SPORNI UDŽBENICI

Spolni identitet – kamen spoticanja u francuskim školama

31.08.2011 u 13:54

Bionic
Reading

Zastupnici vladajuće konzervativne stranke UMP, potpomognuti kampanjom određenih katoličkih udruga, zatražili su od ministra obrazovanja da povuče udžbenike za osnovnu školu zbog pasusa o spolnom identitetu. Naime, u poglavlju 'Postati muškarcem ili ženom' tvrdi se kako se spolni identitet istovremeno formira pod utjecajem biološkog spola kao i društvenih okolnosti u kojima određena osoba odrasta

'Ne možemo se samo na temelju biološkog spola definirati muškarcima i ženama. Spolni identitet formira se kroz čitav život u stalnoj interakciji između biološkog i sociološko-kulturnog konteksta, a igra ključnu ulogu u našem odnosu s drugima.'

Izvadak iz udžbenika prirodnih znanosti za osnovnu školu izazvao je žustru reakciju zastupnika vladajućeg UMP-a koji su pak na svoj način interpretirali poglavlje o građenju spolnog identiteta. Prema njihovu viđenju, radi se o odjeku feminističkih i rodnih teorija koje ne spadaju u školski program te koje osobe ne definiraju kao muškarce i žene, već samo kao osobe koje prakticiraju određeni oblik seksualnosti: heteroseksualni, homoseksualni, transseksualni… Katoličke udruge otišle su pak korak dalje u interpretaciji tvrdeći da te izjave, koje čine tek manji dio poglavlja o seksualnosti, usmjeruju mlade prema različitim seksualnim iskustvima. No zato se udruga Francuske obitelji (Familles de France) pokazala kao najtvrđa točka obrane mladenačke kreposti. Naime, izrazila je strah da sporni ulomak ne dovede do povećanog broja tinejdžerskih trudnoća i do zaraza spolno prenosivim bolestima.

No uzrok debate oko školskih programa te zahtjeva za povlačenjem udžbenika ne treba tražiti u veoma slobodnim i preuzetnim interpretacijama, već u prostoj činjenici da zabrinutim grupacijama iznimno smeta spominjanje ikakva drugog tipa seksualnosti osim heteroseksualne. Marljivo skupljane peticije kroz mrežu udruga i pokušaji zabrane nisu urodili posebnim rezultatima. Izdavači udžbenika odgovorili su da tekstovi izbjegavaju polemički ton, posebice utjecaj religija na spolni identitet te da se bave jako prisutnim društvenim pitanjima na nimalo šokantan način. Neurobiologinja Catherine Vidal tvrdi da se raspravlja prije svega o ljudskoj spolnosti, a ne onoj životinja te da su drukčije seksualne orijentacije davno prestale biti smatrane psihičkim poremećajem.

Stoga, povlačenje udžbenika, koje zahtijevaju zastupnici vladajuće stranke UMP te nekolicina katoličkih udruga, nije pretjerano izgledno. Ministarstvo obrazovanja još je u srpnju izjavilo da 'školski programi samo ističu razliku između spolnog identiteta, koji je dio javne sfere, i spolne orijentacije, koja je dio privatne sfere, s ciljem borbe protiv predrasuda, sukladno vrijednostima Republike'.

Politička agenda barem je u pitanjima obrazovanja ipak zastala pred zdravim razumom.