KOMENTAR VUKA PERIŠIĆA

Britanija može istupiti iz EU, ali ne može pobjeći od stvarnosti

15.06.2016 u 11:11

Bionic
Reading

Odluče li glasači u Velikoj Britaniji na referendumu podržati Brexit, ostat će dijelom Europe, ali će, kako to uvijek biva kad neko društvo podlegne iluziji suverenosti, tu iluziju platiti neizvjesnostima, kontinentalnom nestabilnošću, demokratskom insuficijencijom, ekonomskim gubicima i kulturalnom implozijom, smatra tportalov komentator

'Treba li Ujedinjeno Kraljevstvo ostati članicom Europske unije ili treba napustiti Europsku uniju?' Na to referendumsko pitanje građani Ujedinjenog Kraljevstva dati će odgovor u četvrtak 23. lipnja 2013.

Oba ishoda imat će nesaglediv povijesni značaj. U dvojbi o britanskom članstvu u Europskoj uniji odražavaju se dva dominantna i suprotstavljena procesa suvremenog svijeta: proces integracije i proces dezintegracije.

S jedne strane stoji težnja političkom objedinjavanju koja pokušava slijediti sveopću tehnološku, medijsku, informatičku, pa i kulturalnu integraciju čovječanstva, napose njegovu sve veću ekonomsku međuovisnost, ne bi li se uklonile prepreke slobodnom protoku ljudi, roba, kapitala i ideja. Ta težnja polazi od (točne) pretpostavke da je ljudsko biće onoliko slobodno koliko je velik prostor na kojem tu slobodu može konzumirati te da širenje toga prostora potiče ekonomsku i kulturalnu sinergiju – što je samo drugi izraz za opći napredak i boljitak civilizacije – i, što je najvažnije, pridonosi svjetskom miru i sigurnosti.

Druga škola mišljenja polazi od zatečenih državnih tvorevina kao zadanog i neupitnog političkog, ali i psihološkog okvira. Svijet ne promatra kao cjelinu nego kao nakupinu zasebnih i nespojivih krhotina. Pristaje na međudržavnu suradnju, ali isključivo u uskim okvirima partikularnih interesa koje je spremna braniti i po cijenu visokog rizika, katkad po cijenu otvorenog sukoba i uvijek pod zastavom suverenosti, načela koje vladajućoj eliti jamči neograničenu vlast bez ikakvog upliva nekog drugog faktora.

Splendid Isolation
– davno prošlo vrijeme

Dio britanske javnosti suverenost nesumnjivo doživljava kao vrednotu budući da je Ujedinjeno Kraljevstvo, dok se nije iscrplo u svjetskim ratovima, nekad bilo globalna i doista suverena velesila. Također, kroz dugotrajnu političku borbu, koja je započela još u trinaestom stoljeću, britanski parlament je postupno otimao suverenost od kralja (suverena) dok nije postao neupitno središte političke moći.

Takva percepcija suverenosti je, međutim, i zastarjela i lažna. Zastarjela je zato što je Britanija odavno tek drugorazredna sila koja sebi više ne može priuštiti Splendid Isolation iz viktorijanskih vremena i zato što je borba za vlast između Krune i Parlamenta, također davno, dovršena u korist Parlamenta. Lažna je zato što je suverenost tek pravni izraz za (sve)moć vladajuće elite, neovisno o tome što građani nerijetko žive u iluziji kako ta elita autentično artikulira njihove interese, premda su interesi građana i interesi vladajuće elite po prirodi stvari suprotstavljeni. U naravi je suverenosti da teži nedodirljivosti i neograničenosti čime je suštinski suprotstavljena demokraciji koja je, pak, proces sustavnog ograničavanja političke moći. Suverenost je eufemizam za tiraniju i zato je svaki oblik njenog sputavanja dobrodošao, neovisno o tome oslanja li se na unutarnja ustavna, ili na izvanjska, međunarodnopravna ograničenja.

