POGLED U ARHIVU

Koja stara obećanja Bandić reprizira uoči izbora

02.02.2017 u 16:00

Bionic
Reading

Sljemenska žičara, kongresni centar, gradske fasade, pruga za zračnu luku, denivelacija rotora, pun profil Radničke, internet u cijelom Zagrebu, voda u svaki dom – sve su to projekti koje opet kao svoje prioritete reprizno ističe prvi čovjek hrvatske metropole Milan Bandić u osvit nove runde lokalnih izbora, pritom ustrajno tvrdeći da to s njima nema veze

'Sramota je to da ovaj plac nema krova i da nema grijanja', poručila je jedna od prodavačica u reportaži tportala s Trešnjevačkog placa, jedne od zagrebačkih tržnica na kojima zbog hladnoće ove zime koja se odrazila i na cijene voća i povrća slabo ide i njihova prodaja. Upravo je uređenje pet gradskih tržnica Bandić prije tri godine postavio među prioritete do kraja ovog njegovog gradonačelničkog mandata.

Kumice s placa i 'Milanova lopata'

Premda je primjerice za Tržnicu Špansko još 2008. izrađena sva projektna dokumentacija, plaćeni svi komunalni i vodni doprinosi, krov do danas nije dočekala, a sličnu sudbu dijeli i Kvatrić, kao i još neke gradske tržnice, premda je Bandić u srpnju 2016. na sjednici Gradske skupštine kazao: 'Kada odem na kavu s kumicama s placa, one mi kažu: 'Milane, nemoj imati jezika kao lopatu, daj to jednom napravi.' Kako mi jezik ne bi bio kao lopata, uskoro ćemo to zajedno i napraviti.'

Iako direktno o obnovi tržnica Bandić gostujući u HTV-ovoj zabavnoj emisiji 'Iza zavjese' nije govorio, one su (in)direktan uvod u podsjetnik na vrlo bogatu arhivu njegovih najava gradskih megaprojekata ili, kako ih on sam često naziva, 'opsesija', a tportal je zavirio u to nepresušno vrelo bez dna s obzirom na to da gradonačelnik koji kani uzeti i šesti mandat na čelu Zagreba uoči tog okršaja reprizira stara neispunjena obećanja.


Gdje počinje metro zvan čežnja - ispod Dolca bez krova?

'Za dvije godine počet će gradnja metroa', ustvrdio je Bandić sredinom kolovoza 2015. godine, dometnuvši da bi prva lopata trebala biti zakopana na Jelačić placu, čime će se povezati srce grada sa zračnom lukom. 'Mi ćemo ga pokrenuti, a tko će ga završiti - uvijek netko počne, a netko završi', kazao je tada Bandić, kroz svoj mandat dug 16 godina nebrojeno puta riječima podgrijavajući ideju rođenu još davne 1973. godine, otkad se Zagrebu obećava podzemno-nadzemnu kombinaciju javnog prijevoza, o kojoj se ponekad govori kao o metrou, a ponekad kao o lakotračnoj željeznici.

Bandić je te godine postao tek punoljetan, što ovdje spominjemo jer sve češće kad ga se podsjeti da obećano nije ispunio odvraća kako bi to bilo gotovo da se on ranije rodio. Ponovio je to i u emisiji, nakon što je opet najavio prvu lopatu za metro – otvaranje utrobe Dolca na -5 - premda je i dalje nepoznato na temelju kojeg dokumenta, niti koliko bi to koštalo.

Kao što smo pisali, koliko bi koštala izgradnja jedne linije, ovisi o nizu faktora, a prometni stručnjaci kažu da cijena metroa iznosi oko sto milijuna eura po kilometru, što znači da za 10 kilometara treba oko milijardu eura, a to je svota za koju bi se dio novca mogao prikupiti i iz europskih fondova.

Doduše, spominjao je Bandić i ideju 'tramvajem na avion' kroz povlačenje tramvajske infrastrukture do Zračne luke Pleso, kazavši u travnju 2013. godine pa opet 2016.: 'Tramvaj bi išao od Kvaternikovog trga kroz Heinzelovu ulicu, Radničku cestu, preko Domovinskog mosta pa sve do zračne luke.'

Kad kreće izgradnja metroa, Bandić je najavio – 'u narednom periodu'.


Kongresni centar – ideja na korak do ostvarenja?

Uz zračnu luku i turizam vezana je i najava izgradnje kongresnog centra, koji Bandić opet spominje, a najavio je da će ga izraditi još 2006. godine, premda još uvijek nije jasno na kojoj lokaciji, a spominjalo se Pierottijevu kod muzeja Mimara, što i nije prometno najsretnije rješenje, te Zagrebački velesajam, ali to bi značilo izgradnju novih hotelskih kapaciteta, što bi u toj branši moglo izazvati podijeljene reakcije.

Što se tiče cijene, procjene se kreću oko 32 milijuna eura, a u suradnji s Vladom razmatralo se ideju da se njegovu gradnju financira iz fondova Europske unije.

Najavljujući opet i taj projekt kao jedan od svojih prioriteta, Bandić je kazao da se projektira hotel na lokaciji iza Medike i da će to biti riješeno u narednim mandatima


Sljemenska žičara: Opsesija u tijeku – 'Držite me za riječ!'

