POTRAGA NA VELEBITU

Locirani signali mobitela nestalih pilota?

Bionic
Reading

Policija je navodno potvrdila informaciju kako su locirani signali mobitela pilota koji su u zrakoplovu Cessna nestali u četvrtak oko 16 sati na području Velebita

GOSPIĆ/ZAGREB -'Letjelice koje su jutros sudjelovale u potrazi vratile su se zbog nemogućih meteoroloških uvjeta', rečeno je danas u Stožeru za potragu koji je jučer popodne osnovan u Zadru. Zbog vremenskih uvjeta također je nemoguće korištenje termovizijske kamere, koja se u dosadašnjim potragama pokazala vrlo korisnom.

Pripadnici GSS-a pretpostavljaju da je područje gdje je posljednji put na radaru bio ulovljen zrakoplov obavijeno maglom te su ranije procijenili da nije sigurno ući helikopterom u oblak. U kriznom stožeru kažu da područje trenutačno pretražuje oko 160 ljudi, pripadnika Gorske službe spašavanja, zadarske policije i pripadnika specijalne policije. Centar surađuje i s vojskom, no oni nisu aktivno uključeni u samu potragu na terenu.

U potragu je jutros trebao krenuti i vojni pilatus iz baze u Zemuniku, ali nije uzletio radi vremenskih uvjeta. Jedna je Cessna iz Zadra upućena nad Velebit, ali se vratila na aerodrom u Zemuniku zbog loše vidljivosti nad Vaganskim vrhom. 'Cessna se sada sprema ponovno uzletjeti jer imamo dosta dojava građana s područja Gračaca i Lovinca da su vidjeli zrakoplov nad jezerom Štikada', rekli su u kriznom stožeru za potragu u PU zadarskoj. Potragu su i noćas otežavali magla, visok snijeg i dijelom minirano područje.

Višesatna potraga

'Gore je magla i velika naoblaka, a vidljivost svega 10-ak metara, pa je helikopter jutros nadletio područje nekoliko puta, ali bez uspjeha. Helikopterom upravo prebacujemo GSS-ovce na Vaganski vrh, a onda će se oni dalje po tri metra visokom snijegu kretati skijama. Potraga je intenzivna, ali nastojimo i štedjeti ljude jer ne znamo koliko će potraga trajati s obzirom na teške vremenske uvjete i gotovo nikakvu vidljivos', rekao je u petak ujutro Vinko Prizmić, pročelnik Gorske službe spašavanja

Pripadnici Gorske službe spašavanja koji su noć proveli na Velebitu u potrazi za pilotima svjedoče koliko su teški vremenski uvjeti. 'Gore je pakao. Pada ledena kiša, puše bura od 150 km/h, spustio se oblak i ništa se ne vidi. Noć je bila teška za nas, a sigurno još gora za pilote ako su uspjeli preživjeti', rekao je Alen Zorić, pročelnik službe GSS-a iz Gospića, čiji su se članovi nakon cijele noći potrage vratili neobavljena posla. 'Nismo se smjeli daleko razdvajati jer je vidljivost mala',dodao je Zorić. Članovi GSS-a su od Starigrada u potragu krenuli preko Struga i došli ispod Vaganskog vrha, ali nisu našli niti jedan trag koji bi ih odveo do mjesta gdje je pao avion. Sve oči su uprte u vrijeme jer se čeka da se magla rasčisti,a ostalo je jedino rješenje da se iz zraka pokuša locirati mjesto tragedije.

Cessna u vlasništvu Josipa Crnčevića, predsjednika Aerokluba Ban iz Sesveta, u četvrtak oko 16 sati nestala je s radara hrvatske Kontrole zračne plovidbe iznad Velebita, a u njoj su bile četiri osobe koje su letjele iz Zagreba u Zadar. U trenutku nesreće u njemu su se nalazili Zvonko Kelek (68), Gerd Govejšek (63), Aleksandar Walter (49) i Miljenko Bartolić (61), koji su se kontroli leta zadnji put javili u 15.30, kada su letjeli iznad Velebita.

Jedan od zaposlenika koji radi na održavanju odašiljača Ćelavac na Velebitu rekao je da je nešto prije četiri sata popodne šetao pse i čuo snažan prasak. 'Ako su putnici uspjeli preživjeti pad, čekaju ih dugi sati velebitskog pakla do dolaska spasitelja. Na području Vaganskog vrha vladaju ekstremni zimski uvjeti. 'Visina snijega je gore mjestimično i do tri metra. Dobro je što ne puše i što nisu niske temperature, pa je mogućnost pothlađivanja manja, iako će biti problema ako su putnici slabo odjeveni. Najbrže ih se može spasiti helikopterom nakon što GSS locira mjesto pada aviona. S morske strane od Paklenice treba hodati tri do četiri sata, a spašavanje s ličke strane je neprihvatljivo jer treba hodati više od šest sati', kaže Tomislav Čanić, dopredsjednik planinarskog društva Hrvatske koji odlično pozna taj dio Velebita.

Dok se ne pronađe avion ili putnici iz njega, najvjerojatnije se neće znati je li avion pao ili se prisilno spustio. Na mjestu gdje se oni nalaze, ali i niže, odakle su krenuli GSS-ovci, signal za mobitel je slab ili nikakav, pa je i komunikacija onemogućena. Iz krugova bliskih potrazi kažu da postoji nemala mogućnost i nada da su putnici preživjeli pad ili prisilno ateriranje, ali se nikome ne mogu javiti.Jedan od problema oko lociranja Cesne je i taj što, kako tvrde upućeni, male letjelice s oznakom 9-A navodno nemaju ni jedan od tri međunarodno priznata 'homing' sustava za lociranje nestalih letjelica nakon pada.

Policija poziva građane koji žive na području Like i zadarskog zaleđa da, ako raspolažu informacijama koje bi mogle pomoći u traganju za nestalim zrakoplovom, o tome odmah obavijeste policiju na broj 92 ili centar 112.