A BIT ĆE I VIŠKA RADNIKA

HŽ objašnjava zašto ukida noćne vlakove Split - Zagreb!

23.09.2014 u 14:30

  • +2

Prosvjed zaposlenika HŽ-a zbog ukidanja noćnog vlaka Split - Zagreb

Izvor: Pixsell / Autor: Tino Jurić

Bionic
Reading

Prvi dan jeseni označio je i prvi dan nove politike Hrvatskih željeznica - Putničkog prometa: tvrtka je odlučila od ovoga vikenda pa sve do prvog dana lipnja iduće godine ukinuti noćnu liniju između Splita i Zagreba i obratno, čime će drugi najveći grad u državi kao i cijela Dalmacija praktički ostati bez izravne veze s Bečom, Budimpeštom, Münchenom i gotovo cijelom Europom. U Splitu je u utorak ujutro započeo prosvjed oko 150 radnika HŽ-a nezadovoljnih ovom odlukom

Prosvjednici su svoje zahtjeve najprije uručili predstavnicima tvrtke, a potom se zaputili na adrese župana Zlatka Ževrnje i gradonačelnika Ive Baldasara, koji su im dali podršku. Osim prometne izolacije, jasno, ovaj potez HŽ-a prouzročit će i gubitak nekoliko desetaka radnih mjesta.

Željeznička povezanost Zagreba i Splita danas je gotovo najlošija još od 1925., kada je izgrađena Lička pruga. Svejedno, u ljetnim mjesecima vlakovi su prekrcani turistima, a sindikalisti su izračunali da se njima u prosjeku vozi oko 150 putnika. Sve izgleda potpuno bizarno u trenucima kada država troši silne milijune pokušavajući produljiti turističku sezonu na jesen i zimu.

'Noćni vlakovi jedina su prava izravna veza Dalmacije s Europom, jer se ujutro u Zagrebu hvataju vlakovi za europska odredišta. Od 1. listopada, to više neće postojati', kazao je koordinator Sindikata prometnika Ante Kunčić. Najavio je oštru bitku kako Split i jug Hrvatske ne bi izgubili ovu vezu s ostatkom zemlje.

'A što će se dogoditi kada zapuše zimska bura i kada Dalmacija ostane odsječena, kada autobusi nisu u mogućnosti voziti? Vlakovi su jedini mogući alternativni prijevoz', upozorava Kunčić tvrdeći da ovaj potez HŽ-a praktički predstavlja ukidanje Ličke pruge.

Godišnji gubitak tog para vlakova - 19,55 milijuna kuna

Tportal je zatražio službeno objašnjenje iz 'HŽ - Putničkog prijevoza', a u odgovoru stoji da jen odluka o ukidanju te linije donesena 24. travnja ove godine u sklopu mjera racionalizacije poslovanja.

'Ta je odluka bila nužna zbog nagomilanih financijskih gubitaka, do kojih je došlo zbog nedostatnih sredstava namijenjenih poticanju željezničkoga putničkog prijevoza u proteklim godinama, kao i zbog donesenog rebalansa državnog proračuna kojim su sredstva namijenjena poticanju željezničkoga putničkog prijevoza smanjena su za 131,5 milijuna kuna (20,7 %). Godišnji gubitak tog para vlakova iznosi 19,55 mil. kuna (više od 60% ukupnih troškova vlaka), a dnevna subvencija po putniku (razlika između prihoda i troškova koja se djelomično nadoknađuje iz državnog proračuna) na toj relaciji iznosi 478 kn. Dnevno se tim vlakom izvan sezone u jednom smjeru vozi oko 90 putnika', objašnjavaju iz HŽ – Putničkog prijevoza.

Napominju da će od 30. rujna do 14. prosinca 2014. Zagreb i Split bit će povezani jednim parom dnevnih vlakova dok će nakon 14. prosinca na toj relaciji voziti još jedan par dnevnih vlakova. 'Tako će Zagreb i Split ponovno biti povezani s dva para vlakova koji će voziti svakodnevno, kao što je to bilo i prije donošenja odluke o sezoniranju. Tijekom ljetne sezone ta će dva grada biti povezana s četiri para vlakova (dva dnevna i dva noćna vlaka)', ističu.

Koliko je radnika višak još uvijek nepoznato

Što se tiče navoda o otpuštanjima radnika zbog donesene odluke o sezoniranju tog vlaka, s obzirom na to da je u tijeku izrada novoga voznog reda za sada se ne može znati koliki broj radnika će biti eventualni višak. 'Proces zbrinjavanja radnika dogovoren je u HŽ Putničkom prijevozu zbog čega neće biti naprasnih otkaza. U skladu s Programom restrukturiranja dio radnika bit će prebačen na druga radna mjesta (popisni vlakovođa, manevrist) dok će dio radnika sustav napustiti uz isplatu poticajnih otpremnina', stoji u odgovoru HŽ – Putničkog prijevoza na upit tportala.

Učinci racionalizacije na poslovanje HŽ- Putničkog prijevoza

Izmjenama voznog reda od 24. travnja troškovi poslovanja smanjeni su za oko 80 milijuna kuna. Ostale mjere racionalizacije poslovanja uključuju neisplatu regresa, božićnice i uskrsnice u 2013. i 2014., čime su ostvarene uštede veće od 10 milijuna kuna, a smanjene su plaće i ostali troškovi zaposlenika čime su ostvarene uštede od dodatnih 20 milijuna kuna. Uz to smanjeni su ostali troškovi poslovanja. 

HŽ: Ne režemo samo, već i ulažemo

Iz javnog poduzeća nas dodatno informiraju kako - uz racionalizaciju troškova poslovanja, HŽ Putnički prijevoz investicijama nastoji povećati broj putnika i prihode. Investicije HŽPP-a uključuju nabavu 44 motorna vlaka, uvođenje sustava ISPRO (integralni informatički sustav prodaje i rezervacija karata u unutarnjem i međunarodnom prijevozu) kojemu je cilj uvođenje on-line prodaje i rezervacije karata, prodaje putem pametnih kartica i aplikacije za pametne telefone, prodaje na stabilnim automatima u 7 najfrekventnijih kolodvora i putem mobilnih terminala. HŽ Putnički prijevoz također, ističu iz odnosa s javnošću, ulažu i u sustav LOGIS (integralni sustav za inteligentni nadzor i naprednu analizu efikasnosti korištenja voznog parka koji će optimizirati upravljanje ljudskim potencijalima i željezničkim vozilima) kojemu je cilj praćenje realizacije prijevoza u realnom vremenu te informiranje putnika o kašnjenjima vlakova, ali i pristup širokopojasnom internetu putnicima.