medijska pismenost

Objavljen 'Vodič za provjeru informacija': Cilj je prepoznavanje i suzbijanje dezinformacija

21.07.2025 u 14:13

Bionic
Reading

U okruženju preplavljenom informacijama, vodič pomaže građanima da lakše prepoznaju i provjere točnost onoga što čitaju, gledaju ili dijele

Hrvatska udruga digitalnih izdavača (HUDI) u suradnji s Fakultetom elektrotehnike, računarstva i informacijskih tehnologija Osijek (FERIT) objavila je “Vodič za provjeru informacija”, sveobuhvatni edukativni priručnik koji građanima i novinarima nudi praktične alate i metodologije za prepoznavanje i suzbijanje dezinformacija u medijskom prostoru.

Vodič je izrađen kao dio projekta FACT@FERIT, koji se provodi u okviru mjere „Uspostava provjere medijskih činjenica i sustava javne objave podataka“ koju podupire Agencija za elektroničke medije. Cilj projekta je unaprjeđenje medijskih i novinarskih standarda te osnaživanje informacijske pismenosti građana s naglaskom na razotkrivanje lažnih vijesti, misinformacija i manipulacija javnim sadržajem.

Vodič se sastoji od deset tematskih cjelina

- osnove medijske pismenosti i načine identifikacije dezinformacija

-  korištenje pouzdanih izvora i alata za provjeru činjenica

- prepoznavanje senzacionalizma, emocionalne manipulacije i pristranosti

- važnost transparentnosti, više perspektiva i etičkih standarda u izvještavanju

Posebna vrijednost ovog priručnika jest praktična uporaba – uključuje konkretne savjete za građane, novinare i edukatore kako odgovorno konzumirati i dijeliti informacije, koje digitalne alate koristiti te kako prepoznati autentične izvore i izbjeći sukob interesa.

“Svjedoci smo svakodnevnog širenja netočnih i zlonamjernih informacija putem društvenih mreža i internetskih kanala. Uz ovaj vodič, građani će lakše moći prepoznati lažne tvrdnje, bolje razumjeti kako mediji funkcioniraju te donositi informirane odluke”, poručuje predsjednica HUDI fact-checking tima, Iva Šalamon.

U izradi vodiča sudjelovali su članovi HUDI tima za fact-checking, tj. predstavnici relevantnih medijskih kuća (24sata, Hanza Media, Index.hr, Nova TV, Telegram, tportal) te akademska zajednica (FERIT).

Izvršni odbor HUDI čine Igor Cenić, član upravnog odbora Hanza Medije, Marin Katušić, direktor monetizacije, Index promocija, Tonko Weissmann, izvršni potpredsjednik i član uprave RTL-a Hrvatska, Zoran Turković, izvršni direktor i član uprave u 24sata, Miran Pavić, osnivač i direktor Telegram Media Grupe te Maja Blumenšajn, direktorica digitalnog odjela Nove TV i predsjednica HUDI-ja.