KOLODVORI, HOTELI, TUNELI...

Prvi korak prema novom Splitu: Pokrenut projekt kojemu se nitko ne usuđuje ni procijeniti vrijednost

18.03.2019 u 13:31

Bionic
Reading

Splitski projekt stoljeća, preseljenje glavnog željezničkog i autobusnog kolodvora iz središta grada u predio Kopilica te otvaranje ovih dviju zona za razvoj, službeno je započeo predstavljanjem nacrta masterplana studije razvoja Istočne obale i Kopilice. Njegovu izradu bespovratno je sa 600 tisuća eura financirala Europska banka za obnovu i razvoj (EBRD), čiji su predstavnici objavili da će 'pratiti Split sve do kraja ovog projekta'. Radi se ujedno o prvom primjeru urbane regeneracije velikog gradskog prostora u Hrvatskoj

Po predstavljenom planu, koji će u idućih nekoliko dana proći desetke radionica i proces javne rasprave, na istočnoj obali splitske gradske luke ostat će podzemni željeznički terminal s novim pristupnim prometnicama i izlaznim cestovnim tunelom dugim nekoliko stotina metara. Prostor je predviđen i za javnu garažu, kongresni centar, dva hotela i stambenu zgradu te niz turističkih sadržaja, a planira se ukidanje prometa uz samu obalu i otvaranje niza pješačkih koridora prema Bačvicama.

U Kopilici bi se osim velikog prometnog čvorišta nalazila poslovna zona, uredski i edukacijski parkovi, garaže za kratkoročno i dugoročno parkiranje te velika stambena zona, za koju je gradonačelnik Andro Krstulović Opara najavio da će biti rezervirana za poticanu stanogradnju (POS).

Ukupno, predstavnici austrijske tvrtke angažirane za izradu masterplana za Istočnu obalu predviđaju oko 100 tisuća četvornih metara novog prostora i dvije tisuće novih radnih mjesta, dok dio projekta u Kopilici obuhvaća čak 1,3 milijuna kvadrata s do 20 tisuća novih stanovnika i 21 tisuću novih radnih mjesta. Ovaj prostor usporedili su s područjem glavnog kolodvora u Beču, na kojemu je proveden sličan projekt urbane regeneracije, pa su Kopilicu nazvali novim središtem Splita.

'Ovo je generacijska priča koju smo propuštali ostvariti u proteklih stotinu godina i više nemamo taj luksuz te sada krećemo u zaokret prema budućnosti i potrebno nam je zajedništvo', kazao je splitski gradonačelnik Andro Krstulović Opara.

Projekt je nazvan 'Split United' i po utvrđenom hodogramu do ovog ljeta masterplan bi u potpunosti trebao biti dovršen, slijedi godina dana izmjene različitih prostornih planova, zatim provedba arhitektonskih natječaja, da bi prvi fizički radovi mogli započeti 2021. ili 2022. godine. Predviđena je fazna izvedba, a visinu investicije u ovoj fazi nitko se ne usuđuje procijeniti.

Državni tajnik u Ministarstvu prometa Tomislav Mihotić podsjetio je da su upravo Istočna obala i Kopilica na nedavnoj sjednici Vlade proglašeni projektima od strateškog državnog interesa i da će zbog toga procedura biti znatno jednostavnija. Pored toga, golem dio zemljišta na obje lokacije nalazi se u vlasništvu državnih tvrtki iz sustava Hrvatskih željeznica.

  • +11
Kopilica Izvor: Cropix / Autor: Paun Paunovic / CROPIX

Osnovica cijele investicije jest upravo željeznica: 'mini metro' koji bi od Kopilice do luke trebao profunkcionirati već ovog ljeta, kao i elektrifikacija postojeće i dogradnja novog dijela pruge, kako bi se na ovaj način Split spojio sa zračnom lukom u Kaštelima. Najavljeno je da će se dio financiranja pronaći u europskim fondovima, u idućoj financijskoj perspektivi za razdoblje od 2020. do 2027. godine.

Dugoročno, u projekt se treba uklopiti novi most ili tunel preko kaštelanskog zaljeva, također strateški državni projekt, koji će otvoriti novi ulaz u Split i novi spoj na autocestu, a u sjevernu luku na Stinicama izmjestio bi se i teretni trajektni promet prema otocima.

'Radi se o prvom projektu ovog tipa u Hrvatskoj i dokazu da ovdje postoje inovativni ljudi koji razmišljaju o budućnosti. Sretni smo i ponosni jer sudjelujemo u tome i bit ćemo uz Split sve do same realizacije', objavila je predstavnica EBRD-a Victoria Zinchuk.

Splitska gradska vlast već ovog ljeta u Kopilici namjerava urediti privremeni autobusni kolodvor kako bi se rasteretili cestovni prilazi gradskoj luci, no serija improvizacija naišla je na neodobravanje struke i tamošnjeg stanovništva. Predsjednik Društva arhitekata Splita Dragan Žuvela, s druge strane, potpuno podržava proces započet izradom masterplana.

'Radi se o metodologiji rada i platformi koju moramo iskoristiti na način da u planove ugradimo lokalne inpute. Treba nam strpljenja, ali ovo je prilika da pokrenemo grad za idućih stotinu godina', rekao je Žuvela.