FAST FOOD I KINESKI SUVENIRI

Dubrovnik postaje turistički Disneyland

  • Autor: Leo Nikolić
  • Zadnja izmjena 20.05.2012 12:01
  • Objavljeno 20.05.2012 u 12:01
Dubrovnik obrok ispred Sponze IMG_6187

Dubrovnik obrok ispred Sponze IMG_6187

Izvor: tportal.hr / Autor: Leo Nikolić/tportal

Veliki kruzeri svakodnevno pristižu u Dubrovnik koji unatoč velikom pritisku dobro funkcionira i jasno je vidljiv maksimalni angažman prometne policije u regulaciji. U povijesnom dijelu grada tokom dana već u svibnju sve vrvi od gostiju, Stradun i pokrajnje ulice su preplavljene turistima
Leo Nikolić/tportal

Leo Nikolić/tportal

Izvor: tportal.hr / Autor: Leo Nikolić/tportal

Za ekonomski opustošen i prometno izolirani Dubrovnik ta je činjenica od ključne važnosti, posebno u trenutku kada su se ponovo pokrenule polemike o boljem prometnom povezivanju juga Dalmacije s ostatkom zemlje.

S druge strane, sadašnji znatno drugačiji profil turizma u Dubrovniku u odnosu na primjerice vrijeme prije tri desetljeća neminovno rezultira i posljedicama. Prije svega se to odnosi na činjenicu da u sezoni sami građani Dubrovnika izbjegavaju Stradun i povijesnu jezgru, što zbog gužve, što zbog natprosječno visokih cijena ugostiteljskih usluga za hrvatske prilike.

Kava do 25, pivo do 40 kuna

Kada se pogledaju iznosi u cjenicima u lokalima, jasno je zašto domaći ljudi ne više sjede na Stradunu. Kava s mlijekom ili šlagom košta od 17 do 25 kuna. Najjeftinije pivo je 28 kuna, pa do 40 i 50 kuna za bocu. I sokovi su prosječno skuplji nego u drugim dijelovima Hrvatske, od 28 do 38 kuna.

Posebno izdvajamo podatak da obična flaširana ili mineralna voda košta, ovisno o količini, od 18 kuna za 3,3 dl pa do 32 kune za litru. Kugla sladoleda je 10 kuna, a najraširenija ugostiteljska ponuda je kriška pizze koja se prodaje po cijeni od 13 do 15 kuna.

S obzirom na profil dnevnih gostiju u Dubrovniku, to je uz sendviče po cijeni od 20 do 39 kuna najtraženiji prehrambeni proizvod u povijesnom centru grada. Takvi ugostiteljski objekti fast-food karaktera su zapravo preplavili grad, kao i jeftine suvenirnice.

Bofl roba i kič

Na Stradunu, na kojem je nekad bio cijeli niz različitih trgovina, usluga i sadržaja, sada ima barem tridesetak suvenirnica. Među njima možemo izdvojiti tek po dvije prodavaonica brendova 'Uje' i 'Aqua' koje su koliko-toliko kvalitetne, dok sve ostale nude jeftinu nekvalitetnu kič i bofl robu. Zanimljivo je da su u centru, tek uz poneku banku preživjele i tri apoteke, vjerojatno zbog potražnje za lijekovima, imajući u vidu prosječnu dob dijela gostiju s kruzera.

Kongresni i kruzerski turizam su predstavljeni kao model za produženje turističke sezone u Dalmaciji i za sada ta strategija u nekim destinacijama daje rezultate. Dubrovnik već sada bilježi rast broja gostiju u predsezoni. Mada je već poznata činjenica da su gosti s kruzera u cjelini bolji potrošači, od primjerice gostiju iz segmenta kongresnog turizma, u Dubrovniku je u ovom trenutku kruzerski turizam na rubu održivosti.

U svakom slučaju, grad se ubrzano mijenja i sada je teško procijeniti čime će to na kraju rezultirati. Za sada, mlade Dubrovčane smo isključivo vidjeli u lokalima na Lapadu i izvan centra, gdje su vjerojatno cijene za njih znatno prihvatljivije. Stari grad definitivno nije mjesto gdje se oni druže i odrastaju. No bilo bi nepravedno kazati da je samo kruzerski turizam razlog depopulacije stare gradske jezgre.

Ostaje činjenica da je posljednjih deset do petnaest godina rasprodan velik broj nekretnina u centru grada bez odgovarajuće reakcije institucija, primjerice kroz institut prvootkupa općine Dubrovnik, županije, Ministarstva kulture RH i Republike Hrvatske. Sada imamo centar grada bez stanovnika, kavu za 20 kuna i turistički Disneyland koji za sada donosi novce, no pitanje je do kada.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!

Napiši ovdje što ti misliš o ovoj temi