POKAZATELJI KRIZE

Seksi konobarice, visoke potpetice, komarci...

01.06.2012 u 07:16

Bionic
Reading

Ekonomisti su u potrazi za bilo kakvim makrom podacima koji podržavaju njihov stav da će gospodarski rast i dalje biti umjeren. Kako piše Business Insider, postoje mnogi pokazatelji koji su vjerojatno pouzdaniji nego neki od podataka koje dobijemo od države. Jeste li znali, primjerice, da je ženska potpetica to viša, a muška kravata to uža što je kriza teža?

Pokazatelj: ugriz komarca

Ideja: ugrizi komaraca češći su kad su domovi prazni, a bolesti se šire. Što je trava viša, dvorišta, vrtovi i bazeni manje održavani, to više pogoduje razmnožavanju ovog insekta.

Dokaz: 2009. broj bazena koje je trebalo sanirati skočio je za 60 posto u odnosu na 2007, što je pogodovalo razmnožavanju komaraca.

Pokazatelj: estetska kirurgija

Ideja: ljudi se manje podvrgavaju estetskim zahvatima kako gospodarstvo počinje popuštati.

Razlozi: 1. ukoliko dođe do ukidanja radnih mjesta, ljudi žele uštedjeti za buduće potrebe. 2. čak i ako ne dođe do toga, zaposlenici ne žele ostati na radnom mjestu na kojem bi bili u nemilosti svojih šefova.

Dokaz: prihodi od plastične kirurgije u SAD-u pali su devet posto 2008, kako je gospodarstvo sve više klizilo prema dolje, potvrdilo je Američko društvo plastičnih kirurga izričito navodeći loše gospodarstvo kao uzrok tome.


Pokazatelj: visoke potpetice

Ideja: 'Obično, ako gospodarstvo krene dole, ženske potpetice idu gore i ostaje tako - potrošači se sve više okreću visokoj modi kao sredstvu fantazije i bijega', rekao je dr. Trevor Davis iz IBM-a.

Dokaz: tijekom 1920-ih, visoke potpetice zamijenile su niske cipele tijekom ekonomske krize. Najnoviji slučaj pokazuje neka odstupanja, piše Business Insider. Dok su vrtoglave pete bile karakteristične tijekom krize 2008/09, ipak nije tako bilo i 2010. i 2011.

Pokazatelj: Big Mac

Pojam: ovaj indeks uspoređuje valutne tečajeve u različitim zemljama na temelju cijene Big Maca. Indeks koristi paritet kupovne moći kako bi objasnio je li valuta iznad ili ispod vrijednosti njezine sadašnje cijene.

Dokaz: The Economist objavljuje ovaj indeks na godišnjoj razini, a pokazuje snažnu korelaciju između cijene Big Maca u dolarima i BDP-a po osobi. The Economist kaže da jednostavno uspoređivanje cijena irelevantno jer troškovi rada znatno variraju od zemlje do zemlje.

Pokazatelj: širina kravate

Ideja: ovdje postoje dva pokazatelja. Prvo, muškarci će kupiti kravatu kako bi izgledalo da rade teže u teškim gospodarskim vremenima. Drugo, kravate su sve tanje tijekom loših vremena i svjetlije kako se gospodarstvo počne oporavljati.

Dokaz: u Velikoj Britaniji, s viješću da će 2007. biti dosta otpuštanja, porasla je prodaja kravata jer su muškarci pokušali pokazati poslodavcima da žele raditi. Širina kravate bila je sužena zbog mjera štednje tijekom proteklih ratova, ali sadašnje proizvodne sposobnosti naizgled su stavile ovaj indikator na čekanje. Ali svatko tko je proveo neko vrijeme na Manhattanu reći će vam da su uske kravate opet u modi, piše Business Insider.

Pokazatelj: konzumacija aspirina

Ideja: očekuje se da će se povećati prodaja aspirina i drugih lijekova protiv glavobolje u teškim gospodarskim vremenima jer su ljudi više pod stresom.

Dokaz: nema povijesnih podataka, ali 2008. prodaja je porasla za oko dva posto, na osam posto baš na vrhuncu gospodarske neizvjesnosti.

Pokazatelj: ruž za usne

Pojam: Leonard Lauder, predsjednik Estee Laudera, kaže da žene u vrijeme ekonomske krize posežu za ruževima za usne umjesto za skupim torbama i cipelama.

Dokaz: prema istraživanju Investopedije, prodaja ruževa udvostručila se nakon recesije i nakon 11. rujna 2001.

Pokazatelj: seksi konobarice

Ideja: što je gospodarstvo bliže rubu, to su konobarice više seksi, piše Business Insider. Fizički privlačne osobe mogu iskoristiti svoj izgled kako bi dobile bolje plaćen posao, najčešće u modi.

Dokaz: New York magazine smatra da je New York najbolji dokaz za to.

No nisu ovo jedini pokazatelji krize. Prema Business Insideru, pokazatelji gospodarske krizu su još i tražilica Google, prostitutke, odlazak frizeru, pokopi i identifikacija mrtvih, kineski zodijak, muško donje rublje, dužina ženske suknje, torbice od krokodilske kože, visoke zgrade i rjeđe mijenjanje pelena.