AVIOKOMPANIJA EL AL

Smirite živce i budite strpljivi: Imaju najsigurnije avione, no ako treba, njihovi tajni agenti pregledat će vas do gola

11.05.2019 u 19:01

Bionic
Reading

AirHelp, kompanija koja pomaže putnicima u ostvarivanju prava na povrat novca za otkazane ili prebukirane letove, u srijedu je objavio rezultate istraživanja zračnih luka o najboljim aviokompanijama u svijetu, prema kojima je Qatar Aiways zauzeo prvo mjesto. Iako se nalazi tek na 30. mjestu, izraelska kompanija El Al, koja već devet godina povezuje Zagreb i Tel Aviv, smatra se najsigurnijim zračnim prijevoznikom i jedinom u svijetu čiji su zrakoplovi opremljeni proturaketnim sustavom. Tportal donosi priču o kompaniji koja zbog stalne opasnosti od terorističkih napada ima posebne sigurnosne standarde pri pregledu putnika i na čijim letovima uvijek putuju naoružani pratitelji

Izraelski nacionalni avioprijevoznik El Al, što na hebrejskom znači 'prema nebu', osnovan je usporedo sa židovskom državom te je svoj prvi let imao u rujnu 1948. godine na relaciji Ženeva - Tel Aviv.

Budući da se Izrael svakodnevno nalazi na meti islamskih terorističkih skupina od osnivanja države, odupiranje prijetnjama uvođenjem posebnih sigurnosnih standarda dovedeno je gotovo do savršenstva. O tome ponajviše govori podatak kako je El Al u 71-godišnjoj povijesti često bio na meti otmičara i terorista, ali je kompanijin zrakoplov samo u jednom slučaju bio otet i tom prilikom nije bilo ljudskih žrtava.

Rigorozne sigurnosne mjere po kojima je El Al globalno poznat započinju još na zemlji. Na šalteru za prijavu pažljivo se pregledavaju putovnice i zrakoplovne karte, a putovnice bez naljepnice s odobrenjem sigurnosnih inspektora ne prihvaćaju se na terminalima za let kojima patroliraju agenti u civilu ili do zuba naoružane policija i vojska. Naoružani agenti nadziru i El Alove poslovnice i terminale za prijavu u inozemstvu, a izraelske sigurnosne službe imaju pravo prekontrolirati sadržaj prtljage svih putnika za Izrael čak i u prekomorskim zračnim lukama.

Na kontroli putovnica provjeravaju se identiteti putnika te se uspoređuju s podacima FBI-ja, kanadske sigurnosne službe (CSIS), Scotland Yarda, Shin Beta i Interpolove baze podataka. Posebno obučeni agenti ručno pretražuju prtljagu putnika te se vrećice provjeravaju u dekompresijskoj komori koja simulira tlak tijekom leta, a koji može izazvati eksploziju.

Neumoljivost do kraja

Prije samog leta za Izrael kompanija inzistira na pojedinačnim razgovorima s putnicima tijekom kojih posebno obučeni agenti prepoznaju moguće sigurnosne prijetnje te znakove nervoze koja sigurnosnim službama daje pravo da dodatno prekontroliraju putnika.

Svim putnicima se pred ukrcaj u zrakoplov, između ostalog, postavljaju pitanja o razlogu putovanja, njihovu poslu te jesu li sami pakirali svoju prtljagu. Pojačane mjere sigurnosti učestalo dovode do brojnih neugodnosti te naknadnih tužbi za maltretiranje, no El Al je neumoljiv.

ISKUSTVO IZ PRVE RUKE

'Razgovor s mosadovcima na zagrebačkom aerodromu je kao iz špijunske serije'

Ako putujete iz Hrvatske u Izrael El Alovim avionom, Mossadovi agenti će vas na zagrebačkom aerodromu detaljno pretresti i to prije svih redovnih kontrola.

'Agenti su ljubazni i jako će se ispričavati zbog procedure, ali hvataju svaku vašu reakciju, snimaju način na koji odgovarate, a radi se o trik pitanjima, koja mogu zvučati i posve blesavo', ispričala nam je Zagrepčanka koja je nedavno putovala u Izrael.

'Kako ste došli na aerodrom, tko vas je dovezao, je li vam netko dao neki poklon prije putovanja, nosite li nešto za posvetiti u Izrael, s kim živite u stanu… Pregledavaju čitavu prtljagu, otvaraju sve, prebacuju u posebnu košaru i nose u sporednu prostoriju, u kojoj to skeniraju. Na svaki komad prtljage stave oznaku. Kasnije vas čekaju pred ulazom u avion i sve oznake pomno kontroliraju', kaže nam naša sugovornica. Prilikom leta El Alom na aerodrom treba doći tri sata ranije jer pojedinačni razgovori agenata s putnicima mogu trajati i do sat vremena.

