VOZI, MIŠKO!

Da je Varga ministar u Sloveniji, država bi ga ogulila

17.12.2014 u 14:00

Bionic
Reading

Putovanje ministra zdravlja Siniše Varge na skijanje u Italiju službenim automobilom izazvalo je gnjev javnosti. Svjestan političke štete koju mu je svojim neodgovornim ponašanjem nanio ministar koji u trenutnoj situaciji u zemlji u kojoj stotine tisuća građana jedva spajaju kraj s krajem, a i državni proračun puca po svim šavovima, nonšalantno odlazi o trošku te iste države na skijanje, premijer Zoran Milanović najavio je promjene pravilnika, pa čak i novi zakon o korištenju službenih automobila

U kojem smjeru bi se moglo ići, potražili smo odgovore na to pitanje u Sloveniji. Tamošnji zakon ne nameće korisnicima službenih automobila posebna ograničenja bilo da je riječ o zemlji, bilo inozemstvu. Ali bitna je razlika u tome što se naplaćuje upotreba automobila u privatne svrhe.

Izračun se bazira na vrijednosti automobila i zadanog koeficijenta koji raste ovisno o prijeđenom broju kilometara. Primjerice ako je vozač u privatne svrhe prešao manje od 500 kilometara mjesečno, koeficijent je 1,5 posto, a ako je prešao iznad, onda je 1,875. To po novom vozilu vrijednom 25 tisuća eura iznosi 480 eura na mjesec. U slučaju starijih automobila osnova je niža, kazali su nam u Uredu za odnose s javnošću slovenske Vlade.

U našem slučaju, kada bismo računali prema slovenskim kriterijima, Varga bi trebao, osim troškova koje je naknadno platio, nakon pritiska javnosti (za dnevnice vozača 140 eura, cestarine 37,40 eura, hotelski smještaj vozača 230,60 eura i gorivo 550,80 kuna, što je ukupno 3679 kuna), nadoknaditi i trošak korištenja vozila.

No hrvatski ministri voze triput skuplje automobile nego slovenske kolege. S obzirom da se radilo o Audiju A6, čija cijena za model s jačim, ali ne i najjačim motorom i s dosta opreme iznosi 578.797 kuna, gruba računica za novi model automobila pokazuje, ako se koristimo slovenskim parametrima koje smo dobili od Ureda za odnose s javnošću Vlade Slovenije, da bi Varga za talijansku avanturu u Sloveniji samo za korištenje automobila platio 10.852 kune ili 1416 eura plus dodatne troškove cestarina, goriva… Za automobil star godinu, dvije izračun bi bio oko 10 do 20 posto niži, koliko izgubi na cijeni u tom roku.

Ukratko, naglasili su nam, upotreba službenih automobila za osobne potrebe nije besplatna u Sloveniji, osim za štićene osobe, u koje se ne ubraja tamošnji ministar zdravlja. Štićene osobe u Sloveniji samo su premijer i ministri obrane, vanjskih i unutrašnjih poslova.

Bilo bi dobro da se i u Hrvatskoj započne naplaćivati korištenje javnih resursa u privatne svrhe.