nepoznati svjetovi

Superzemlje, plinoviti divovi... Ovo su fantastični novi egzoplaneti otkriveni tijekom godine

11.06.2022 u 08:06

Procjenjuje se kako samo u galaksiji Mliječna staza ima više od bilijun egzoplaneta. Među njima su superzemlje, plinoviti divovi poput Jupitera i ledeni poput Neptuna...

Od početka 2022. godine do danas američka svemirska agencija NASA potvrdila je otkriće više od pet tisuća egzoplaneta, nebeskih tijela koja se nalaze iza granica Sunčevog sustava.

Od iduće godine potrazi će se priključiti svemirski teleskop James Webb, kako bi omogućio uvid u atmosfere nekih od dosad pronađenih egzoplaneta i pomogao u otkrivanju njihovih tajni.

No, i svjetovi dosad otkriveni su fascinantni i začudni. Evo izbora nekoliko najzanimljivijih.

Metalni oblaci i kiše dragulja

Brojni egzoplaneti su otkriveni korištenjem specijaliziranih teleskopa kao što je Kepler, tako što su pratili udaljene zvijezde i bilježili padove razine svjetla koji često znače kako ispred njih prolazi planet.

Ponekad mogu vidjeti i ponešto od atmosfere tih egzoplaneta. Tako su, recimo, na hladnijoj strani planeta WASP-121b - udaljenog oko 855 svjetlosnih godina od Zemlje - otkrili metale kao što su magnezij, željezo, vanadij, krom i nikl u obliku oblaka u višim slojevima atmosfere. Ti se oblaci dalje kondenziraju u dragulje, koji potom padaju na tlo.

Lopta za ragbi

Većina planeta je u obliku sfere. Ali ne i WASP-103b. Svemirski teleskop Cheops otkrio je kako ovaj planet, dva puta veći nego Jupiter, oko svoje zvijezde obiđe za samo jedan dan. Zbog toga na njega daleko jače djeluju sile zbog kojih su Zemlja i drugi planeti u obliku sfere, pa je poprimi izduženi oblik koji podsjeća na loptu za ragbi.

Super Neptun

Na oko 150 svjetlosnih godina od Zemlje nalazi se planet nešto veći od Neptuna s vodenom parom u atmosferi, što je rijetkost. TOI-674 b nam je razmjerno blizu, pa je stoga moguće vidjeti od čega se sastoji njegova atmosfera. Zbog toga će biti pri vrhu popisa prioriteta za istraživanje nakon što teleskop James Webb počne slati prve slike svemira u srpnju ove godine.

Egzoplanet u nastanku

AB Aurigae b je divovski egzoplanet koji je još u fazi razvoja. Snimljen je teleskopom Hubble, u još mladom (tek dva milijuna godina, naspram Sunčevih 4,5 milijarde) i nestabilnom protoplanetarnom disku, sačinjenom od plina i prašine.

Procjenjuje se kako je devet puta veći od Jupitera i i oko svoje zvijezde kruži na udaljenosti od oko 13,8 milijardi kilometara, što je dva puta više nego što je Pluton udaljen od Sunca, piše Mashable.