raste bijes

Pentagon u kaosu: Potrošit ćemo milijarde na pečate i uniforme, Rusi i Kinezi nam se smiju!

06.09.2025 u 12:10

Bionic
Reading

Pentagon je u šoku nakon što je predsjednik Donald Trump potpisao uredbu kojom želi preimenovati američko Ministarstvo obrane (Department of Defense) u Ministarstvo rata (Department of War). Odluka, koja se predstavlja kao povratak povijesnom imenu, izazvala je frustracije i zbunjenost među dužnosnicima jer bi mogla stajati milijarde dolara, a mnogi smatraju da je riječ tek o političkom potezu bez ikakvog učinka na stvarne sigurnosne izazove

U Pentagonu procjenjuju da bi promjena zahvatila više od 700.000 objekata u 40 zemalja i svih 50 američkih saveznih država. Novi pečati, logotipi, oznake i dokumenti morali bi se pojaviti na svemu – od službenih dopisa i zastava vojnih postrojbi do podmetača u kantinama, jakni visokih časnika i suvenira iz Pentagonove trgovine.

“Vidim milijun malih glavobolja i gnjavaža ako se ovo stvarno provede. To će pojesti vrijeme i resurse”, rekao je jedan službenik za Politico. Drugi su otvoreno govorili o frustraciji jer potez ne rješava ključne izazove američke vojske, poput suprotstavljanja sve agresivnijem savezu autoritarnih država.

Procjene govore da bi se godišnje uštedjelo tek nekoliko desetaka milijuna dolara ukidanjem drugih programa, dok bi rebranding koštao višestruko više.

Povijesni povratak ili politička poruka?

Trump je na konferenciji za novinare poručio da je promjena imena nužna: “Pobijedili smo u Prvom svjetskom ratu, u Drugom svjetskom ratu, pobijedili smo u svemu, a onda smo odlučili postati ‘woke’ i promijenili ime u Ministarstvo obrane. Sad se vraćamo na Ministarstvo rata.”

U povijesti SAD-a Ministarstvo rata postojalo je od 1776. do 1947. godine, kada je administracija Harryja Trumana spojila vojsku, zrakoplovstvo i mornaricu u novu strukturu koja je nazvana Department of Defense. Kritičari sada tvrde da Trump pokušava poslati agresivniju sliku američke vojske svijetu i udovoljiti vlastitoj političkoj bazi.

Jedan bivši obrambeni dužnosnik rekao je kako će taj potez “poslužiti neprijateljima da SAD prikažu kao ratnohuškača i prijetnju međunarodnoj stabilnosti”.

Otpor iz Pentagona i Kongresa

Dok neki republikanski senatori, poput Ricka Scotta i Mikea Leeja, već pripremaju zakone za formalnu promjenu imena, drugi upozoravaju da to nema smisla bez većih ulaganja u vojsku. Mitch McConnell, vodeći republikanac zadužen za Pentagonov proračun, poručio je: “Ako ga zovemo Ministarstvo rata, onda ga moramo i financirati da može spriječiti i dobiti ratove. ‘Mir kroz snagu’ zahtijeva ulaganja, a ne samo rebranding.”

Demokrati pak naglašavaju da je riječ o odvraćanju pažnje. “Ovo je vrlo opasno vrijeme, a predsjednik i ministar obrane troše energiju na distrakcije. Moramo se usredotočiti na spremnost naših vojnika”, rekla je senatorica Jeanne Shaheen.

Kaotična implementacija

U Pentagonu vlada i praktična zbrka. Neki službenici već su požurili registrirati “Department of War” na LinkedInu kako bi spriječili zloupotrebe, dok je službena web stranica preusmjerena s defense.gov na war.gov – no stranica se ubrzo srušila. Na društvenoj mreži X pojavili su se novi vizuali s oznakom Ministarstva rata, ali je banner ostao isti s logom DOD-a.

Službenici strahuju da će promjena izazvati dugotrajan proces preinaka u sustavu. “Uklanjanje fotografija i sadržaja o raznolikosti trajalo je tjednima, a ovo je puno veći posao. Trebat će promijeniti pečate i sve što oni nose sa sobom”, rekao je jedan od njih.

Takva situacija mogla bi zbuniti i tisuće sveučilišta, nevladinih organizacija i obrambenih tvrtki koje u svojim ugovorima i projektima koriste naziv Department of Defense. “Filozofski, ovo šalje puno ratoborniju poruku našim saveznicima i protivnicima”, upozorio je jedan konzultant iz vojne industrije.

Ratnici ili birokrati?

Trumpov ministar obrane Pete Hegseth, sada i službeno “Secretary of War”, poručio je da će potez “postaviti ton za cijelu zemlju” i učvrstiti “ratnički etos” u vojsci. No unutar samog Pentagona prevladava osjećaj da je riječ o političkom marketingu.

Kako je rekao jedan dužnosnik: “Možemo mi rebrandirati bez ludila, ali to neće promijeniti računicu Kine ili Rusije. U međuvremenu, mi ćemo trošiti milijarde na pečate i uniforme.”