intervju: Ivan Radić

Novi stari gradonačelnik Osijeka za tportal: 'Grad raste, ljudi se vraćaju, a posebno sam ponosan na jednu stvar'

06.07.2025 u 11:44

Bionic
Reading

'Izgubio' je titulu najmlađega gradonačelnika, ali je zakoračio u drugi mandat već nakon prvoga kruga lokalnih izbora jer su mu Osječani dali većinu od 70 posto glasova. Ivan Radić tako je nastavio 'najvažniju utakmicu u karijeri', kako je napisao na početku svojega prvog mandata

Ovaj strastveni sportaš, nekada aktivan košarkaš, započeo je političku karijeru na pragu punoljetnosti. S 'ekipom iz kvarta' učlanio se u HDZ da bi 'popravili stvari' u svojoj mikrosredini. Tada mu 'ni u peti' nije bilo da će jednoga dana postati prvi čovjek Osijeka. Stranačke boje nije mijenjao i kada je imao 28 godina, povjerili su mu upravljanje osječkom organizacijom HDZ-a, a odatle je stigao i u klupe Hrvatskoga sabora. Sada je pred Ivanom Radićem drugi gradonačelnički mandat. Razgovarali smo s njim u Kuhačevoj 9, u zgradi Gradske uprave, u središtu barokne Tvrđe, o narednim planovima te hoće li nakon ovoga po još jedan mandat.

Više niste najmlađi gradonačelnik.

Nisam. Iako moram priznati da se tako nisam ni osjećao. Godine života i bavljenja politikom nisu nužno uvijek u korelaciji. Iskustvo koje su mi donijele protekle četiri godine vrijedne su gubitka te 'titule'. Raduje me vidjeti to da sve više mladih ulazi u politiku, ali i dolazi na čelne pozicije, kao na posljednjim lokalnim izborima.

A gdje je ekipa iz 'kvarta' s kojom ste zakoračili u politiku?

Tu su, družimo se i dalje, svatko na svoj način daje doprinos zajednici.

Trčite li i dalje?

U sportu sam cijeli život, on je dio moje svakodnevnice. Sport me i gradi i opušta. Trenutačno mi je najdraža aktivnost vožnja biciklom s dječjom sjedalicom.

Vatreni ste navijač Osijeka. Isplaćuju li se redovito plaće igračima s obzirom na to da je nedavno račun kluba bio blokiran?

Riječ je o klubu u privatnom vlasništvu pa je ovo pitanje za njihovu upravu. Moja podrška Osijeku kao navijača je neupitna.

Rekli ste da je puno teže dobiti povjerenje građana za potvrdu mandata pa vam '70 posto potpore zvuči nestvarno'.

Kada sam prvi put izašao pred birače 2021., građani su mi dali povjerenje na osnovi prijedloga vizije razvoja grada. Sada su ocjenjivali naš četverogodišnji rad. Raduje me ovaj rezultat i dodatno motivira za sve veliko što želimo i radimo. Nikada nijedan veliki grad nije imao takvo jedinstvo u prvom krugu izbora. Rezultat je to ravnomjernoga razvoja Osijeka, što dokazuje najveći broj glasova na svakom od 117 biračkih mjesta u gradu.

Bivša ministrica nova je osječko-baranjska županica. Kako surađujete s Natašom Tramišak?

Do sada smo dobro surađivali, a očekujem da ćemo tako i nastaviti, posebice na projektima koje realiziramo s Osječko-baranjskom županijom.

Ministar obrane Ivan Anušić rekao je da vas 'vidi i u nacionalnoj politici', odnosno da ste spremni za 'višu razinu', pa čak i da završite u Vladi. Hoćete li nakon ovoga mandata ići po novi?

Kao saborski zastupnik progovaram o temama vezanim za Osijek, Slavoniju i Baranju. Pred građane sam izašao s novim četverogodišnjim programom, a on jasno pokazuje da sam fokusiran na Osijek jer je to grad koji raste, razvija se s naglaskom na gospodarstvo, velike projekte i sve veću kvalitetu života. Moj prvi mandat obilježio je najveći razvojni iskorak u novijoj povijesti grada, a to je ljestvica koju smo sami postavili. Cilj nam je da je u sljedeće četiri godine ponovno preskočimo. Osijek je postao grad pobjednik, a tu ćemo poziciju samo jačati.

