KAKO NAS VARAJU

Lažni popusti: Prijavite nepoštene trgovačke prakse. Kupcima treba nadoknaditi i vrijeme i novac

  • Autor: S. S.
  • Zadnja izmjena 23.12.2021 08:23
  • Objavljeno 23.12.2021 u 08:19
Ilustrativna fotografija

Ilustrativna fotografija

Izvor: Pixsell / Autor: Dusko Jaramaz/PIXSELL

Način na koji trgovci prikazuju cijene svojih proizvoda i usluga, a posebno popuste na redovne cijene, pokazao se poprilično problematičan - uobičajena praksa je postala da se ono što je zapravo redovna cijena prikazuje kao akcija ili neka druga forma snižene cijene

Tanja Popović-Filipović, predsjednica Centra za edukaciju i informiranje potrošača (CEIP) upozorila je u emisiji Dobro jutro Hrvatska HTV-a na lažne popuste.

'Često je pitanje radi li se tu o nekakvom kršenju o zaštiti potrošača – odgovor je da, ako nas trgovac privuče u trgovinu sa 70 posto sniženja onda i očekujemo to sniženje. Međutim artikli budu na 15 ili 20 posto popusta, što bih ja svrstala pod zavaravajuću poslovnu praksu', kaže Popović-Filipović i dodaje kako je druga stvar koja se često događa nenavođenje stare i nove cijene, što nije predviđeno pravilnikom o sniženjima. Takva trgovačka praksa prepoznata je u EU-u i Velikoj Britaniji, a posebice je vidljiva na dan Crnog petka.

Predsjednica Hrvatske udruge za zaštitu potrošača, Ana Knežević, objašnjava kako je u analizi osam velikih britanskih lanaca trgovina, među kojima je i Amazon, njih 99.5 posto prikazalo jednake ili čak više cijene prije Crnog petka.

'Ljudi nasjednu na psihologiju Crnog petka i ne provjeravaju cijene', rekla je.

Logično pitanje koje se postavlja je zašto se ne kažnjava trgovce radi te prakse?

'Novi zakon o zaštiti potrošača regulirat će to na način da će potrošač biti upoznat sa cijenom proizvoda koja je bila u posljednjih 30 dana kako se ne bi dešavale takve situacije. Također, kada potrošači zamijete situaciju koja je sporna i koja bi trebala biti sankcionirana prema zakonu o zaštiti potrošača, trebaju reagirati i prijaviti nadležnim institucijama', istaknula je. Kad se radi o kupovini putem Interneta, čest je problem što se cijena mijenja tijekom kupnje.

'Potrošač treba platiti onu cijenu koju je vidio kad se odlučio na kupnju – sve to treba prijavljivati, mi tu nismo baš aktivni i često odmahnemo rukom', upozorava Knežević i dodaje kako inspekcija po zakonu prvo treba opomenuti trgovca, a ukoliko trgovac ne regulira cijene onda ga i kazniti. Za novi zakon o 30 dana koji stupa na snagu sljedeće godine, Knežević ističe kako će potrošač teško moći znati je li to zaista cijena od prije 30 dana.

  • +8
  • +5

Trendovi u božićnim dekoracijama

Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Darko Mihalić

'Opet nije sigurno da nećemo biti prevareni. Tko nam jamči da trgovac opet neće korigirati cijenu u svoju korist?', pita se, i dodaje kako je prošlogodišnje izvješće državne inspekcije sa zimskog sniženja pokazalo kako je među 591 slučajem kontrole otkriveno 60 slučajeva prekršaja.

Nisu bili jasno naznačeni uvjeti rasprodaje niti stara i nova cijena, nije bilo uputstvo i kome se potrošač može žaliti, a bilo je čak slučajeva prevare da je bila veća cijena na sniženju nego prije toga. Opreza uvijek treba biti kod potrošača, napominje.

Popović-Filipović ističe kako u slučaju sumnje na prijevaru trgovca uvijek treba reagirati zvanjem inspekcije. Dodaje kako je važno razmišljati i o naknadi štete radi izgubljenog vremena kako bi se proizvod reklamirao.

'Trebamo početi promišljati na taj način. U Hrvatskoj još uvijek nije prisutno razmišljanje 'koliko sam ja izgubio novca i vremena?'. Trebamo razmišljati u tom smjeru da se potrošačima nadoknadi i vrijeme i novac', kaže.

Pratite nas na društvenim mrežama:

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!