Norveška ozbiljno razmatra nabavu američkih dronova za pomorski nadzor za arktičke patrole i praćenje mora u stvarnom vremenu. Odluka je povezana s njihovim dugoročnim obrambenim planom za razdoblje 2025.-2036. i Obrambenom obavezom koja uključuje nabavu manjeg broja dronova opremljenih senzorima za trajni nadzor i njihovo raspoređivanje između 2029. i 2032. godine. Evo koje bespilotne letjelice Oslo drži u najužem izboru
Obrambeni portal Defense News objavio je ovih dana da Norveška nastavlja rasprave o nabavi bespilotnih zračnih sustava (UAS) dugog dometa za pomorski nadzor, precizirajući da na natječaju za ugovor sudjeluju dva američka dobavljača, Northrop Grumman i General Atomics. Norveško ministarstvo obrane, sa svojom Agencijom za nabavu obrambenog materijala (NDMA), izvijestilo je da provode studiju odabira koncepta u bliskoj suradnji s Kraljevskim norveškim zračnim snagama kako bi definirali operativne zahtjeve i procijenili prikladnost platformi u ponudi.
Brigadni general Jarle Nergård, direktor Odjela za zračne sustave NDMA-e, potvrdio je da nisu zakazani nikakvi probni letovi i da još nije donesena konačna odluka. No iz norveškog ministarstva obrane procurila je informacija da su u najužem izboru Northrop Grummanov dron MQ-4C Triton i MQ-9B Sea Guardian General Atomicsa. Prema zamisli Kraljevskih norveških zračnih snaga, dronovi koju budu odabrani na natječaju djelovat će u bazi Andøya, 300 kilometara sjeverno od Arktičkog kruga, a održavat će se i razvijati kao trajna baza za operacije dronova i svemirske aktivnosti nakon poništavanja planiranog zatvaranja.
Kompatibilnost kao ključna značajka natječaja
Northrop Grumman ponudio je na natječaju svoj dron MQ-4C Triton, platformu za dugotrajno letenje na velikim visinama (HALE) koja trenutno ulazi u operativnu službu američke mornarice. Tvrtka je nedavno isporučila četvrti MQ-4C za nadzor mora i priobalnog područja te prikupljanje informacija, a one se potom prosljeđuju zapovjedništvu. Triton je dizajniran za globalni 24/7 višenamjenski obavještajni pomorski nadzor i interoperabilan je s pomorskim patrolnim avionom P-8 Poseidon, što su kao ključnu značajku u natječaju naglasili norveški dužnosnici.
Norveška trenutno koristi pet P-8A, a isporuke su započele 2022. godine kako bi zamijenile zrakoplove P-3 Orion i DA-20 Jet Falcon. Interoperabilnost s P-8 smatra se bitnom za praćenje opsežnog norveškog pomorskog teritorija. Triton je kategoriziran kao platforma HALE, što omogućuje dugotrajne misije na visinama iznad 15.000 metara i nadzor širokog područja s manje zrakoplova.
General Atomics je na razmatranje ponudio svoju bespilotnu letjelicu MQ-9B SeaGuardian, derivat MQ-9B SkyGuardiana za srednje visine i dugotrajnost (MALE). SeaGuardian integrira modularne pomorske senzore, ima prijavljenu izdržljivost veću od 30 sati i podržava misije u svim vremenskim uvjetima. Sposoban je za rad preko horizonta putem SATCOM-a i uključuje značajke kao što su pomorski radar punog opsega, sustav automatske identifikacije (AIS), elektroničke mjere podrške (ESM) i samostalni komplet za protupodmorničko ratovanje (ASW). Također je prvi bespilotni leteći sustav s daljinskim upravljanjem u svojoj klasi koji podržava pomorski nadzor i izviđanje (ISR) u stvarnom vremenu iznad i ispod površine oceana.
Letjelica može nositi četiri sustava za raspršivanje do 40 radiohidroakustičnih plovaka za protupodmorničko ratovanje ili podvodna akustička istraživanja. U svojoj standardnoj pomorskoj konfiguraciji za ISR i ASW, domet SeaGuardiana obuhvaća radijus misije od 1200 nautičkih milja, odnosno nešto više od 22.000 kilometara, pružajući jeftinu samostalnu sposobnost ili nadopunu zrakoplovima s posadom za timske operacije s posadom i bespilotnim plovilima.
Lobiranje i neovisne analize sposobnosti
Valja reći da je SeaGuardian nedavno testiran u zajedničkoj operaciji s P-8 iz sastava britanskog Kraljevskog ratnog zrakoplovstva (RAF), a trenutno ga koristi još nekoliko zemalja za pomorske zadaće koje obuhvaćaju ISR i ASW. Zanimljivo je i to da je Jane Bishop, generalna direktorica Northrop Grummanovog odjela za globalni nadzor, objavila na svojem blogu usporedbu Tritona i SeaGuardiana.
Pritom je naglasila da SeaGuardian radi na otprilike polovici Tritonovog plafona leta, dodajući da niža operativna visina bespilotnih letjelica povećava rizik od obaranja, referirajući se na nedavne gubitke dronova u operacijama protiv hutista u Jemenu. Bishop je također ocijenila da bi Norveška trebala nabaviti do četiri puta više SeaGuardiana kako bi se uskladila s operativnim kapacitetom jednog Tritona. Glasnogovornik General Atomicsa odbio je komentirati njezine ocjene. Neovisna analiza napominje da su i Northrop Grummanove platforme HALE pretrpjele gubitke, uključujući iransko rušenje američkog mornaričkog drona BAMS-D prije šest godina.
Iako oba proizvođača nastavljaju razvijati značajke preživljavanja, neovisni analitičari podsjećaju da su obje platforme ranjive u okruženjima u kojima protivnici posjeduju napredne sustave protuzračne obrane. Obje platforme se reklamiraju kao interoperabilne s P-8A Poseidonom. Northrop Grumman surađivao je s Australijom na razvoju zajedničkih operacija Tritona i australskih P-8, a General Atomics proveo je slične vježbe integracije s britanskim Kraljevskim ratnim zrakoplovstvom. SeaGuardian se nadalje reklamira kao sposobna platforma za ispunjavanje dodatnih misija, uključujući potragu i spašavanje, odgovor na humanitarne katastrofe, protumjere za zračne mine, ciljanje preko horizonta i provedbu zakona.
General Atomics naglašava svoje značajke integracije zračnog prostora, uključujući sustav za otkrivanje i izbjegavanje, odobren za civilnu upotrebu u SAD-u i Velikoj Britaniji. Zadovoljava NATO-ove standarde STANAG 4671, može raditi u civilno-vojnim okruženjima te ima sustav misije otvorene arhitekture, mogućnost automatskog polijetanja i slijetanja, dvostruke SATCOM veze i zrakoplov otporan na zamor od 40.000 sati.