Više od 240 poginulih u padu zrakoplova Air Indije teško je pogodilo ambiciozan plan Tata Grupe da od posrnulog državnog prijevoznika stvori modernu i sigurnu aviokompaniju. Nesreća Boeinga 787 Dreamliner, prva takva u povijesti tog modela, otvorila je pitanja o sigurnosti, održavanju i stvarnim dosezima velikog rebrendiranja koje je trebalo vratiti povjerenje putnika
Zrakoplov Air Indije srušio se u četvrtak, pri čemu je poginulo više od 240 osoba, čime je ova tragedija postala najsmrtonosnija zrakoplovna nesreća u posljednjih deset godina. Udarac je to ne samo za indijsko zrakoplovstvo, već i za ambiciozan pokušaj Tata Grupe da od Air Indije ponovno stvori modernu i pouzdanu aviokompaniju, piše Reuters.
Iako uzrok nesreće zasad nije poznat, ministar civilnog zrakoplovstva Indije potvrdio je da je pokrenuta službena istraga. Posebnu pažnju privlači činjenica da je riječ o prvom smrtonosnom incidentu u kojem je sudjelovao širokotrupni Boeing 787 Dreamliner.
Obnova pod okriljem Tata Grupe
Od preuzimanja Air Indije iz državnog vlasništva 2022. godine, Tata Grupa krenula je u sveobuhvatnu reformu kompanije, uključujući narudžbe 570 novih zrakoplova i planove za dodatne kupnje. Cilj je bio vratiti povjerenje putnika i stvoriti zrakoplovnu tvrtku koja može parirati globalnim igračima poput Emiratesa.
'Novi zrakoplovi i bolji nadzor održavanja moraju postati temelj opstanka Air Indije. Održavanje mora biti prioritet jer je prošlost Air Indije bila puna problema', upozorio je Vibhuti Deora, bivši pravni savjetnik u indijskom Uredu za istrage zrakoplovnih nesreća.
Sporna prošlost i stari zrakoplovi
Air India ni prije nije bila pošteđena tragedija. Godine 2010. zrakoplov na liniji iz Dubaija srušio se u guduru nakon što je promašio pistu – poginulo je 158 ljudi. U 2020. godini pak avion niskotarifne podružnice Air India Expressa sletio je s piste te je tada poginula 21 osoba.
Flota kompanije je stara: 27 zrakoplova ima između 10 i 15 godina, a njih 43 starije je od 15 godina. I 37 posto flote Air India Expressa ima više od 15 godina, a nesretni avion bio je star 11 godina.
U međuvremenu, konkurentski prijevoznici poput IndiGoa koriste znatno modernije zrakoplove i time naglašavaju zaostajanje Air Indije, osobito u domeni sigurnosti i korisničkog iskustva.
Problemi s uslugom i reputacijom
Unatoč ulaganjima i širenju međunarodne mreže, Air India se konstantno suočava s lošim ocjenama putnika. Na društvenim mrežama dijele se fotografije nečistih kabina, neispravnih sjedala i pokvarenih sustava za zabavu. U Velikoj Britaniji je Air India proglašena i najgorom kompanijom zbog kašnjenja – prosječno 46 minuta po letu.
U fiskalnoj godini 2023./2024. ostvarila je neto gubitak od 520 milijuna dolara na prihode od 4,6 milijardi dolara.
Tragedija prijeti urušavanjem rebrendiranja
U trenutku u kojem je premijer Narendra Modi na globalnom zrakoplovnom skupu 2. lipnja govorio o 'ključnom trenutku' za indijsko zrakoplovstvo, nesreća Air Indije simbolično je pokazala koliko je put do cilja dug i trnovit.
U znak žalosti, kompanija je promijenila vizualni identitet svoje internetske stranice u crnu i sivu boju s istaknutim brojem leta AI-171.
'Za zrakoplovnu kompaniju najvažniji je osjećaj sigurnosti koji brend ulijeva. Ovo je ozbiljan udarac', rekao je komunikacijski stručnjak Dilip Cherian.
'Ovo je težak dan za sve nas u Air Indiji', izjavio je CEO Campbell Wilson u videoobraćanju. 'Istraga će potrajati.'
Reputacija kompanije, njezine ambicije i povjerenje putnika stoje na vrlo klimavim nogama.