Novo istraživanje tvrtke Samsung Electronics otkriva da bi zabrinutost Europljana za privatnost i gubitak podataka mogla postati ključna prepreka široj primjeni umjetne inteligencije u njihovim domovima
Gotovo devet od deset Europljana zabrinuto je za svoju privatnost i tvrde da bi lakše prihvatili AI tehnologiju kad bi znali da su njihovi podaci sigurni, pokazuje istraživanje provedeno u travnju ove godine. Osim sigurnosti podataka, 62 posto ispitanika navelo je da bi bilo spremnije koristiti AI ako bolje razumiju konkretne koristi za svoj svakodnevni život.
Ti rezultati dolaze u trenutku kada tehnološke kompanije ubrzano integriraju AI u svakodnevne uređaje – primjerice, Apple je upravo najavio više AI nadogradnji, uključujući i funkcije koje će unaprijediti praćenje zdravlja putem pametnih satova, piše Euronews.
No istovremeno, raste zabrinutost zbog načina na koji AI modeli prikupljaju podatke. Scraping internetskog sadržaja – metoda kojom se podaci s weba prikupljaju bez izričitog pristanka – postala je jedno od ključnih etičkih pitanja u AI industriji. Tvrtke poput OpenAI-ja tvrde da bi sav internetski sadržaj trebao biti dostupan za treniranje modela, što je već dovelo do niza tužbi zbog kršenja autorskih prava i neovlaštenog korištenja podataka.
Samsungovo istraživanje pokazalo je da 75 posto ispitanika doživljava upravljanje osobnim podacima kao stresno, a najviše su pogođeni stanovnici Španjolske (88 posto), Grčke (87 posto), te Francuske i Italije (po 75 posto).
Iako je gotovo polovica korisnika svakodnevno zabrinuta za sigurnost svojih pametnih telefona, više od trećine nikada nije razmislilo o sigurnosti pametnih kućanskih uređaja, poput pametnih hladnjaka ili robotskih usisavača. Ova 'slijepa točka' otvara prostor za potencijalne sigurnosne propuste u rastućem ekosustavu povezanih uređaja. Strah od gubitka kontrole nad podacima čak je 18 posto potrošača spriječio u dijeljenju informacija između svojih pametnih uređaja, čime propuštaju puni potencijal funkcionalnosti koje ta tehnologija omogućuje.
Pametna kuća, nepovjerljiv korisnik
Na sajmu potrošačke elektronike CES 2024 Samsung je predstavio svoju viziju potpuno povezanog doma, gdje bi – primjerice – robotski usisavač mogao automatski početi čistiti nakon što se koristi sušilo za kosu. No, bez povjerenja potrošača, ovakvi scenariji ostaju tehnološki mogući, ali društveno ograničeni.
'Ovo istraživanje potvrđuje sve izraženiji trend: iako su korisnici vrlo pažljivi kad je riječ o zaštiti privatnosti na pametnim telefonima, često zanemaruju širi ekosustav povezanih uređaja', izjavio je dr. Seungwon Shin, izvršni potpredsjednik i voditelj sigurnosnog tima u Samsung Electronicsu.
'Istraživanje također odražava oklijevanje korisnika da potpuno prihvate iskustva temeljena na AI-ju, a razlog za to leži upravo u neizvjesnosti oko toga kako se njihovi podaci koriste', dodao je Shin. Samsung je istraživanje proveo tijekom travnja na više od 8.000 ispitanika u osam europskih zemalja: Ujedinjenom Kraljevstvu, Francuskoj, Njemačkoj, Italiji, Španjolskoj, Nizozemskoj, Grčkoj i - Hrvatskoj.