'Sav posao i sav trud koji je dosad uložen u sve sljemenske sadržaje te njihovo unapređivanje - sve je to uzaludno ako Sljeme ne povežemo žičarom sa Zagrebom. Zato je to naš zadatak koji trebamo dovršiti do kraja našeg mandata. Može se očekivati da će jedan tako velik projekt biti težak oko 25 milijuna eura, a bude li sve teklo po planovima, žičara bi morala početi raditi do kraja 2008.', kazao je u studenome 2005. gradonačelnik. Dvije godine kasnije žičara, izgrađena 1963. godine, prevezla je posljednje putnike i putnice.

Više od pola stoljeća kasnije konačno bi trebala pasti prva lopata na Mihaljevcu put Sljemena, ako je suditi prema posljednjoj u dugom nizu najava gradonačelnika na ovu temu, o kojoj je pšrošli tjedan kazao da druga faza, a riječ je o rušenju postojećih stupova i žica te radovima na rekonstrukciji pruge Mihaljevac – Dolje, počinje između 10. i 15. veljače.

Doduše, ta je faza u odnosu na njegove ranije najave trebala biti već dovršena, baš kao što je i žičara proteklog desetljeća trebala već nekoliko puta - prema njegovim tvrdnjama - početi raditi, no on je sada samo nanovo poručio: 'Bit će gotova za godinu dana – držite me za riječ!'

Procjene gradnje žičare kreću se oko 20 milijuna eura, a do novca i za ovaj projekt bi se moglo doći sredstvima europskih fondova.


Rekonstrukcija remetinečkog rotora – jesen stiže, denivelacije ima, nema

Slijedi još jedna duga priča koja se rasteže poput žičare, naime, prije 10 godina objavljen je natječaj za izradu idejnog projekta rekonstrukcije rotora, kojim se predviđalo denivelaciju te izgradnju tunela ispod njega. U više navrata Bandić je, baš kao i sada, isticao da je to jedna od njegovih opsesija, no realizacija nikako da dođe na red.

Štošta se odonda promijenilo, a premda se najavljivalo da će biti gotova do Europskih sveučilišnih igara 2016., početak radova na rekonstrukciji raskrižja Avenije Dubrovnik i Jadranske avenije, odnosno rotora, vrijednoj oko 200 milijuna kuna bez PDV-a, koja je izazvala podijeljena mišljenja stručnjaka, tek se iščekuje u jesen ove godine.


Radnička u (ne)punom profilu

'Moja opsesija je sada spoj Branimirove, Radničke, rotor na Remetincu, žičara, Trg dr. Franje Tuđmana, a onda i dvije fontane', kazao je Bandić potkraj svibnja 2015. No već se nekoliko godina čeka i dovršetak Radničke u punom četverotračnom profilu, za što nakon dosadašnjih radova treba još jedna faza i preuređenje kružnog toka kod Domovinskog mosta.

Bandić je prošli tjedan opetovao kako je pun profil Radničke jedan od njegovih prioriteta, a još je prije dvije godine najavio da će sve to završiti u ovom mandatu i da ćemo kad sve bude gotovo već spomenutom, lakošinskom željeznicom s Kvatrića doći do nove zračne luke. U radove na Radničkoj dosad je uloženo više od 100 milijuna kuna, ne uključujući izgradnju Domovinskog mosta.

Let fasada metropolom, mreža vode i interneta

'Očekujem stampedo, obnavljat ćemo cijele ulice', poručio je gradonačelnik početkom prosinca prošle godine, najavivši da će stanari višestambenih zgrada iz gradskih četvrti moći dobiti subvenciju iz proračuna od 60 do 80 posto za obnovu fasada, ovisno o zoni grada u kojoj žive.

Očekuje da se u roku od dvije godine obnovi 80 posto oronulih fasada pa bi građani i posjetitelji nakon niza godina mogli hodati Zagrebom bez straha hoće li im komad žbuke sletjeti na glavu ili automobil, a Bandić je o uređenim pročeljima govorio i prošli tjedan, istaknuvši njihovu važnost za sigurnost i ljepotu grada


Kad je pak riječ o rješavanju problema gospodarenja otpadom, on i dalje tvrdi da je Jakuševac dobra priča, i uz pročišćivač i spalionicu, nakon što je Vlada konačno usvojila Plan gospodarenja otpadom, i Zagreb će napraviti svoj, a velike nade polaže u redizajn Zagrebačkog velesajma, na kojemu su krenuli radovi.

Što se tiče ostalih prioriteta, bit će tu konačno dovođenje vode u svaki dom, a i interneta po cijelom gradu, najavio je gradonačelnik te se ponukan spočitavanjima o neizvršenom prisjetio i tunela kroz Medvednicu koji je nekada često spominjao pa se požalio da je prilike bilo, ali se ona nije ostvarila zbog nekih drugih okolnosti.

Ni kampa na Jarunu još nema zbog neriješenih imovinsko-pravnih odnosa, a načekat će se još građani i na uređenje parka na Trgu dr. Franje Tuđmana, baš kao i Jarunskog mosta, još jednog obećanja iz opsežne knjige o gradu po Bandićevoj mjeri čovjeka.