Ivan Radić
  • Ivan Radić
  • Ivan Radić
  • Ivan Radić
  • Ivan Radić
  • Ivan Radić
    +6
Ivan Radić Izvor: Cropix / Autor: Marin Franov

Imate li plan za povratak Osječana u grad na Dravi?

Sve češće na ulicama možemo čuti lijepe priče o povratku, sresti one koji su se vratili kući. Povratak je već započeo, a plan razvoja Osijeka jedinstven je kako za ostanak, tako i za povratak. Jačanje gospodarstva ključno je za stvaranje novih radnih mjesta. U tome smo uspješni jer danas u Osijeku radi 4500 ljudi više u odnosu na početak našega prvog mandata.

Prošli put najavili ste oživljavanje Zračne luke Osijek (ZLO). Gdje je zapelo?

Kada smo razgovarali 2021., Osijek nije imao nijedan međunarodni let, uz neriješene odnose s jednom aviokompanijom. Danas se iz Osijeka leti za London, München, Zagreb, Pulu, Rijeku, Zadar, Split i Dubrovnik. Počela je i obnova putničkoga terminala, vrijedna 14,3 milijuna eura. Završetkom projekta očekujemo i mogućnost širenja ponude međunarodnih letova.

Kako planirate vratiti neslavno izgubljen status četvrtoga najvećeg grada u Hrvatskoj, a što je uslijedilo nakon pada broja stanovnika ispod 100 tisuća?

Osijek je četvrti najveći grad u Hrvatskoj, a od petog, Zadra, imamo 26.000 stanovnika više. Jedna nespretna medijska interpretacija rezultirala je narativom da Osijek više nije veliki grad, što nije točno, ni formalno, a ni sadržajno. Pad je zabilježen u popisu 2021. godine, a to je refleksija vremena prije nego što sam preuzeo odgovornost za grad, pa mi je nezahvalno govoriti o tome. Važno je reći da je Osijek tada u postocima izgubio manje stanovnika od Rijeke ili Splita, ali našao se ispod magičnog broja 100.000 i postao vijest, doduše s četiri godine zakašnjenja.

Andrej Plenković, predsjednik Vlade RH
  • Fred McCoy, Jabilov izvršni potpredsjednik zadužen za globalno poslovanje
  • Ivan Radić, gradonačelnik Osijeka
  • Jabil 2024
  • Rezanje vrpce_Jabil_2024
  • Svečano otvorenje tvornice u Osijeku_Jabil
    +3
Otvorenje Jabilove tvornice u listopadu 2024. Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Jabil

Što je s Jabilom, najavljivanim projektom koji je planirao zaposliti domaće stanovništvo?

Jabil je najveća strana investicija u povijesti s kojom je Osijek izašao na investicijsku kartu Europe i svijeta. Otvorila su se nova radna mjesta. To nam je pomoglo i u privlačenju novih investitora.

Hoće li biti sličnih projekata?

Uskoro s izgradnjom pogona kreće još jedan veliki privatni investitor iz Njemačke. Zbog povećanog interesa krenuli smo i u proširenje Poduzetničke zone Nemetin, za koju nam je hrvatska Vlada darovala 36 hektara zemljišta, vrijednog 13 milijuna eura.

Kada će krenuti novi sustav naplate parkiranja u Osijeku?

Jedan smo od rijetkih gradova čijim je parkingom 27 godina upravljao privatni koncesionar. I moji prethodnici su obećavali da će parking vratiti gradu, što im nije pošlo za rukom. Ponosan sam na to što smo ga nakon gotovo tri desetljeća vratili u okrilje gradskoga sustava. Njime će upravljati gradska tvrtka GPP, kojoj ćemo zbog povećanih prihoda od parkinga smanjiti gradsku subvenciju, a što će u konačnici rezultirati s više novca u gradskom proračunu. Odlučili smo obnoviti poprilično zapuštene parkinge, a sustav naplate digitalizirati i pojednostaviti za korištenje. U tijeku je usklađivanje svih procesa, kao i nabava nove opreme. Planiramo koristiti najnoviju tehnologiju, od vozila s kamerama do beskontaktnoga plaćanja. S obzirom na rokove javne nabave, očekujemo da ćemo pokrenuti novi sustav do kraja godine.

