ŠEF KLARNE

Ljude zamijenio AI-jem pa požalio. Sad kaže: 'AI bi mogao potaknuti novu recesiju'

11.06.2025 u 13:15

Bionic
Reading

Sebastian Siemiatkowski, suosnivač i izvršni direktor švedske fintech kompanije Klarna, još jednom je otvoreno progovorio o dubokim posljedicama koje umjetna inteligencija ima i tek će imati na tržište rada. U razgovoru za Times Tech Podcast, šef Klarne upozorava da bi širenje AI-ja moglo izazvati recesiju jer sve više kompanija smanjuje broj zaposlenih u uredskim (tzv. 'bijeloovratničkim') zanimanjima i zamjenjuje ih AI sustavima. Riječ je o poslovima u administraciji, financijama, korisničkoj podršci, marketingu i sličnim sektorima koji su posebno osjetljivi na automatizaciju

'Moja sumnja je da će doći do implikacija za bijele ovratnike. A kada se to dogodi, to obično vodi barem kratkoročnoj recesiji. I, nažalost, ne vidim kako bismo to mogli izbjeći s obzirom na tehnološke trendove', rekao je Siemiatkowski.

Izvršni direktor Klarne, švedske platforme za odgodu plaćanja (Buy Now, Pay Later), govorio je iz vlastitog iskustva: u samo dvije godine broj zaposlenih u Klarnini pao je s 5.500 na 3.000. Cilj mu je, rekao je još prošle godine, smanjiti broj na 2.000 – i to bez otkaza, već prirodnim odljevom zaposlenih.

Klarna je već zamijenila 700 radnih mjesta korisničke podrške svojim AI chatbotom. Riječ je o poslovima koje je ranije obavljao vanjski partner - francuska tvrtka Teleperformance. Problem je, doduše, što je korisnička podrška zbog uvođenja umjetne inteligencije pala u kvaliteti.

Siemiatkowski je kritizirao kolege iz tehnološke industrije koji, prema njegovim riječima, 'igraju na sigurno' i umanjuju utjecaj AI-ja na zaposlenje, osobito kada je riječ o uredskim poslovima. 'Ne želim biti jedan od njih', poručio je. Dodao je i da bi broj zaposlenika čiji su ga direktori zvali kako bi pitali za savjete o ‘učinkovitostima’ – bio dovoljan da pokrene 'seizmički ekonomski događaj'.

'Potrebni su nam ljudi'

Iako tvrdi da je Klarna relativno otporna na makroekonomske promjene zbog niskih prosječnih dugovanja korisnika (oko 100 funti), istaknuo je i porast kreditnih gubitaka – prošle godine iznosili su 136 milijuna dolara, što je rast od 17 posto.

Iako tvrdi da je riječ o očekivanom rastu gubitaka zbog širenja baze korisnika, istovremeno priznaje da pad potrošačkog optimizma može signalizirati zatišje u potrošnji – što za fintech koji ovisi o mikro kreditima nije dobra vijest.

Unatoč agresivnoj primjeni umjetne inteligencije, Klarna ne odustaje od zapošljavanja – ali sada traži drugačije profile. 'Primijenili smo AI u korisničkoj podršci i shvatili da ljudska veza ima veću vrijednost nego što smo mislili. Potrebni su nam ljudi za rješavanje kompleksnijih zahtjeva', rekao je za Times.