Nedavno objavljene fotografije sugeriraju da Rusi iz brodogradilišta Zelenodolsk u Sankt Peterburgu, preko svojih unutarnjih plovnih putova, prevoze do Crnog mora ophodni brod Viktor Veliki. Riječ je o plovilu identičnom ophodnom brodu Sergej Kotov, a koji su Ukrajinci u ožujku ove godine potopili u blizini Krimskog mosta u napadu dronovima kamikazama. Donosimo više o ophodnim brodovima iz klase 22160 koji bi trebali nadomjestiti gubitke ruske Crnomorske flote
Na fotografijama, koje su se pojavile u otvorenom pristupu, vidi se da su propeleri s kontroliranim korakom broda Viktor Veliki demontirani da bi se smanjio gaz, a uklonjen je i jarbol s radarom Pozitiv-MK radi boljeg razmaka ispod mostova. Uz to, zbog dopreme broda s jednog kraja zemlje na drugi zavareni su i pontoni uz njegov trup.
Viktor Veliki, nazvan po mornaričkom heroju Sovjetskog Saveza iz Drugog svjetskog rata, peti je veliki ophodni brod projekta 22160, a za iduću godinu planirano je porinuće šestog plovila iste klase pod nazivom Nikolaj Sipjagin. Valja podsjetiti da su Ukrajinci u listopadu 2023., u napadu jednokratnih bespilotnih letjelica, oštetili brod Pavel Deržavin, koji je popravljen te je još uvijek aktivan, dok je mjesec ranije u napadu površinskog drona potopljen Sergej Kotov iz iste klase plovila.
Kobilica Viktora Velikog položena je još 2016. godine, ali je porinut tek u svibnju ove godine. Brod je, naime, trebao biti opremljen njemačkim motorima i propelerima kontroliranog koraka, ali su sankcije zbog otvorene agresije na Ukrajinu potaknule Ruse da ugrade motore i propelere fiksnog koraka domaće proizvodnje, što je rezultiralo gubitkom brzine od nekoliko čvorova.
Radi se o plovilu prvenstveno namijenjenom patroliranju, nadzoru i zaštiti u isključivom gospodarskom pojasu i teritorijalnim vodama Rusije na otvorenim i zatvorenim morima. Također se može koristiti za pružanje pomoći brodovima u tranzitu i vodenim područjima ili pomorskim bazama tijekom sukoba.
Automatski top s 10 cijevi
Ostale misije brodova ove klase su potraga i spašavanje, pomoć žrtvama katastrofa, nadzor okoliša i borba protiv krijumčarenja i piratstva. S obzirom na to da su Ukrajinci već uništili dva broda iz te klase, vrlo je izvjesno da će ih Rusi u sklopu Crnomorske flote koristiti isključivo za borbena djelovanja u Crnom, a prema potrebi i u Azovskom moru.
Ophodni brodovi iz klase 22160 donose niz potencijalnih prednosti u vojnim operacijama. Kako su plovila dizajnirana sa svestranom modularnom konstrukcijom, koja omogućuje ugradnju različitih modula za specifične misije, pretpostavlja se da će takav pristup omogućiti posadi brzu rekonfiguraciju za različite borbene zadaće, kao što su protupodmorničko ratovanje i protuminsko djelovanje.
Brod Viktor Veliki dug je 94 i širok 14 metara. Ima standardni deplasman od 4550 tona i može primiti do 80 članova posade. Pored toga, opremljen je teleskopskim hangarom i helikopterskom palubom s uređajima na krmi koji omogućuju polijetanje, slijetanje i održavanje spasilačkog helikoptera od 12 tona, poput Ka-27 PS. Također, može nositi čamce na napuhavanje za patrolne i transportne zadaće.
Klasa 22160 naoružana je mornaričkim topom A-220M kalibra 57 milimetara, smještenim na pramcu glavne palube. S brzinom paljbe od 300 okretaja u minuti, konstruiran je za uništavanje zračnih, površinskih i obalnih ciljeva. Ugrađene su i dvije teške strojnice kalibra 14,5 milimetara, kao i dva 10-cijevna protudiverzantska automatska bacača granata tipa DP-65.
Nakon potapanja Moskve dodatni protuzračni sustav
Postoji i kupolni nosač za protuzračnu obranu tipa Gibka, naoružan s osam prijenosnih sustava protuzračne obrane Igla. Opcijski se nudi i integrirani raketni sustav Club-N te sustav protuzračne obrane Štil-1 s dva modularna lansera 3S90 E.1. Razni spremnici modula uključuju i torpeda Paket-NK, kalibra 324 milimetra, te mornaričku inačicu protuzračnog sustava Tor-M2KM, pridodanu tijekom 2022. godine, nakon što su Ukrajinci uništili raketnu krstaricu Moskva. Ugrađeni sustav za ispuštanje mamaca PK-10 nudi pak zaštitu od elektrooptički vođenog oružja i radara, a elektronički protumjerni sustav TK-25 koristi se za zavaravanje protivničkih sonara, radara i lasera.
Postavljen na vrhu mosta, brodski navigacijski radar Pal-N služi za skeniranje, otkrivanje, identificiranje i praćenje zračnih i površinskih ciljeva radi sigurnog manevriranja. Radar s ravnom faznom rešetkom Pozitiv-ME1, također smješten na vrhu mosta, dizajniran je za otkrivanje i praćenje zračnih i površinskih ciljeva. Rusi su u klasu 22160 ugradili i sonarni sustav Pallada, koji detektira i prati ronioce, dok aktivno-pasivni sonar Vinjetka-EM otkriva površinska plovila, podmornice i torpeda. Također, prisutan je sonarni sustav MGK-335EM-03, smješten na trupu.
Projekt klase 22160 pokreće kombinirani pogonski sustav tipa dizel i plin (CODAG) ukupne izlazne snage od 25.000 kilovata. Električni sustavi instalirani na brodu uključuju četiri dizel-generatora od 300 kilovata te dizel-agregat za slučaj opasnosti i obalnu plovidbu od 100 kilovata.
Patrolna brzina iznosi mu 16 čvorova, odnosno 29,6 kilometara na sat, dok je najveća brzina 30 čvorova ili 55 kilometara na sat. Brod ima domet krstarenja od 6000 milja ili 9656 kilometara pri patrolnim brzinama i izdržljivost od 60 dana.