Krajem 2023. detaljno je opisan projekt izgradnje novog KBC-a i najavljeno je da bi trebao biti izgrađen 'već za pet godina'. Prošle su već gotovo dvije i u kojoj je to fazi?

Riječ je o najvećoj investiciji u novijoj povijesti Slavonije i Baranje, vrijednoj više od 800 milijuna eura, koja će Osijek pretvoriti u medicinsko središte jugoistoka Europe. Izgradnja novoga KBC-a strateški je projekt hrvatske Vlade, na čelu s premijerom Plenkovićem s kojim imamo odličnu komunikaciju i suradnju kako u realizaciji ovoga, tako i svih drugih projekta na području grada. U Saboru je usvojen amandman na proračun za 2025., kojim su osigurana financijska sredstva za prvu fazu izgradnje KBC-a Osijek.

Kako ćete komarcima zadati konačni udarac?

Već smo im ga zadali dobro organiziranim sustavom obrane, ali i novitetima koje smo uveli. S okolnim općinama potpisali smo sporazum i krenuli u zajedničku borbu protiv komaraca jer većina njih dolazi u grad upravo s okolnoga poplavnog područja. Tretiramo ih sa zemlje i iz zraka, a u to su uključeni avioni, dronovi i amfibije, suzbijajući ih na nepristupačnom močvarnom terenu. Dobili smo i suglasnost za tretiranje rubnih dijelova Kopačkoga rita. Značajno je podignuta učinkovitost tretmana jer su izvođači dužni ponoviti ih o vlastitom trošku ako je ona ispod 50 posto.

Možemo li se uopće riješiti komaraca?

U blizini smo Kopačkoga rita i bilo bi nerealno očekivati da ćemo ih se u potpunosti riješiti. Uspostavom novoga modela tretiranja cilj nam je suzbiti ih na prihvatljivu razinu tako da sugrađanima i gostima Osijeka možemo omogućiti neometan, normalan život. Prema mišljenju stručnjaka, nastavimo li ih na ovakav način tretirati, iz godine u godinu bit će ih sve manje.

Što se od velikih projekata financiranih europskim novcem završava, a što je još u planu?

Završavamo modernizaciju tramvajske infrastrukture, vrijednu 45 milijuna eura. Do rujna nam stiže svih 10 novih niskopodnih tramvaja, a trebamo potpisati sporazum za još toliko. Uz pomoć europskoga novca nabavljamo i 19 novih električnih autobusa, a u planu je izgradnja i nove remize za tramvaje. Riječ je o najvećim ulaganjima u javni prijevoz u posljednja tri desetljeća. Pred nama su i najveća ulaganja u školstvo. Krećemo u izgradnju jedne nove osnovne škole i 13 novih školsko-sportskih dvorana kao i dogradnju još 5 osnovnih škola. A nakon što smo u proteklom mandatu izgradili i dogradili 5 dječjih vrtića, u planu nam je izgradnja još 3 dječja vrtića. Spojili smo šetnicu Donjega i Gornjega grada uz Dravu, a nastavljamo uređenje još 4,3 kilometra uz novi stadion prema Višnjevcu. U proteklom mandatu sagradili smo prvu koncertnu dvoranu u povijesti grada. Na redu je temeljita rekonstrukcija glavne osječke tržnice, ali i Gradskih bazena. Kreće i druga faza obnove popularne Kopike te će ona dobiti novi dječji i rekreacijski bazen s toboganom. Prometne probleme stare više od pola stoljeća riješio je podvožnjak u Ulici sv. Leopolda Bogdana Mandića. Slijedi rekonstrukcija Strossmayerove ulice u zelenu aveniju, kojom će dobiti novu pješačku i biciklističku stazu te zeleni pojas. Preselit ćemo i gradsku komunalnu tvrtku Unikom iz središta Osijeka. Uglavnom, puno je posla pred nama.