svemirski spektakl

Fantastičan uspjeh: Prvi puta u povijesti znanstvenici su svjedočili rađanju planeta

• Autor: Miroslav Wranka
  • Zadnja izmjena 03.07.2018 12:03
  • Objavljeno 03.07.2018 u 12:03
tportal

Izvor: ESO / Autor: ESO

Novi je planet bilo moguće vidjeti kako se probija kroz disk materijala koji kruži oko njegove mlade zvijezde

Prvi put u povijesti znanstvenici su svjedočili formiranju novog planeta. Događaj je na snimkama uhvatio Vrlo veliki teleskop Europske južne zvjezdarnice (European Southern Observatory, ESO).

Temeljem njih znanstvenici će moći istraživati atmosferske i fizikalne značajke novog planeta te ih uspoređivati s postojećim teorijama o nastanku planeta.

Čudesni svemir promatran kroz oči strojeva

Izvor: Ostale fotografije / Autor: NASA

Sve dosad rođenje planeta u pravilu je bilo skriveno velom prašine. No, u novom istraživanju astronomi predvođeni skupinom s njemačke znanstvene institucije Max-Planck-Institut für Astronomie napokon su uspjeli dobiti spektakularno jasnu sliku planeta koji se odvaja od 'diska' u kojem je nastao.

Slike prikazuju mladi planet, nazvan PDS 70b, vidljiv kao jasno svjetlo na desnoj strani crnog dijela u središtu. Od matične je zvijezde udaljen oko tri milijarde kilometara, otprilike koliko i Uran od Sunca.

Tamno područje u sredini fotografije je posljedica korištenja koronagrafa, vrste teleskopa koju se koristi za opažanje Sunčeve korone, a koja blokira zasljepljujuće svjetlo zvijezde i astronomima omogućava otkrivanje znatno manje svijetlog diska i planeta.

Ti diskovi koji okružuju mlade zvijezde rađaonica su planeta, ali dosad smo u njima uspjeli zapaziti tek šačicu naznaka novih planeta jer ih nismo mogli razaznavati od ostalog materijala u disku, piše Independent.