to bude prikladno.

A što kad ih Ukrajina dobije?

Stručnjaci ocjenjuju da bi dolazak ARH-ova uveo u ukrajinske redove prvi jurišni helikopter koji nije dizajniran u Sovjetskom Savezu, kao i dodatnu taktičku fleksibilnost, a istovremeno bi to zahtijevalo ulaganja u novu obuku, simulatore i strukture za održavanje. Budući da se flota sastoji od samo 22 Tiger ARH-a, ukrajinski i australski donositelji odluka morali bi utvrditi nadoknađuje li operativna vrijednost zahtjeve za resursima povezane s održavanjem relativno malog broja složenih letjelica.

Izvor: Društvene mreže / Autor: WIKI

Potencijalne misije koje se razmatraju naglašavaju uloge u borbi protiv dronova i fleksibilne zadatke podrške, a ne operacije dubokih udara protiv teško branjenih položaja. Ukrajina se sve više oslanja na helikoptere za presretanje dronova tipa Šahid i drugih niskoletećih letjelica noću i na vrlo malim visinama, koristeći prednost mobilnosti i potencijala brze reakcije helikoptera. S vođenim raketama, projektilima zrak-zrak i stabiliziranim topom povezanim s modernim sustavima za ciljanje, Tiger ARH mogao bi ojačati mobilni sloj ukrajinske protuzračne obrane angažiranjem protiv dronova i raznih prijetnji na malim visinama, a istovremeno nadopunjavati fiksne i na vozilima montirane sustave protuzračne obrane.

Ove misije također bi mogle omogućiti Ukrajini da prenamijeni svoje transportne i pomoćne helikoptere za zadatke evakuacije, logistike i kretanja trupa u područjima u kojima su jurišni modeli manje bitni. Osim ovih uloga, Tiger bi se mogao koristiti za oružano izviđanje, pratnju konvoja i vatrenu podršku u sektorima u kojima je zemaljska protuzračna obrana manje gusta, što mu omogućuje doprinos bez izlaganja najtežim prijetnjama. Međutim ranjivost svih jurišnih helikoptera u okruženjima s opsežnim sustavima protuzračne obrane kratkog dometa i jeftinim naoružanim dronovima ostaje ključni operativni čimbenik, što znači da bi koncepti korištenja morali smanjiti izloženost. Ta ograničenja oblikuju realna očekivanja o tome koliki učinak ograničen broj ARH-ova može imati na tako velikom i visokointenzivnom bojnom prostoru.

Upućeni tvrde da australska vlada preispituje sve ove čimbenike dok razmatra hoće li ubrzati povlačenje ARH-ova i staviti ih na raspolaganje Ukrajini. Australski ministar obrambene industrije Pat Conroy izjavio je da se Canberra obratila Kijevu kako bi dobila razinu interesa te da je donacija helikoptera vodeća opcija u razmatranju. Ministar obrane Richard Marles naznačio je da će konačna odluka uskoro biti donesena u okviru šireg okvira pomoći, ukazujući na vremenski okvir odluke koji ovisi o koordinaciji između različitih odjela.