BEAM ME UP, SCOTTY

S novom matematikom bliže smo teleportaciji

17.01.2013 u 15:54

Međunarodni tim znanstvenika ovih je dana predstavio nove matematičke metode koje bi trebale omogućiti teleportaciju većih objekata

Teleportacija, trenutno prebacivanje tijela s jednog mjesta na veliku daljinu, nekada se smatrala nemogućom. No 1933. godine tim znanstvenika izračunao je da bi se ona mogla ostvariti pomoću zakona kvantne fizike, zahvaljujući tzv. kvantnoj sprezi. Ova pojava temelji se na činjenici da parovi kvantnih čestica poput elektrona, protona ili molekula zadržavaju izvornu povezanost koju stvara njihova početna interakcija čak i nakon što se razdvoje na dva različita kraja galaksije ili svemira. Tako će primjerice promjena nekog svojstva poput spina elektrona izazvati istovremenu promjenu spina u drugom – spregnutom elektronu na kojoj god se on udaljenosti nalazio. Na taj način moguće je s jednoga mjesta na drugo trenutno poslati sve inforamije o određenom objektu; drugim riječima moguće je prebaciti objekt.

Albert Einstein je bio skeptičan prema ideji o kvantnoj sprezi i nazivao ju je 'sablasnim djelovanjem na daljinu'. No ona se s vremenom potvrdila u brojnim eksperimentima. Prošle godine kineski su fizičari teleportirali fotone na rekordnu daljinu od 143 km. U posljednja dva desetljeća teorijski su fizičari pokazali da bi kvantna sprega mogla biti ključ teleportacije informacija na velike udaljenosti te funkcioniranja kvantnih računala. Teleportacija informacije koju nose pojedinačni atomi može se izvoditi suvremenom tehnologijom, međutim, prebacivanje većih tijela poput članova posade Enterprisea još uvijek je znanstvena fantastika. No to neće ostati tako zauvijek.

Dosadašnji protokoli teleportacije spadali su u jednu od dvije skupine: u prvoj se mogla slati samo izmiješana informacija koju je primatelj potom morao ispravljati, dok u novijoj ne trebaju korekcije, ali je neophodna nepraktična količina spregnutosti – svaki objekt koji se šalje uništava spregnuto stanje.

U novoj studiji, predstavljenoj u časopisu Physical Review Letters, fizičari s Cambridgea, University Collegea u Londonu i Sveučilišta u Gdanjsku razvili su protokol koji omogućuje optimalno rješenje u kojem se spregnuto stanje 'reciklira' tako da vrata između čestica ostaju otvorena za teleportaciju više objekata. Tim je također pronašao protokol kojim se višestruki kubiti (kvantni bitovi) mogu teleportirati istovremeno iako kvantna sprega proporcionalno pada s porastom njihove količine. Dakle, trebalo bi biti moguće teleportirati veće objekte i to bez do nedavno neophodnih korekcija.

Iako je još u teorijskoj fazi, ako se potvrdi, ova efikasnija metoda trebala bi naći brojne primjene u suvremenoj fizici.

'Sprega se može smatrati gorivom koje pogoni teleportaciju. Naš protokol učinkovitije troši gorivo i može snažno koristiti spregu, a istovremeno ne treba ispravke', rekao je jedan od autora studije Sergej Strelčuk s Odsjeka za primijenjenu matematiku i teorijsku fiziku na Cambridgeu.