nabava borbenih aviona

Brigadir Selak: Najlakše je kupiti zrakoplov, ovo su moje dvojbe...

  • Autor: M. Šu.
  • Zadnja izmjena 21.05.2021 11:41
  • Objavljeno 21.05.2021 u 10:27
tportal

Izvor: Pixsell / Autor: Goran Stanzl/PIXSELL

Hrvatska je odlučila o kupnji borbenih zrakoplova jer je to potrebno za sigurnost i čuvanje našeg neba. Jučer su mediji objavili neslužbene informacije da je Hrvatska odabrala francuski Rafale. Više o tome u Studiju 4 HTV-a govorio je brigadir Ivan Selak, umirovljeni vojni pilot HRZ-a

Selak ističe - čak i da zna koja je odluka, on je ne bi rekao, jer 'zna se tko treba proglasiti odluku koja će biti važeća'.

'Tvrdi se da je to Rafale, ja kažem - dim još nije izašao iz kapele i ne znamo je li u pitanju F-16 ili je u pitanju francuski avion', kaže Selak.

Ističe kako je nedvojbeno da Hrvatska mora imati borbeno zrakoplovstvo i da je po starosti, satima naleta i opremljenosti Rafale najbolji avion četvrte - i čak iznad četvrte generacije, 'po nekima između četvrte i pete'.

'Najlakše je kupiti zrakoplov. Glavni posao slijedi nakon kupnje. Što je za mene dvojbeno? Predlagao sam malo drugačiji način kupovine borbenog zrakoplova. Predlagao sam da prvo uspostavimo sustav - pilote, tehničare, infrastrukturu. Od infrastrukture imamo pistu, stajanku i ništa više. Avion četvrte generacije zahtijeva i morate imati uvjete za njegov boravak - hangare, radionice. Morate imati kondicionirana armiranobetonska skloništa. To je nešto što smo trebali davno riješiti', rekao je Selak za HTV.

Bez obzira na to kakva odluka bila, prvih šest zrakoplova treba biti isporučeno za tri godine. Možemo li u tom razdoblju imati obučene pilote koji će letjeti tim zrakoplovima?

Uspoređujući to s grčkim zrakoplovstvom, Selak je rekao da su Grci i prije francuskog Rafalea letjeli na avionu četvrte generacije, na F-16, i imaju uspostavljen sustav održavanja takvih zrakoplova.

'Najgori i najskuplji mogući način je da nabavite avion koji je skup i onda na njemu uspostavljate svoj sustav održavanja. Vidim da tome sada težimo. Predlagao sam da smo s našim saveznicima, u početnoj fazi, dok ne uspostavimo sustav, trebali tako pregovarati da u narednih 10-ak godina uspostavljamo sustav, ali ne na najskuplji mogući način - kupovinom izuzetno dobrog zrakoplova Rafalea, nego da uspostavimo sustav s malo slabijim i jeftinijim, a opet vrhunskim zrakoplovom i da ih uzmemo na leasing te da se obvežemo da ćemo istekom leasinga odlučiti i onda nabaviti daleko suvremenije, recimo Mirage 2000 ili F-16', kaže.

Zašto je ovaj način nabave avion izuzetno skup?

'Problem je u tome što ćemo davati ogroman novac zato što ćemo tijekom cijelog perioda morati slati naše mlade pilote na školovanje za prijelazni tip zrakoplova i za početnu obuku, ali ne možete nakon obuke na Pilatusu PC9 prijeći na Rafale. Ili možete, ali će to enormno koštati', kaže Selak.

'Ako pilotu koji je letio na prijelaznom tipu treba 10 sati da usvoji letenje na Rafaleu, pilotu koji nikada ni na čemu nije letio trebat će 10 ili 15 puta više sati, dakle to je enormno skupo. Ovo što radimo, nažalost, a bojim se da se ne varam, skupo će koštati', dodaje.

'Iskustvo mi govori da ovom sustavu puno ne vjerujem - zašto? Ovaj je sustav imao 30 godina borbene zrakoplove MiG-21. Koristili su ga s niti 30 posto kapaciteta, da bi na kraju sustav rekao da taj avion nije za noćno letenje i da nije borbeno sposoban, a sad prelazimo na četvrtu generaciju i 4++ generaciju. Takvom sustavu ne vjerujem. Što je prezentirano predsjedniku države, predsjedniku Vlade, ministru? Ljudima koji su svojevremeno prezentirali Barake (F-16), a govorim samo o stručnoj ekipi, ja njima jednostavno ne vjerujem. Točka', kazao je Selak.

Sat vremena leta Rafalea stoji 17-18 tisuća eura ako ga se maksimalno koristi

'To jest tako ako se taj avion maksimalno koristi. Ako planirate taj avion drugačije koristiti, a tako su svojevremeno planirali za Barake, koštat će vas dvostruko više. Zašto? Ako planirate da Rafale tijekom njegovog životnog vijeka, a možda je riječ o sedam, osam tisuća sati leta, potpuno ne iskoristite, a nećete ako planirate 100 sati mjesečno po avionu, znači da ćete s 12 aviona u idućih 30 godina napraviti pola onoga što vam on daje. Dakle sat leta koštat će vas dvostruko više', upozorio je Selak.

'Iskreno se nadam da ne kupujemo ovaj borbeni zrakoplov zbog air policinga i zbog izviđačkih akcija, jer to je multipol fighter, ustvari najbolji na svijetu. Ako ga kupujemo zbog izviđačkih zadataka, onda odustanimo iste sekunde od kupovine takvog zrakoplova. To je višenamjenski borbeni zrakoplov koji je, kad je u zraku, sam sebi dovoljan', rekao je Selak komentirajući tehničke mogućnosti, opremu i naoružanje koje nosi Rafale. On može sve, ali je pitanje što možemo platiti i koje su naše potrebe, dodao je.

'Naše potrebe još nisam čuo. Rafale ima ogromne mogućnosti. Avion ćeš isplatiti ako maksimalno iskoristiš njegove mogućnosti, a to će biti ogromna količina novca. Bojim se da smo u situaciji u kojoj trenutno jesmo mogli to drugačije riješiti', zaključio je Selak.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!