'Ono što je posebno zanimljivo je da vas isto tako ispituju na povratku. Gdje ste točno bili, precizno u dan, datum. Posebno ih zanima jeste li bili u Betlehemu i Jerihonu, koji su arapski, i je li vam tamo netko nešto poklonio. S jedne strane iskustvo je iritantno, no s druge strane imate feeling kao da ste u nekoj špijunskoj seriji, pa vam se na trenutke može činiti i zabavno', kaže naša sugovornica.

El Alove sigurnosne mjere mogu biti vrlo nemilosrdne pa je tako kompanija 2013. godine odbila ukrcati 11-godišnju djevojčicu oboljelu od raka koja se zaputila na liječenje i koja je zagubila putovnicu. Avion je poletio bez djevojčice, ali se vrlo brzo vratio po nju nakon što je njezina putovnica pronađena u ruksaku drugog putnika.

Da kompanija ništa ne prepušta slučaju, govori i kako svaki let prate naoružani tajni agenti u civilu, tzv. zračni šerifi, a vjeruje se da i samo kabinsko osoblje poprilično dobro barata borilačkim vještinama i rukuje vatrenim oružjem. Kako bi izbjegli mogućnost infiltriranja radi terorizma, El Alovim zrakoplovima isključivo upravljaju izraelski državljani, većinom bivši vojni piloti.

Stjuardese kao tajni agenti

Prije šest godina u javnost su procurili podaci kako Izrael koristi svoju aviokompaniju kao paravan za obavještajne aktivnosti. Bivši zaposlenici El Ala potvrdili su da su podjednako radili za Mossad, izraelsku tajnu službu zaduženu za operacije u inozemstvu, kao i za Shin Bet, čija je zadaća održavati sigurnost na teritoriju židovske države. Zaposlenici El Ala priznali su da su prikupljali podatke o putnicima te prenosili povjerljive dokumente, a jedan od njih izjavio je da lokalne vlasti pritom nisu upoznate s njihovim aktivnostima.

Pilotske kabine u zrakoplovima El Ala, koji isključivo koristi američke Boeinge, zabravljene su dvostrukim vratima. Prva vrata otvaraju se putem sigurnosnog koda koji zna samo posada, dok se druga vrata otvaraju nakon zatvaranja prvih i nakon što pilot ili kopilot identificira člana kabinskog osoblja koji ulazi u pilotsku kabinu. Također, putnička kabina dodatno je odvojena čeličnim pojačanjima od prostora za prtljagu.

Toplinski mamci za teroriste

Najfascinantniji je pak podatak da su svi El Alovi zrakoplovi od 2005. godine opremljeni sustavima proturaketne obrane. Kompanija se na ovaj 'svjetski endem' odlučila nakon što su u Keniji 2002. godine na njezin zrakoplov ispaljene dvije rakete iz lakog prijenosnog protuzračnog sustava s infracrvenim navođenjem. Stoga je avioprijevoznik ugradio sustav toplinskih mamaca za elektronsko i lasersko ometanje ciljnika u glavi rakete, izvorno namijenjenih vojnim zrakoplovima, a dizajn potpisuje poznati izraelski proizvođač vojne opreme Elbit.

  • +5
Aviokompanija El Al Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

Sustav je postavljen na 'trbuhu' zrakoplova, dok se transponderi za rano otkrivanje signala nalaze na ranjivim mjestima poput krila, repa i nosa. Cijena tog sustava za rano upozoravanje i proturaketnu obranu stoji oko 800.000 dolara po avionu.

Kritična situacija za El Al zabilježena je prije tri godine i u hrvatskom zračnom prostoru na kompanijinom letu iz New Yorka za Tel Aviv. Posadi Boeinga 747 upućena je prijetnja prilikom prolaska kroz švicarski zračni prostor pa su zbog toga tijekom prolaska kroz zračne prostore te zemlje, ali i Italije, Hrvatske i Srbije, u zrak upućeni presretači, među kojima i naši MiG-ovi 21 i srbijanski MiG-ovi 29. Kasnije se ispostavilo da je riječ o anonimnoj lažnoj dojavi.

Domoljublje i prestiž

El Al je i rekorder pa je tako u srpnju 1991. godine jedan kompanijin Jumbo Jet tijekom operacije Solomon u samo jednom letu prevezao čak 1222 putnika. Radilo se o etiopskim Židovima, tzv. Falašima, koji su u humanitarnoj akciji spašavanja prebačeni u Izrael zbog građanskog rata koji je bjesnio u toj zemlji.

Kompanija tijekom leta poslužuje isključivo košer hranu, a rad za El Al smatra se velikim domoljubljem i privilegijem. Za najsigurniju aviokompaniju kao piloti radili su brojni zračni asovi iz izraelsko-arapskih ratova te brojni kasniji političari, dok su kao kabinsko osoblje za El Al radili pobjednica Eurosonga Gali Atari, glumica Alma Zack, gastronovinarka Janna Gur, prezenterica vremenske prognoze Miki Haimovich te Sara Netanyahu, supruga aktualnog izraelskog premijera i ministra obrane.