NAVOZI PRAZNI, VLADA OKLIJEVA

Splitski škver čeka brodove 'preko veze'

  • Autor: Damir Petranović
  • Zadnja izmjena 01.06.2011 16:30
  • Objavljeno 01.06.2011 u 15:51
brodosplit škver brod

brodosplit škver brod

Izvor: Pixsell / Autor: Ivana Ivanovic/PIXSELL

Pretposljednji brod koji se gradi u Brodosplitu, 150 milijuna eura vrijedan ro-pax za francuskog naručitelja, otplovio je prema Trstu na dokovanje. Posljednja ugovorena novogradnja ovog mjeseca bit će predana vlasnicima, pa će splitski dokovi ostati potpuno prazni

Među škveranima vlada panika koja se teško može prikriti: sve više ih je na čekanju, pa ni uvjerenja Uprave da se 'ozbiljno radi na ugovaranju novih brodova' više na padaju na plodno tlo. Sve oči uprte su prema Zagrebu, čeka se milost Vlade i odobrenje za poslove dobivene 'preko veze' - gradnju dvaju bulk carriera za državnu tvrtku Jadroplov te pet vojnih brodova za potrebe HRM-a i Obalne straže. To bi trebalo biti dovoljno dok kupac Brodosplita, samoborska tvrtka DIV, ne uđe u posao. Kasnije, neka se sami snalaze...

Ugovor o gradnji brodova za Jadroplov svečano je potpisala premijerka Jadranka Kosor još 21. ožujka, no tada su nastali problemi: pojednostavljeno rečeno - brodove koji na svjetskom tržištu vrijede oko 30 milijuna dolara ova tvrtka bi trebala platiti 35 milijuna dolara, a sam škver će na njima svejedno napraviti gubitak od dodatnih 11 milijuna dolara 'po komadu'! Mali dioničari Jadroplova najavili su mogućnost sudske tužbe, pa je očito da stvar ovdje zapinje. Kako doznajemo, iz Ministarstva gospodarstva u Brodosplit je već došla garancija za gradnju, no čeka se pismo koje će uputiti Jadroplovu, kojim bi se jamčio dovršetak broda bez obzira na restrukturiranje i prodaju tvrtke DIV-u. Kako će se amortizirati nezadovoljstvo malih dioničara Jadroplova, još nije poznato, no brodovi će se evidentno graditi jer je Brodosplit već naručio limove.

Suprotno općem mišljenju, i nakon što je Europska komisija odobrila plan restrukturiranja splitskog brodogradilišta ono će još neko vrijeme moći proizvoditi gubitke. Naime, u planu restrukturiranja predviđen je iznos od 600 milijuna kuna koje država može potrošiti u idućih nekoliko godina, sve dok cijeli proces 'ozdravljenja' ne bude potpuno dovršen. Kada će on uopće započeti - ne zna se, jer se još uvijek čeka konačno mišljenje Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja kako bi DIV mogao započeti proces preuzimanja Brodosplita.

Priča o pet novih brodova za potrebe Ministarstva obrane također je posebna: ministar Davor Božinović još u veljači ove godine najavio je raspisivanje javnog natječaja i neizravno dao do znanja da će najveći dio kolača pripasti upravo splitskom škveru. No procedura se mora poštovati, a postoji i šansa da povoljnija ponuda na natječaju stigne iz nekog od manjih privatnih brodogradilišta, pa je posao očito stavljen na čekanje. Predsjednik Hrvatske udruge sindikata Ozren Matijašević danas je uputio pismo ministru Božinoviću sa zahtjevom da se MORH 'što prije očituje o svojim namjerava i rokovima'.

Za tportal sažeo je situaciju u dvije rečenice: 'Apsurdno je da država ništa ne poduzima u situaciji kada njoj trebaju brodovi, njenim škverovima nedostaje posla, a u isto vrijeme se iz državnog proračuna izdvaja novac za radnike koji ne rade. Neka raspišu natječaj, uvjeren sam da će barem jedno od pet državnih brodogradilišta zadovoljiti sve uvjete', kazao nam je Matijašević.

U samom Brodosplitu škrti su na riječima, no neslužbeno poručuju da se radi na realizaciji posla s Jadroplovom, ali i da ima 'ozbiljnih naznaka ugovaranja novih brodova'. Pregovori s potencijalnim kupcima, uvjeravaju nas, odvijaju se gotovo svakodnevno.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!

Napiši ovdje što ti misliš o ovoj temi