NA RUBU SUNČEVOG SUSTAVA

NASA otkrila: Asteroid Bennu je neočekivano kamenit, a povremeno i ispaljuje mlazove tvari u svemir

21.03.2019 u 10:16

NASA-ina letjelica koja je u sklopu misije OSIRIS-Rex stigla u orbitu nama bliskog asteroida Bennu otrila je niz fascinantnih otkrića poput mlazova tvari i iznimno kamenite površine

Letjelica iz NASA-e koja će nam za četiri godine donijeti uzorak asteroida Bennu nedavno je došla do fascinantnog otkrića. OSIRIS-REx je uspio snimiti mlazove tvari koji izbijaju iz Bennuove površine. Robot je također otkrio da je reljef Bennua puno oštriji i kamenitiji nego što se pretpostavljalo, prisilivši znanstvenike na Zemlji da pažljivije koordiniraju plan sakupljanja tvari s njegove površine.

Bennu je, podsjetimo, cilj misije Origins, Spectral Interpretation, Resource Identification, Security-Regolith Explorer (OSIRIS-REx), koja je u orbitu asteroida stigla 31. prosinca prošle godine. Bennu je nešto širi od visine zgrade Empire State te sadrži materijale koji potiču još od ere nastanka našeg sustava.

Svemir snimljen kroz oko teleskopa Hubble oborit će vas s nogu

Mlazovi tvari

'Otkriće mlazova jedno je od najvećih iznenađenja u mojoj cijeloj znanstvenoj karijeri' rekao je Dante Lauretta, glavni istražitelj u misliji OSIRIS-REx. 'Grubi teren je zadnja stvar koju smo očekivali tamo susresti. Bonnu nas je već počeo iznenađivati, a tek smo na početku putovanja' nastavio je.

Ubrzo nakon otkrića mlazova tvari 6. siječnja ove godine, znanstveni tim odlučio je povećati broj snimki i samim time otkrio da ih ima više. Premda je velika količina tvari izbačena daleko od Bennua, tim je uspio uhvatiti nekoliko uzoraka koji su oko asteroida kružili poput minijaturnih satelita prije nego što ih je njegova gravitacija povukla na površinu.

Tim OSIRIS-REx prvotno je prepoznao mlazove čestica na slikama koje im je letjelica poslala tijekom leta na 1.6 kilometara od površine. Zahvaljujući mjernim instrumentima zaključeno je da čestice ne predstavljaju prijetnju samoj letjelici koja ih je potom počela pobliže analizirati.

Nova otkrića

'Prva tri mjeseca provedenih u istraživanju Bennua podsjetili su nas o tome što znači istraživati - iznenađenja, brzo razmišljanje i fleksibilnost' rekla je Lori Glaze voditeljica Odjela za planetarnu znanost u NASA-inom sjedištu u Washingtonu. 'Mi proučavamo asteroide poput Bennua kako bismo otkrili više o podrijetlu našeg sunčevog sustava. Uzorak koji je sakupio OSIRIS-REx pomoći će nam odgovoriti na neka od najvećih pitanja o našem podrijetlu'.

Tim iz NASA-e također je očekivao da će površina Bennua biti relativno glatka, no čini se da su bili u krivu. Bennu je prekriven ogromnim stijenama koje prilično otežavaju prvotni plan sakupljanja uzoraka tvari. Ovo je prisililio znanstvenike da na drukčiji način promotre površinu asteroida te sakupljanje uzoraka odrade uz prethodnu analizu putanje svemirskog tijela.

Asteroid koji se sve brže vrti

Znanstveni tim iza OSIRIS-REx-a otkrio je da se asteroid polako ubrzava. Razlog ovome je neravnomjerno zagrijavanje i hlađenje, a rezultat je postupno ubrzanje rotacije od jedne sekudne svakih sto godina.