OSKAR ZNANJA

'Nemamo strategiju i viziju, mladi ljudi će otići'

09.06.2015 u 10:54

Bionic
Reading

Država je pokazala brigu prema najboljim učenicima jer su ove godine organizirana 33 državna natjecanja, prva tri mjesta su dobili nagrade, a ostali učenici i njihovi profesori su dobili priznanja, poručila je Jadranka Žarković Pečenković, ravnateljica Agencije za odgoj i obrazovanje u emisiji Hrvatskog radija 'U mreži prvoga'

Na pitanje brine li država o učenicima, Žarković Pečenković smatra da država brine za učenike jer su dobili i bodove koji im pomažu upisu u srednje škole. Ove godine smo dobili dva milijuna kuna manje i štednja je potrebna, stalno se u društvu ističe da moramo štedjeti. Drago mi je da se počelo razgovarati o znanju. Oscar znanja je jedna forma, jer naglašavam, učenici su već dobili nagradu. Ali svi resori su počli ukazivati da je znanje bitno i pomogli su u organizaciji. Dobili smo sad jednu humanitarnu komponentu i pokazujemo da obrazovni sustav brine za svu djecu, dodala je.

Nakon što je ipak odlučeno da će se održati Oskar znanja, Agencija za odgoj i obrazovanja je priopćila da će kipiće napraviti djeca s poteškoćama u razvoju iz Centra za odgoj i obrazovanje Čakovec. Ova situacija je čisti win-win za hrvatsko društvo. Na ovaj način promoviramo sposobnosti ljudi koji žive na marginama, a to su učenici s teškoćama u razvoju. Bit cijele akcije je da smo njih spojili s onima iznadprosječnima, koji će dobiti nešto od učenika s teškoćama jer i oni postoje u našem društvu, istaknula je ravnateljica Centra za odgoj i obrazovanje Čakovec Dragica Benčik.

U spas dodjele nagrade 'Oscar znanja' se uključila i akademija. Jedan od prioriteta akademije je i gospodarstvo, smatra Zvonko Kusić, predsjednik Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti.

'Svaki poduzetnik koji gleda budućnost, prepoznat će da bez znanja nije moguće konkurirati. Mi smo u industrijskom razdoblju u kojemu je znanje valuta. Nama je cilj osigurati ovim učenicima radna mjesta u Hrvatskoj. Što ćemo s mladima koji su dobili nagrade ako im ne možemo osigurati budućnost, osigurati im radna mjesta, rekao je Ivica Mudrinić, predsjednik Nacionalnog vijeća za konkurentnost (NVK) .

Na pitanje koliko država prepoznaje one koji znaju, Kusić je rekao da mi nemamo jasnu strategiju i viziju kuda vodimo državu, te da ove mlade ljude treba angažirati u tom smislu. Moramo omogućiti ulaganja u Hrvatsku jer bez ulaganja nećemo moći zadržati ove mlade ljude. EU je procjenila da ćemo u narednom razdoblju izgubiti mlade ljude, ove mlade ljude koji su dobili nagrade, poručuje.

Žarković Pečenković je dodala da je kurikularna reforma ono što je već bilo goruće na terenu. Učenici su prepoterećeni faktografijom, poručuje. To su djeca koja će jednog dana izaći iz obrazovnog sustava i stvarati gospodarstvo. Kurikularna reforma je ključna koja može pokrenuti gospodarstvo. Oscar znanja je nešto što traje jedan dan, trebamo djeci objasniti da se zannje stječe zbog njih samih, to je cjeloživotno učenje, tako oplemenjujemo zajedicu, smatra.

Pavao Škoko Gavranović iz Udruge srednjoškolaca poručuje da je znanje nešto što se na popisu neke agencije može prekrižiti u znaku nekakve štednje. Agencija za odgoj i obrazovanje bi se trebala u najmanju ruku ispričati. Mi smo ju natjerali da u nedjelju, na neradni dan, promijeni svoje mišljenje. Štednje u obrazovanju ne smije biti na ovakav način, ona mora biti organizirana racionalnom rasporedom sredstava. U krizi nismo od jučer, trebalo se pravovremeno pripremiuti, rekao je Škoko Gavranović.

Pečenković je izjavila kako je bila iznenađena da je dodjela prošle godine koštala 170.000 kuna, jer je riječ o troškovima za izradu kipića, najam dvorane i plaćanje voditelja. Ja sam sretna jer zahvaljujući ovoj manifestaciji se govori o znanju, svi sektori su se uključili da ove godine ovako jeftino, za 20.000 kuna možemo to organizirati, izjavila je.

Suština problema o kojem dana govorimo je da poremećen sustav vrijednosti. U društvu gotovo da nemamo nagrađivanje rada, ovo je snažna poruka, gesta koja mijenja poremećen sustav vrijednosti. U cijelom sklopu se ne spominju nastavnici, zanemarivanje nastavnika i učenika je problem, oni su degradirani i slabo plaćeni. Ako se ne promijenimo, nećemo biti komeptitivni. Ovo je dobar primjer da se iniciraju i druge promjene u društvu, naglasio je Kusić.

Mudrinić je dodao da zanemarujemo da se svijet mijenja velikom brzinom, paradigma se totalno mijenja. U skoroj budućnosti će mnogo aktivnosti biti automatizirano, kreativnost će se cijeniti - to su novi izazovi budućnosti. Naš sustav nije spreman odgojiti ljude za tu budućnost, istaknuo je.

Kusić je na kraju emisije poručio kako treba biti najbolji, svaki u svom području se treba truditi i biti najbolji. Mudrinić je rekao da treba zaboraviti prošlost i trasirati put prema budućnosti. Što budemo govorili to ćemo i realizirati. Gubitak najnaprednijih ćemo teško nadoknaditi, dodao je. Žarković Pečenković je poručila da je znanje doista bitno i može gospodarstvo voditi naprijed, ali učenici trebaju učiti zbog strasti prema znanju, zbog želje za znanjem.