trident pier

SAD pred Gazom postavio plutajući dok vrijedan 320 milijuna dolara: Evo za što služi

19.05.2024 u 12:36

Bionic
Reading

Plutajući mol za dostavu pomoći u Gazu kritiziran je kao odvraćanje pažnje od Izraela koji blokira kopnene prijelaze

Plutajući mol vrijedan 320 milijuna dolara izgrađen za dostavu pomoći pričvršćen je za obalu Gaze i počeo se koristiti za dostavu pomoći u petak, priopćilo je Središnje zapovjedništvo Sjedinjenih Država (CENTCOM). Ali hoće li uspjeti?

Humanitarne skupine kritizirale su pristanište kao skupo i neučinkovito odvraćanje pažnje od činjenice da su kopnene isporuke najučinkovitiji način pomoći Gazi, piše Aljazeera.

Ono što je prvobitno predloženo kao način dopune pomoći izgladnjelom stanovništvu, moglo bi postati jedini izvor nakon što je Izrael zauzeo i zatvorio kopneni prijelaz Rafah s Egiptom. Izraelci su također počeli napadati kamione s humanitarnom pomoći koji idu prema Gazi preko izraelskih prijelaza.

CENTCOM je rekao da se očekuje da će se kamioni pomoći "početi iskrcavati na obalu u narednim danima" preko pristaništa. Podaci o otpremi pokazuju da je teretni brod MV Sagamore koji prevozi pomoć blizu Cipra nakon što je nekoliko dana čekao u Ashdodu u Izraelu zbog lošeg vremena.

Kako funkcionira pristanište Trident?

SAD već dugo koristi Joint Logistics Over the Shore (JLOTS) za iskrcavanje trupa i opreme u područjima gdje nemaju pristup fiksnom pristaništu. Sada koristi istu priliku za izgradnju Trident Piera za Gazu.

Projekt ima dvije komponente, plutajuću teglenicu na moru koja je prva točka dolaska za dostavu pomoći i nasip od 550 metara (1800 stopa) usidren za obalu. Pomoć se skuplja i pregledava na Cipru, u nazočnosti izraelskih dužnosnika, tako da ne zahtijeva dodatne provjere po dolasku, a zatim odlazi teretnim brodom.

Kada stigne nakon putovanja od oko 15 sati, pomoć se iskrcava na plutajući mol, a zatim utovaruje u kamione koje voze humanitarni radnici koji se ukrcavaju na manje čamce američke vojske kako bi ih prevezli do obale Gaze. Kada operacija dosegne puni kapacitet, očekuje se da će 150 kamiona ulaziti u Gazu dnevno. Međunarodne organizacije za pomoć kažu da je potrebno najmanje 500 kamiona svaki dan.

Koji su glavni izazovi?

Projekt se zaustavlja u danima lošeg vremena jer nemirno more usporava brodove, dok je pristanište neupotrebljivo u slučaju valova viših od 90 cm (tri stope) ili vjetrova bržih od 24 km/h (15 mph), prema dokumentu Američkog pomorskog ratnog koledža iz 2006. o sigurnom rukovanju teretom.

Ranije ovog mjeseca, CENTCOM je morao pauzirati montažu pristaništa na moru zbog jakih vjetrova i velikih valova, pomičući sve u blizinu Ashdoda.

Projekt također zahtijeva kompliciranu logistiku i sigurnost s mnogo pokretnih dijelova i detalja koje tek treba dovršiti.

Svaki korak dodan u dostavu pomoći povećava i trošak i rizik, rekla je Sarah Schiffling, zamjenica ravnatelja finskog instituta HUMLOG koji istražuje humanitarnu logistiku i upravljanje opskrbnim lancem.

"Imamo ovu prilično složenu strukturu onoga što se treba dogoditi - a onda se pomoć još uvijek treba distribuirati u Gazi", rekao je Schiffling. "Ako nemate goriva, onda cijela stvar ne funkcionira."

Humanitarni radnici riskiraju živote

Također nije jasno tko će biti odgovoran za svaku fazu i tko jamči sigurnost humanitarnih radnika koji istovaruju i dijele pomoć. U četvrtak je CENTCOM rekao: "Ujedinjeni narodi će primiti pomoć i koordinirati njezinu distribuciju u Gazu", ali nije precizirao hoće li to biti cijeli dogovor.

Međunarodne i lokalne organizacije bolno su svjesne da je prošla raspodjela pomoći u Gazi završila tragedijom.

Izraelska vojska napala je konvoje i objekte humanitarnih radnika u Gazi najmanje osam puta od listopada, a Human Rights Watch je rekao da niti jedna humanitarna organizacija nije bila upozorena prije napada.

U ponedjeljak je jedan strani član osoblja Ujedinjenih naroda ubijen u napadu u istočnom Rafahu kada je pucano na vozilo kojim su putovali. Prošlog mjeseca Izrael je napao konvoj organizacije World Central Kitchen, ubivši sedam humanitarnih radnika.

Zašto je projekt kontroverzan?

Pristanište je kritizirano kao komplicirana i skupa alternativa koja pokušava odvratiti pozornost od zahtjeva za prikladnijim i puno jednostavnijim rješenjem – da Izrael otvori kopnene prijelaze prema Gazi i osigura kamione pomoći koji ulaze.

Međunarodni sud pravde naredio je Izraelu da otvori više kopnenih prijelaza u sklopu slučaja koji je pokrenula Južna Afrika optužujući Izrael za genocid u Gazi.

Nakon sudskog naloga u ožujku uslijedilo je skromno povećanje, ali pomoć nije ni blizu dovoljna da zadovolji ogromne potrebe, prema UN-u i nevladinim agencijama za pomoć.

Humanitarna pomoć dopirala je kroz prijelaz Rafah, ali se zaustavila kada je izraelska vojska preuzela kontrolu nad područjem u svojoj ofenzivi u južnom gradu.

Ashdod, sjeverno od Gaze, bio bi bolji za dostavu pomoći, ali nema političke volje. "Postoji pomorska infrastruktura, ali nije dostupna za dopremanje humanitarne pomoći da bi se zatim prenijela preko kopnene granice u Gazu."

Američke vlasti kažu da je pristanište namijenjeno za dopunu, a ne zamjenu za isporuke pomoći preko kopna i pozvali su na otvaranje kopnenih putova.

"U situaciji smo u kojoj je sve što ide u Gazu fantastično i želimo više toga", rekao je Schiffling. "Dostava pomorske pomoći može biti dodatak, ali ne može zamijeniti pristup cesti."

Američki predsjednik Joe Biden rekao je u svom govoru o stanju Unije u ožujku da će pristanište "primiti velike pošiljke s hranom, vodom, lijekovima i privremenim skloništem." Taj potez se uglavnom smatra pokušajem umirivanja baze njegove Demokratske stranke dok se on kandidira za reizbor u studenom.

Mol "izgleda prilično spektakularno i pokazuje što američka vojska može učiniti, a da to nije vojna intervencija", rekao je Schiffling. “Možemo razumjeti zašto je bilo sjajno što je predsjednik Biden to objavio u svom govoru o stanju Unije.”

Washington je osigurao milijarde dolara pomoći kao i oružje koje Izrael koristi u Gazi od 7. listopada.