astrofizika

Koliko je teška tamna tvar? Prema novom izračunu ili je raspon puno manji ili u svemiru postoji neka nepoznata sila

• Autor: Mladen Smrekar
  • Zadnja izmjena 28.01.2021 10:39
  • Objavljeno 28.01.2021 u 10:39

Izvor: Licencirane fotografije / Autor: NASA/ESA

Rezultati istraživanja znanstvenika sa Sveučilišta u Sussexu pokazuju da tamna tvar ne može biti ni 'ultra lagana' niti 'super teška', kako su neki teoretizirali, osim ako na nju ne djeluje neka nama nepoznata, još neotkrivena sila

Znanstveno otkriće, koje će u ožujku objaviti Physical Letters B, radikalno sužava raspon potencijalnih masa čestica tamne tvari. Istraživači sa Sveučilišta Sussex koristili su se utvrđenom činjenicom da gravitacija djeluje na tamnu tvar jednako kao što djeluje na vidljivi svemir kako bi razradili donju i gornju granicu mase tamne tvari.

Rezultati pokazuju da tamna tvar ne može biti ni 'ultra lagana' niti 'super teška', kako su neki teoretizirali, osim ako na nju ne djeluje još neotkrivena sila, prenosi Sci Tech News.

Tim se poslužio pretpostavkom da je gravitacija jedina sila koja djeluje na tamnu tvar i izračunao da čestice tamne tvari moraju imati masu između 10 na minus treću elektronvolta i 10 na sedmu elektronvolta. To je puno uži raspon od teoretskog spektra koji je išao od 10 na minus 24. do 10 na 19 giga elektronvolta.

Računalni model tamne tvari

Izvor: Sciencephoto / Profimedia / Autor: YANNICK MELLIER/IAP

Čak i ako se pokaže da je masa tamne tvari izvan dosega koji su predvidjeli istraživači iz Sussexa, to će samo dokazati da neka dodatna sila, kao i gravitacija, djeluju na tamnu tvar.

'Ovo je prvi put da je netko pomislio koristiti znanje o kvantnoj gravitaciji za izračun raspona mase tamne materije. Iznenadili smo se kad smo shvatili da to nitko prije nije učinio', kaže profesor Xavier Calmet sa Škole matematičkih i fizičkih znanosti Sveučilišta u Sussexu.

Tehničarka s detektorom tamne tvari, kristalom safira obavijenim bakrom