DRŽAVA JE SVE ZNALA

Slagalica strave: Svi grijesi vlasnika autobusa smrti

07.05.2014 u 11:58

Nesreća hrvatskog autobusa

Izvor: tportal.hr / Autor: tportal.hr

Bionic
Reading

Zaposlenik Glavnog stožera Oružanih snaga koji je u slobodne dane vozio turiste za tvrtku Darko Tours te se sumnjiči za izazivanje teške nesreće u Italiji u kojoj je život izgubio 27-godišnji Matijas Grbavac otvorio je Pandorinu kutiju. Samo u 2012. Inspekcija cestovnog prometa utvrdila je u tvrtki Darko Tours čak 31 prekršaj zakona kojim je regulirano radno vrijeme vozača. Uz to, potvrđeno nam je da je putnike za tu tvrtku ranije vozio i zaposlenik ZET-a

Zakon o radnom vremenu, obveznim odmorima mobilnih radnika i uređajima za bilježenje u cestovnom prijevozu postoji da bi se, osim tehničke ispravnosti vozila, osiguralo to da vozači koji sjedaju za volan ne budu umorni, čime bi putnike mogli dovesti u opasnost.

Kazna od 25 tisuća kuna za čak 31 prekršaj?!

Prijevozničke tvrtke u Hrvatskoj svakog dana prevoze tisuće učenika autobusima u škole. Među tim tvrtkama je iona Darka Štiha, vlasnika Darko Toursa. Na njegova su vrata početkom prošle godine pokucali djelatnici Inspekcije za cestovni promet i na uzorku od četiri vozača u samo tri mjeseca u 2012. ustvrdili čak 31 prekršaj Zakona o radnom vremenu, obveznim odmorima mobilnih radnika i uređajima za bilježenje u cestovnom prijevozu.

A kazna? Za sve te prekršaje tek 25 tisuća kuna, što je Darko Štih uredno platio. Znači manje od tisuću kuna po prekršaju. Ustanovljeno je dakle da su Štihovi vozači vozili više no što su trebali i nedovoljno se odmarali između vožnji, a time dovodili putnike u opasnost. Uz ovakvu minornu kaznu, Štih je nastavio poslovati na isti način, što dokazuje nažalost tragičan primjer iz Italije.


Svi zajedno u nadzor

Gočin nam potvrđuje da je državni aparat potpuno nemoćan jer ne postoji koordinacija Inspekcije cestovnog prometa, Inspekcije rada te MUP-a. Inspekcija cestovnog prometa može utvrditi samo ono što se radilo više od propisanog, no nema ovlasti naplatiti kaznu ili postupati da se vidi jesu li ljudi radili na crno i je li im sve plaćeno. Oni nemaju ovlasti tražiti isplatnu listu. S druge strane, Inspekcija rada nema ovlasti tražiti evidenciju radnog vremena, a smije tražiti isplatnu listu. 'Da bi se nešto učinkovito postiglo, trebaju biti koordinirani i istovremeno ići na teren', poručuje Gočin.

Država nemoćna


Obitelj smrtno stradalog mladića s Pelješca mogla bi, osim tužbe protiv prijevoznika, komotno tužiti i državu jer je svojim nedovoljno jasnim zakonima i niskim kaznama omogućila jednoj tvrtki da posluje na ovakav kriminalan način. Tvrtki Darko Tours očito nije bio nikakav problem platiti 25 tisuća kuna s obzirom da na vozačima koji voze više od propisanog vremena i s ugovorima o djelu ili na crno, poput zaposlenika Oružanih snaga ili ZET-a, uštedi višestruko više.

'Inspekcija izađe i izrekne kaznu, a može pokrenuti i prekršajni nalog, a prekršajni sud može je smanjiti', kaže nam Miljenko Gočin, predsjednik Sindikata hrvatskog vozača. Napominje da su izmjenama Zakona o radnom vremenu, obveznim odmorima mobilnih radnika i uređajima za bilježenje u cestovnom prijevozu kazne dodatno smanjene. Uz to, vrijedi mogućnost plaćanja kazne na licu mjesta, čime se ona smanjuje za 50 posto. 'Sada je to svedeno na - ništa', ogorčen je.


Izvađen digitalni tahograf iz autobusa

Također doznajemo da je Štih iskoristio nejasnu odredbu o ugradnji digitalnog tahografa u vozila, što bi Hrvatska trebala primjenjivati sukladno propisima Europske unije. Naime autobus koji je sletio s ceste u Italiji proizveden je u Europskoj uniji i imao je ugrađen digitalni tahograf, a s takvima je mogućnost manipulacije znatno manja nego s analognim tahografima s listićima.

Štih je dao iz tog autobusa ukloniti digitalni i ugraditi zastarjeli analogni tahograf. 'Vidjet ćemo kako će na to reagirati talijanski istražitelji kada pronađu analogni tahograf', kaže nam Miljenko Gočin.

ZET-ovac u slobodne dane vozio na crno za Darko Tours

Da je državni aparat potpuno nemoćan u sankcioniranju ovakve prakse, dokazuje i prijava koju je Sindikat hrvatskog vozača podnio protiv Darko Toursa Državnom inspektoratu 2011.

Prema njihovim saznanjima, Darko Štih je 29. travnja te godine angažirao vozača J.M. za prijevoz putnika na relaciji Zagreb-Vukovar-Zagreb. M.J. je inače vozač u ZET-u te je za Štiha radio tijekom slobodnog dana. No u Državnom inspektoratu ustanovili su da je spomenuti prijevoz za koji je jedna zagrebačka tvrtka angažirala Darko Tours izvršio sam vlasnik tvrtke Darko Štih.

Sindikat nije odustao. Iz tvrtke koja je angažirala Darko Tours za prijevoz u Vukovar potvrdili su da je za volanom bio M.J., a ne Štih. Tek tada iz Državnog inspektorata, iz drugog puta, ipak zaključuju da su navodi Sindikata hrvatskog vozača istiniti te da je relaciju Zagreb-Vukovar-Zagreb ipak odvozio M.J. Njega su provjerili i kod matičnog poslodavca, ZET-a, te im je potvrđeno da je njihov vozač u to vrijeme koristio slobodan dan.

Utvrdili su da Štih sa zaposlenikom ZET-a za angažman od dva dana nije sklopio nikakav ugovor o radu, niti mu je dao pisanu potvrdu ili ga prijavio zbog obaveznog mirovinskog i zdravstvenog osiguranja. Državni inspektorat stoga je prekršajnom sudu podnio optužni prijedlog protiv tvrtke i njezinog vlasnika, Darka Štiha.