ROBOTSKI PRIJEVOZ

Svjedočimo li budućnosti prijevoza? Ovo je Cruise Origin, avangardni automobil bez vozačkog mjesta

  • Autor: Damir Rukavina
  • Zadnja izmjena 22.01.2020 12:29
  • Objavljeno 22.01.2020 u 12:13
tportal

Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Daniel Viñé Garcia

Najnovije vozilo iz GM-ove podružnice Cruise besramno odbija 'pravila' dizajna automobila, a najbolja stvar je što se ne radi o konceptu. Ovo je punokrvni konačni dizajn koji bi, uz malo sreće, uskoro mogao početi voziti ulicama San Francisca i New Yorka

Posljednjih nekoliko godina svjedočimo električnoj evoluciji osobnih vozila. Automobili kojima upravlja računalo dok vozač služi 'za svaki slučaj', smanjena emisija štetnih plinova i ekološka osvještenost glavni su trendovi novog vala vozila, na čelu s velikim kompanijama popu Tesle, Forda i GM-a. Najnoviji proizvod koji dolazi iz GM-ove podružnice Cruise ideju automobila rasteže još dalje, potpuno eliminiravši vozača.

Njihov najnoviji model pod imenom Origin više podsjeća na divovsku mikrovalnu pećnicu nego na putno vozilo, te najviše interijera zapravo posvećuje udobnosti putnika, makar ideja robotskog vozila bez ikakvog sustava za preuzimanje kontrole donekle ulijeva strah u kosti svih 'tradicionalnih vozača'.

O čemu se radi?

Cruise Origin je prijevozno sredstvo nove generacije koje se, prema suosnivaču kompanije Kyleu Voightu, nastoji udaljiti od klasičnog koncepta automobila. Vozilo izgleda kao mješavina minibusa i mikrovalne pećnice, niti jedan dio njegovog dizajna ne nalaže da se kreće naprijed ili nazad, dok mu se unutrašnjost sastoji od dvije ugodne klupice i ekrana.

Nikakav volan, nikakvi retrovizori, nikakav vjetrobran. Sve u ovom električnom vozilu, osim potencijalnih putnika, kontrolira računalo koje, prema tvorcima, koristi umjetnu inteligenciju koja će s vremenom postati tako savršena da će nadmašiti apsolutno sve ljudske vozače.

Modularno, financijski održivo vozilo

Cruise Origin je, prema riječima Voighta, potpuno modularno vozilo koje je višestruko financijski isplativo zbog niske cijene održavanja, jednostavne izmjene dijelova i ekološki osvještenog pogona. Cijeloj stvari nimalo ne odmaže avangardni dizajn koji kompanija već mjesecima putem agresivne reklamne kampanje nastoji staviti u prvi plan. Primjerice, Cruiseov instagram je nedavno bio u potpunosti počišćen, samo da bi se u jednom trenu koncentrirao na teasere i najavu dolaska Origina.

Premda sve navedeno zvuči obećavajuće, svi 'klasični' vozači će ulaskom u Origin s opravdanjem pokazati bar malo sumnje. Autonomna vozila su korisna i vrlo učinkovita, no i dalje po portalima svako malo čitamo o nesrećama koje su uzrokovali zbunjeni algoritmi. Voight tvrdi da je Origin siguran i štoviše - da je potpuno spreman za službeni početak rada kao dio Cruiseove taksi službe.

'U trenu kada ovo vozilo konačno krene u serijsku proizvodnju imat ćemo softver za autonomna vozila koji će funkcionirati na nadljudskoj razini u usporedbi s prosječnim vozačem' komentirao je Voight u razgovoru za The Verge te je naglasio 'kako bi to dokazali, ponudit ćemo empirijske rezultate testova koji će dokazati sigurnost vozila prije nego što u njih sjednu pravi živi ljudi'.

Cruise Origin

Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Daniel Viñé Garcia

Problemi s početkom rada

Problemi, doduše, sežu u područje birokracije. Američke vlasti, prema zakonu, svake godine moraju odobriti ograničen broj nekonvencionalnih vozila koja se smiju pustiti u promet. Cruise i njihova matična kompanija General Motors već su 2018. izdali upit za uvođenje ovog vozila u tu listu te do danas nisu dobili odgovor. Startup je u međuvremenu privukao veliku količinu zainteresiranih investitora uključujući i japanskog autodiva Hondu, dok trenutni fond vezan uz Origin kotira u milijardama dolara, no ništa se neće desiti prije nego što američke vlasti odluče dati odobrenje - a kako stvari stoje, nikamo im se ne žuri.

Dok Origin čeka na zeleno svjetlo, druge auto kompanije poput Tesle već okreću zaradu na svojim vozilima, što je dodatni razlog zašto se GM nada da će uskoro dobiti odobrenje za početak rada.

Da stvar bude još gora, GM nije jedina kompanija koja čeka u redu. Ford je najavio autonomni automobil bez volana i papučica koji se na tržitu treba pojaviti prije kraja iduće godine, dok Waymo u Arizoni već neko vrijeme nudi vožnje u kombijima bez vozača.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Cruise

Cijena? Prava sitnica

Voight ne vjeruje da kompanije koje proizvode autonomna vozila razgovaraju o ekonomskoj učinkovitosti vozila i potencijalu zarade, no uvjeren je da će se to prije ili kasnije desiti. Stručnjaci pretpostavljaju da će svaki autonomni automobil koštati od 300.000 do 400.000 dolara, uzme li se u obzir sva silina vrlo skupih senzora i računalnog softvera potrebnog za autonomno djelovanje vozila. Oporavak od ovakve vrste troškova leži u modularnosti vozila, jednom od glavnih odlika Origina.

S obzirom da je službeni datum starta proizvodnje nepoznat, Cruise je svjestan da će se tehnologija autonomnih vozila s vremenom mijenjati i usavršavati, što znači da će trenutno raspoloživi uređaji u jednom trenu postati neisplativi i da će ih se moći mijenjati.

Drugim riječima, čekanje zelenog svjetla kompanija nastoji maksimalno iskoristiti, usavršavajući sustave poput onog za hlađenje računala koje, prema autoru izvornog članka, vrlo često nepotrebno zagrijava vozačka sjedala.

Što god mi mislili o Cruiseu, činjenica je da se radi o vrlo zanimljivom konceptu koji će, ako u međuvremenu ne izmisle nešto bolje i učinkovitije, svoju premijeru doživjeti u Sjedinjenim Državama te se s vremenom uz još malo papirologije, proširiti i na druge teritorije.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!