Brexit je pokušaj dijela britanske političke elite da sačuva ili uveća svoju moć u čemu se ogleda i suština procesa dezintegracije koji nije ništa drugo nego težnja vladajućih elita etabliranih u zatečenim državnim okvirima da sačuvaju status quo ili pokušaju povijest vratiti unatrag. Zastupanjem izlaska Britanije iz Europske unije dio britanske političke elite preuzima golem rizik kojim beskrupulozno ugrožava interese i britanskih i europskih građana, demokraciju i međunarodnu stabilnost i, kako to uvijek biva u sličnim situacijama, tu težnju opravdava sentimentalnim floskulama kakve su "suverenost" i "nacionalni interes".

Sindrom nezrelog djeteta

Začudo, dio javnosti – ne samo u Britaniji – žrtva je iluzije da je svaka nacionalna, "naša" vlast bolja od one koja se percipira kao "tuđa". No, politička odluka je dobra ili loša sama po sebi, neovisno o tome je li donijeta u Londonu ili Bruxellesu. Ona ne postaje dobra samo zato što je donijeta u Londonu ili Zagrebu, niti je loša samo zato što je donijeta u – kako kažu britanski šovinisti – u "švapsko-žabarskoj" Europskoj uniji ili, primjerice, u "tuđinskom" Beču.

Samo nezrelo dijete misli da je nešto dobro i lijepo jer je "njegovo" i ne poima banalnost vlasti i politike: političke odluke najčešće su loše, katkad manje loše, potpuno neovisno o tome jesu li "naše" ili "tuđe". Štoviše, veća je vjerojatnost da će odluka biti loša ako je donijeta u autističnim okvirima nacionalne države, odnosno da će biti manje loša ako prođe više filtara, ne samo kroz unutarnjopolitičku, nego i kroz nadnacionalnu, federalnu ili međunarodnu proceduru. Građani Britanije – kao i svake članice Europske unije – mogu biti samo na dobitku što žive u državi koja nije potpuno suverena, dakle u državi gdje moć vladajuće elite nije neograničena.

To bi trebao biti dovoljan razlog da pitanje britanskog ili bilo čijeg članstva u Europskoj uniji nikada i ne dođe na dnevni red, kamoli da se hazarderski prepušta referendumskim hirovima. Izlazak Ujedinjenog Kraljevstva iz Europske unije donio bi kratkoročnu korist dijelu britanskog establishmenta i dugoročnu štetu britanskim građanima i poslovnom svijetu koji bi bili odsječeni od europskog političkog i ekonomskog prostora. Blok europskih demokratskih sila bio bi oslabljen i Francuska i Njemačka bi se same morale nositi s nacionalističkim i konzervativnim režimima istočnoeuropskih zemalja. Odsutnost Otoka koji je svojim znanstvenim i kulturnim stvaralaštvom i liberalnom tradicijom nemjerljivo zadužio modernu civilizaciju imala bi poguban simbolički značaj i ohrabrila bi uvijek budne i opasne retrogradne i dezintegrativne političke snage. U pitanje ne bi došao tek opstanak Europske Unije nego i samog Ujedinjenog Kraljevstva. Isuviše rizika koji sami po sebi, čak i kada bi postojali isključivo u sferi spekulacija i hipoteza, ne mogu opravdati jednu autističnu, neodgovornu i u osnovi vlastohlepnu zamisao.

Sama činjenica da britanski birači 23. lipnja 2016. neće odlučivati tek o većim ili manjim ovlastima svoga Donjeg Doma nego zapravo i o sudbini Europe govori dovoljno o međuovisnosti modernog svijeta. Britanija može istupiti iz Unije ali ne može pobjeći od stvarnosti. I izvan Unije ostat će dijelom Europe, ali će, kako to uvijek biva kad neko društvo podlegne iluziji suverenosti, tu iluziju platiti neizvjesnostima, kontinentalnom nestabilnošću, demokratskom insuficijencijom, ekonomskim gubicima i kulturalnom implozijom.

Koliko je suverena nacionalna država anakrona pojava u suvremenom svijetu ponajbolje ilustriraju erupcije vulkana na Islandu. Prije samo stotinjak godina do Europe o tome ne bi doprla ni vijest a 2010. je vulkanska prašina obustavila kontinentalni zračni promet. Samodovoljnost, suverenost i samoodređenje pripadaju prošlosti, a ni u prošlosti nikada nikome – osim neodgovornim političkim elitama – nisu donijeli koristi niti su ikada imali racionalnog i moralnog opravdanja.