MANJE DJECE - MANJE POSLA

Je li pad nataliteta jedino rješenje za hrvatsko školstvo?

18.03.2014 u 20:42

Bionic
Reading

Ministar znanosti, obrazovanja i sporta Željko Jovanović izjavio je danas kako ne treba smanjivati broj studenata, nego mijenjati strukturu i studijske programe jer će se broj studenata smanjivati silom prilika, budući da stalno pada broj osnovnoškolaca

Svoje stajalište ministar Jovanović potkrijepio je podatcima da je u školskoj godini 2008./2009, u osnovnoj školi bilo 367.294 učenika, a danas ih je 36.839 manje, odnosno 330.455. Ove školske godine je u višim razredima osnovne škole, odnosno od petoga do osmog razreda 166.779 učenika, a procjena je da će ih u školskoj godini 2017./2018. biti 7168 manje, odnosno 159.611 učenika.

To pak znači, istaknuo je Jovanović, da će u školskoj godini 2017./2018. u srednje škole krenuti 7168 učenika manje nego ove godine kada je bilo 44.000 osmaša, a tada će, prema procjenama, iz osnovne škole izaći generacija u kojoj će biti svega 39.000 učenika.

'Sve to odrazit će se i na broj studenata, jer je i sada vidljivo da je 2010. godine broj upisnih mjesta na studijskim programima visokih učilišta u Republici Hrvatskoj iznosio 41.304, a ove godine 37.572', kazao je Jovanović u komentaru što ga je na upit Hine dao na intervju savjetnika premijera i autora Strategije znanosti, obrazovanja i tehnologije profesora Nevena Budaka.

U intervjuu Jutarnjem listu profesor Budak je, među ostalim, izjavio da 'Hrvatska treba prepoloviti broj upisnih mjesta na fakultetima'. S tim u vezi, ministar napominje da 'ne treba baš doslovno čitati rečenice prof. dr. Budaka, jer nije moguće prepoloviti broj studenata'. 'To bi bilo i štetno i iz perspektive institucija i društva jer se time ne ostvaruje cilj o postotku visokoobrazovane populacije što je za konkurentnost hrvatskoga društva izuzetno važno', poručio je.

Osim toga, dodao je, nepovoljan je broj studenata prema znanstvenim područjima, a to se treba mijenjati tako da se smanjuje broj studenata na društvenim i humanističkim područjima studija, a povećava u području medicinskih, tehničkih, prirodnih i biotehničkih znanosti. Sve to, podsjeća, piše i u Strategiji, a njezina provedba kroz konkretne akcijske planove značit će i poboljšanje kvalitete našeg obrazovnog sustava od osnovne škole do doktorskih studija.

Jovanović dodaje da u Strategiji piše i kako treba omogućiti da što više studenata završi studij, te ističe da je Ministarstvo to i do sada činilo. S tim u vezi podsjeća da dr. Boris Jokić radi cjelovitu analizu vezanu uz strukturu programa i upisnih mjesta na visokim učilištima u Hrvatskoj u posljednjih desetak godina. Iz takve analize, navodi Jovanović, vidi se koliko se učenika iz generacije upisuje na studijske programe, koliko ih se ponovo prijavljuje, koliko se iz pojedinoga srednjoškolskog strukovnog područja odlučuje za pojedina polja i vrste studija.

'Sve to treba uzeti u obzir kod donošenja ovakvih odluka te voditi računa o budućnosti i potrebi novoga zapošljavanja', ustvrdio je.

Ministar je istaknuo da u Hrvatskoj ima premalo radnih mjesta, a otvaranje novih radnih mjesta ključ je budućnosti. 'Valjda ćemo otvarati radna mjesta za visoko obrazovane stručnjake. Osim toga, povećanje broja odraslih koji su uključeni u cjeloživotno učenje također traži veći angažman naših visokoškolskih ustanova', zaključio je ministar.